Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internetproblem på Gran Canaria

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har gått med i 99mac för att lösa ett enda problem:
Jag befinner mig i Las Palmas på Gran Canaria och vill kunna ansluta trådlöst till internet med min iBook med OSX 10.4. På stranden här finns ett gratis och öppet nätverk som heter PLAYADELASCANTERAS. Min dator hittar det lätt och det ser ut som om jag är ansluten dit. Administratören har bekräftat för mig att det inte ska behövas något lösenord eller liknande. Ändå svarar min dator att den inte är ansluten till internet när jag försöker surfa eller skicka e-post, oavsett vilket program jag använder. Jag har datorn inställd på att ansluta till internet via Airport och automatisk DHCP, precis som jag har hemma och på div ställen med öppna nätverk.

Vad ska jag göra?

MVH,
Henrik Hall
henrik@juv.nu

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-09-15 13:12

Kolla så att du får ett ip-nummer tilldelat under nätverksinställningar. De kanske inte använder automatisk DHCP tilldelning.

Jag får IP-nummer..

..i alla fall så vitt jag kan se. Vad ska man ha för inställning om man inte har automatisk DHCP? Jag har prövat de andra tre alternativen (manuell DHCP t ex), men då får jag ju inget IP-nummer alls och det är det ju helt kört att ansluta.

Förlåt om jag är lite dum, men detta är total överkurs för mig.

Henrik

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-27 19:55
Ursprungligen av henrikhall:

..i alla fall så vitt jag kan se. Vad ska man ha för inställning om man inte har automatisk DHCP? Jag har prövat de andra tre alternativen (manuell DHCP t ex), men då får jag ju inget IP-nummer alls och det är det ju helt kört att ansluta.

Förlåt om jag är lite dum, men detta är total överkurs för mig.

Henrik

Om inte de kör med automatisk DHCP, borde de ge dig, fysiskt, ett IP nummer du kan använda.
Dessutom borde du få ett IP nummer (om de kör med DHCP) vare sig nätverket är kopplat till Internet eller bara är lokalt nätverk, då man behöver ett IP nummer för bägge delar.

Nu har jag inte trådlöst, men kanske finns det några användaruppgifter/lösenord i den trådlösa uppsättningen - som du eventuellt har användt tidigare - som kommer i vägen.

Vad skulle jag fråga?
- Om de kör med DHCP eller ej. Om ej, så be om ett IP nummer.
- Om det överhuvudtaget finns några användaruppgifter att skriva in; tex. att användarnamnet bara är 'ANY'....

/m

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-16 20:50

Ligga på stranden med sådana problem. LÄGG NER! Koppla av, du är hemma fortare än du tror..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-17 03:32

Dum fråga kanske...
Är nätverket anslutet till Internet? Man kan ju ha ett nätverk utan WWW...

Fortfarande problem

Jag är fortfarande inte hemma och det funkar fortfarande inte (OBS, jag är här för att jobba, inte ligga på stranden). Jag hittade en Apple-store här i Las Palmas som inte heller kunde hjälpa mig, så detta är uppenbarligen svårt.
Bra synpunkt det där med att nätverket kanske inte är anslutet till internet, men enligt de som vet (och som pratar spanska) ska det vara det (annars är det rätt poänglöst med ett publikt nätverk - det här ska ju vara en service för folk som håller till på strandpromenaden).

Henrik Hall

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-09-28 00:07

Det behövs ju mer än en IP-adress.

Kolla om du får någon 'default gateway' och om du har någon 'DNS-server'. (någon annan får förklara hur. Jag är alldeles för dålig på mac).

1
Bevaka tråden