Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4°...

Tråden skapades och har fått 248 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Blixt och dunder...

Läget just nu

Sammanfattning idag - ca 45 000 blixtar....

Ursprungligen av Goflorp:

Blixt och dunder...

Läget just nu

Sammanfattning idag - ca 45 000 blixtar....

Jag önskar att det kommit några här i stockholmsområdet också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-08 11:47
Ursprungligen av keptang:

Jag önskar att det kommit några här i stockholmsområdet också.

Natten till idag var det helt galet med blixtar i Sthlm. Det såg ut som grannarna hade monterat en strobelampa i fönstret ett tag...

SMHI - Radarbild | SMHI

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-08-08 14:34
Ursprungligen av Solid:

Natten till idag var det helt galet med blixtar i Sthlm. Det såg ut som grannarna hade monterat en strobelampa i fönstret ett tag...

SMHI - Radarbild | SMHI

Ja, fasen vad det regnade och blixtrade igår. Man vart dyngblöt på några sekunder (körde event security på Sonisphere där igår). Av någon anledning så var det uppehåll när Maiden spelade >_>

Jag vaknade av ett riktigt hällregn idag vid 8-tiden, det dundrade på taket och viskade i gräsmattan. Nåt av det värsta regn jag varit med om. Några åskknallar också, inte riktigt nära. Det gör gott med med regn efter tre torra veckor, men allt kom på en gång.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-17 23:15

Bra läge att dra ur sladdarna till alla datorer. Jag gjorde det själv härom natten. Man vill ju inte riskera något.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-17 23:39
Ursprungligen av planB:

Bra läge att dra ur sladdarna till alla datorer. Jag gjorde det själv härom natten. Man vill ju inte riskera något.

Jag kör med en sån här:
APC SURGEARREST 5 ESSENTIAL - Professionellt överspänningsskydd för datorer och hemelektronik. - Produktinformation

Finns även med tele, koaxial och ethernet.

  • Medlem
  • 2010-07-18 22:32

Det finns inget överspänningsskydd värt namnet. Det absolut säkraste, och billigaste är att dra ur grejerna när det åskar. Om man är på plats vill säga.

Have a nice day...

Dagsläget i Götlaborg (ungefär under den högersta röda blobben)

"Skeddvörrna" (sketväder på ö-dialekt)...

det får bli IKEA idag...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-08 12:29
Ursprungligen av Goflorp:

Dagsläget i Götlaborg (ungefär under den högersta röda blobben)

"Skeddvörrna" (sketväder på ö-dialekt)...

det får bli IKEA idag...

IKEA herregud, ja då snackar vi dåligt väder

Ursprungligen av CUBEIS:

IKEA herregud, ja då snackar vi dåligt väder

Kommer ihåg den där dagen.
När vi kom dit hade 27000 andra kommit på samma idé.
Alla skulle tydligen ha köttbullar med...

Hå håja ja ja....

Jag bor i ett område med höghus.
De har allihop stora källare, där finns sådant som förråd etc. Alla som bor i huset har ett förråd i källaren. Det är rent, snyggt och riktigt bra fixat.

Ute på gatan ligger en stor parkering, det sluttar neråt lite.

Från varje hus finns en dränering lagd under som skall hålla bort överflödigt vatten.

Jag bor liksom näst sist i kedjan, jag kan se en stor gatbrunn ute i parkeringen - som är tätt...

Mitt "överflöd"-rör (dagvatten) är inkopplat EFTER den brunnen i parkeringen.
Det betyder att eventuellt vatten som SKULLE KUNNA rinna in i källaren forslas bort.

Nu över till problemet...

Sista huset är inkopplat INNAN den här brunnen och av ngn oförklarlig anledning har
"ABAS" (AktieBolaget Avlopps Slamsugning) vart här tre ggr och sugit ut åtskilliga kubikm vatten ur deras källare vid kraftigt regnoväder... som idag...

Jag har ringt dem, säkert 3 ggr och talat om VARFÖR det kommer stå 25-40cm vatten i källaren på sista huset.... för att brunnen ute på parkeringen är TÄTT. Det rinner inte NER ngt vatten i den, den är som en kork i systemet...

Tror du ngn brytt sig ?

Nepp....

Pilarna visar hur vatten rinner av ut i dagvattenledning...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-08-15 20:11
Ursprungligen av Goflorp:

Tror du ngn brytt sig ?

Nepp....

Låter lite som glasmästaren som lät traktens ungar krossa fönster i dåliga tider...;)

Jaha, då börjas det igen. -1° och några centimeter snö. Vaknade i natt av att snön rasade av taket.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-22 07:34

-10

Yes!!

Svart som ett sotararschle.
Några ynka plus.
Stormregn...

Måste upp och till en föreläsning.
4 Tim juridik.

är det sådana här dagar man avtalat om i livet?
Kickar på paragraf 36, att avtalet kan hävas för att det är oskäligt och ensidigt fördelaktigt för skaparen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-22 07:56
Ursprungligen av Goflorp:

Svart som ett sotararschle.
Några ynka plus.
Stormregn...

Måste upp och till en föreläsning.
4 Tim juridik.

är det sådana här dagar man avtalat om i livet?
Kickar på paragraf 36, att avtalet kan hävas för att det är oskäligt och ensidigt fördelaktigt för skaparen.

Obligatoriska "stanna i sängen" dagar skulle vara berättigade och lagstadgade.

Kan du inte ta upp den tesen på din föreläsning i juridik

oppps nu startade fläkten på min Mac Mini unibody för första gången i historien, ajajaj inget bra tecken. överansträngd precis som jag.

nej nu återvänder jag till sängen och kryper ner tills det ljusnar på alla fronter jag känner mig krasslig

Man skulle gå i ide som björnen när det är som mörkast. Han är inte så dum den där björnen. Det är väl i slutet av oktober som nallen slummrar in en stund

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-10-22 18:37
Ursprungligen av CUBEIS:

Man skulle gå i ide som björnen när det är som mörkast. Han är inte så dum den där björnen. Det är väl i slutet av oktober som nallen slummrar in en stund

Annars känns väl fågelalternativet som ett trevligare variant; flytta söderut!

Så börjar då årstiden där vi försöker bräcka varandra i kallast temperatur... Inte så mycket att komma med ännu, men vi har varit nere under -10 grader här i Umeå ett tag, om än med de svaga strålarna från solen fått upp det några grader just nu på dagen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-16 15:21

Kör fortfarande med sommardäck här i Göteborg. Vinterdäcken är inne på sin sista säsong och jag vill spara så mycket mönster som möjligt till de egentliga vintermånaderna januari och februari - speciellt när de dubbfria är av den s.k. central europeiska sorten som inte har optimala prestanda på snö och is.

Men nu börjar temperaturen permanent ligga nedåt 0-5 grader så nu kan jag inte chansa mer. Givetvis åker jag dubbfritt. Tycker det är galenskap med något annat här nere. Förvånansvärt många åker med dubb, långt över 50% känns det som.

Ursprungligen av planB:

Kör fortfarande med sommardäck här i Göteborg. Vinterdäcken är inne på sin sista säsong och jag vill spara så mycket mönster som möjligt till de egentliga vintermånaderna januari och februari - speciellt när de dubbfria är av den s.k. central europeiska sorten som inte har optimala prestanda på snö och is.

Men nu börjar temperaturen permanent ligga nedåt 0-5 grader så nu kan jag inte chansa mer. Givetvis åker jag dubbfritt. Tycker det är galenskap med något annat här nere. Förvånansvärt många åker med dubb, långt över 50% känns det som.

Köra sommardäck gör ju varje morgon till ett Lotto. på med vinterdäcken.
Förra vinter med -20 och mkt snö och is var bra med dubbat.
Får väl se vad det blir i år.

Ursprungligen av planB:

Kör fortfarande med sommardäck här i Göteborg. Vinterdäcken är inne på sin sista säsong och jag vill spara så mycket mönster som möjligt till de egentliga vintermånaderna januari och februari - speciellt när de dubbfria är av den s.k. central europeiska sorten som inte har optimala prestanda på snö och is.

Men nu börjar temperaturen permanent ligga nedåt 0-5 grader så nu kan jag inte chansa mer. Givetvis åker jag dubbfritt. Tycker det är galenskap med något annat här nere. Förvånansvärt många åker med dubb, långt över 50% känns det som.

Tycker nog att dubbar är mer motiverat här i söder, där det omväxlande töar och fryser och ofta blir ishalka på vägarna. Dubb biter bättre på is.

  • Medlem
  • 2010-11-16 20:30

Ett meddelande till SL: Kära SL, snart är det vinter igen. Bara så att ni vet så att ni inte blir lika förvånade i år när det kommer snö och växlarna fryser.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-11-16 21:22

-6°C och 2 dagar, 13 timmar och 38 minuter tills planet lyfter...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-11-17 06:50

Stjärnklart och kallt -15 i går morse, vågar knappt titta i dag. Nåja bara drygt fyra veckor kvar, sedan vänder i alla fall ljuset tillbaka

Såg -18 idag när man skulle upp... Börjar bli för kallt nu för att ta med ipaden ut, enligt apples hemsida klarar den bara -20

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-17 08:07
Ursprungligen av poseidon84:

Såg -18 idag när man skulle upp... Börjar bli för kallt nu för att ta med ipaden ut, enligt apples hemsida klarar den bara -20

Värmefodral- iPad Muff

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-11-17 08:53

iMuff

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-17 18:53

Skiftat hjul (själv såklart) så nu är jag redo för vintern på riktigt. Ena paret sommardäck hade inget mönster. Blanka, praktiskt taget. Nu dubbfria på, där ena paret var dåligt. Precis 3mm. Precis beställt två nya par. Min starka diesel ÄTER framdäck.

Inga grader alls just nu, fryspunkten säger andra.

Bevaka tråden