HD-Kabinett

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-14 14:14

Hej jag pratade med butik.it om detta kabinett och frågade om det funkar till mac. Det är denna produkt det gäller http://www.butik.it/html/showinfo.asp?artnr=14214 Säljaren tyckte jag skulle kolla med mer mac-kunnigt folk. Det står ju inget om mac i systemkraven. Det borde funka ändå va?

Verkar det vara bra grejer? Den kommer inte flyttas runt så mycket utan kommer vara dumpstation för min iBook. Är det knepigt att installera en extern HD? Jag har en vanlig 3.5 hd som är helt ny och oupppackad. Måste man hålla på och formatera och är det isåf svårt?

hoppas nån vet..mvh//mighty

Skulle med 99,999% säkerhet kunna säga att med tanke på att den har USB2 och förutsatt att din mac har USB så måste den fungera. Den påminner om den som Speedmania sålde eller en med FW som jag köpte från Tyskland - den tyska var det si och så med pg.a att den INTE hade FW Oxfordchip.

• Oregistrerad
  • 2005-09-14 16:21

Tack Olle, då tar jag och inhandlar en sådan.

mvh//Mighty

Om disken är FAT32 (vanligt pc format) så behöver du inte formatera för de flesta filer.
Om du vill vara säker på att alla ikoner etc hänger med så kan du formatterna den till HFS med skivverktyget bland verktygsprogrammen. Mycket lätt att göra

Köpte själv en USB2 låda från Jula fungerar helt OK. Vad man skall vara medveten om är att om man bara har USB1 så tar det tid att kopiera stora datamänger (10 timmar för ca 27 MB).
En mycket bra sak för att göra backupper, här kan man använda gamla avlagda hårddiskar om man har

Ursprungligen av DrBoar:

Vad man skall vara medveten om är att om man bara har USB1 så tar det tid att kopiera stora datamänger (10 timmar för ca 27 MB).

Du menar inte gigabyte?

Nyare iBook har USB2.

Men: Skall hårddisken enbart användas till mac rekommederas varmt att formatera i HFS+ för att slippa det strul och småförtretligheter som FAT32 innebär (minsta filstorlek alltför stor, tappade ikoner, svårigheter att köra program direkt från disken, omöjligt att boota externt osv osv). Skulle det bli nödvändigt finns MacDrive (sök på versiontracker.com) som gör att pc kan läsa macformaterade skivor/hårddiskar. Sedan gillar jag själv mest Firewire som jag tycker är mest pålitligt och problemfritt ihop med macen. Kostar lite mer men det kan det vara värt. Firewire 800 är makalöst bra så fort du träffar på/skaffar exempelvis en G5a.

1
Bevaka tråden