Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4D till MySql?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-30 14:02

I stället för att fortsätta betala för dyra uppgradering av 4D funderade jag på att lyfta över en ganska saftig databas med skivor till MySql.

Själva konverteringen torde inte stöta på några större problem, eller hur?

Finns det några alternativ till gränssnitt mot mot databasen om man inte vill köra det webbaserat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-03 00:06

Tre gratis GUI-program för MacOS X finns här.

Vill du utveckla ett lite mer användarvänligt gränssnitt så finns det ett gäng APIer. Kolla den här sidan hos MySQL. Bland annat kan du använda ODBC, vilket det finns stöd för i en massa olika programvaror.

Vet dock inte om något av det här liknar det du kan göra med 4D. Har ingen erfarenhet av det själv.

Skriv gärna hur det går!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-03 06:28
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Goka:
I stället för att fortsätta betala för dyra uppgradering av 4D funderade jag på att lyfta över en ganska saftig databas med skivor till MySql.

Själva konverteringen torde inte stöta på några större problem, eller hur?

Finns det några alternativ till gränssnitt mot mot databasen om man inte vill köra det webbaserat?

Har lagt upp min dyklogg på webben (php/mysql/apache) och testade att göra ett cocoa program som läser/skriver databasen, detta var inte allt för svårt. Precis som när man hackar 4D så skickar man queries till databasen medans man får data som arrayer. Skall det funka på annat än mac så kan man nog skapa en java-client mha apples utvecklingsverktyg.

Hör gärna av dig om hur det går!

Cheers,
Eric

1
Bevaka tråden