Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PM G4 äter hdd's?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 22:41

Jag har stött på ett spännande problem... min PM G4 1.0ghz äter upp hårddiskar på löpande band!
Har provat allt från nya till bättre begagnade, de funkar i någon månad, sen lägger de av helt och hållet! När jag startar datorn låter det som om det "slår" i hårddisken med knappt 2 sek intervaller, den spinner och spinner, sen händer inget mer! Externa hårddiskar är det knappt tal om, USB och 1394-b överför på mellan 1.5 och 10mbps, förvånansvärt segt!

Detta hände aldrig på min iMac G3 Rev B utan bara på min PM...

Är inne på min sjätte hårddisk nu, och den är på 6gb (Apple orginal... de håller längst )
Har provat dessa märken: IBM, Seagate, Fujitsu, Maxtor och Apple ...

Kör just nu med 10.4.2 och i Skivverktyg så hittar den hårddisken, men när jag ska formatera om den eller reparera den så fryser hela datorn och jag måste rycka strömsladden för att starta om den... som sagt, ett väldigt spännande problem...!!

Har du testat att byta IDE kabeln?(den som går mellan moderkort och hårddisk)
Jag pajjade all information på en av mina diskar i.o.m att sladden var trasig.
En ny kostar väl runt 50-lappen.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-09-13 23:29

Kan ju vara nånting kul med spänningsmatning. Kanske en för hög spänning, eller att nätagget lämnar oren spänning... kanske typ liksom.

Om du har en elmätare så kan du ju koppla in + & - i Gul och Svart(inte Röd+Svart -på den 4 -poliga kontakten på elsladden ovanför den som man kopplar till hårddisken) för att se om det är 12v konstant.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-14 09:49

Jag har bytt IDE kabel tre gånger, samtliga nyköpta.

Ska se om det kan finnas någon elmätare i fars garage, tack för tipsen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-22 21:19

Har exakt likadana erfarenheter, dock med en splitter ny PB G4 17", 1,67Mhz, 100GB 5400, 1Gb RAM. När den var knappt 4mån. gammal började det låta som en flipperkula studsade inne i disken samt ett slags skärande metalliskt ljud. Det slutade med att datorn dog & vägrade starta. Lämnade in den på garantirep., fick ny disk som kraschade/dog på exakt samma sätt efter 2 dagar. Fick ny disk som kraschade/dog på exakt samma sätt efter 2 timmar!!

Fick i måndags en splitter ny ersättningsmaskin med bud från Apple (dock bara 512Mb Ram), som kraschade/dog på exakt samma sätt efter 4timmar!!!
Denna gång har dom hämtat datorn med bud för service med superhög prioritet, vilket man kan förstå!

Men vad kan det bero på? Det enda dom gör är att byta ut diskarna, men vad som är fel vet/säger dom inte. Jag börjar själv oroa mig för att den första kraschen på något sätt förstörde någon/några av mina filer som jag sen hann ta backup på eftersom även den splitter nya maskinen också kraschade på samma sätt.
Det enda jag gjort efter det att jag fått tillbaka från service är att kopiera över filer (mp3, dok, filmer, arb, prog) och sedan installera program (Adobe CS, SketchUp odyl) från mina backup'ade DMG'er. Inga konstiga inställningar eller tweak'ar.
Det som händer är att datorn börjar låta/hänger sig när jag antingen kopierar filer eller installerar program och sedan efter omstartsförsök vägrar starta. Den här gången tappade den faktiskt först kontakten med Wlan'et om det kan ha någon koppling?

Kan det vara så att korrupta filer efter en krasch kan förstöra en ny HDD??! (4st på rad!)

Nu sist lyckades jag starta från OS X-CD'n och försökte köra "radera + ominstallera" men det hängde sig dom båda gångerna jag testade. När jag efter det lyckades köra testprogrammet hittade den inget fel på snabbtest, men på utökade testet kom det upp att det var fel på lagringen (disken).

Någon som vet??!! Hjälp!

/Michael - utan dator i 7v nu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-22 21:22

BTW min externa HDD som alla backup'er ligger på (mellan installationsförsöken) är en LaCie "porsche" USB2 och den har det inte varit/blivit något problem med!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-22 22:49

Scumpi, läs denna något pinsamma parallella tråd och kolla om du har något magnetfält i närheten. Det kan kanske bero på något sådant.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-09-23 07:08

Kolla även temp och om du inte har fått in något dumt att den strömsparar coh stängerav disken var 10sek

Min kompis ibook lät som ovan, och vägrade låta sig läsas. Ibland gick det en stund innan klickandet började. På www stod det att man inte skulle låta den slå (förvärrar skadan).
Jag gissade att den funkade bättre innan den blev varm. Efter otaliga försök och som sista chansning lade jag hela datorn i frysen! Skitkall startade jag den i Target-mode (Firewire). Plötsligt var klickandet som bortblåst och jag kunde rädda hans 30Gb utan minsta problem!!! Datorn var dock blöt av kondens men dog inte av det. Nu skall jag byta HD i den.

1
Bevaka tråden