Är det lönt att reparera Powerbooken?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-09-13 13:28

Backlightingen i fyra år gamla Powerbook Ti/400 har lagt av och skärmen är alltså helsvart. Har köpt och kopplat in en 19-tumsskärm och med den fungerar maskinen utmärkt. Förutom att den förstås inte är bärbar längre… Enligt en Macreparatör jag snackat med kommer det att kosta runt 2 300 kr att byta ut det trasiga kortet. Är det ett rimligt pris och är det en vettig investering? Eftersom jag fått låna en iBook från jobbet tvekar jag. Dessutom kan ju ingen garantera att Powerbooken inte drabbas av ett nytt och ännu dyrare fel om ett halvår… Någon som varit med om något liknande och kan ge ett klokt råd?

Inverter board kostar runt 70 dollar på nätet om du vill pyssla lite själv. T.ex: http://www.pbfixit.com/

http://www.pbfixit.com/Guide/21.13.0.html

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-09-13 15:06

Hur svårt kan det vara?

Klickade på länken och kollade runt lite, men blev inte så väldigt mycket klokare. Vad är inverterboard och hur svårt är det att fixa själv på en – säg femgradig – skala?

Det svåraste jag gjort hittills är att byta batteri på min gamla iPod… fasar för att gräva i inkråmet på en Powerbook.

Om jag väljer att sälja gamlingen, vad kan ett rimligt pris vara? Med en skärm som inte fungerar snackar vi väl som mest om ett par tusenlappar?

Inverter board är kortet som kontrollerar bakgrundsbelysningen till bildskärmen. Om den inte fungerar blir skärmen svart.

TiBook 400 MHz är ju inte värd så mycket längre, men är den i gott skick och du gillar den så ska du så klart köpa inverter board och installera. 70 dollar är inga pengar i det sammanhanget. Annars säljer du maskinen till någon som själv vill fixa det.

Hutlöst pris men troligtsvis din enda utväg om du verkligen vill reparera.
Har stött på lite liknande fel i mina dagar som reperatör hos dell och kan uppriktigt säga att inverter-kort inte är något för hemmafixaren.

Nu har jag inte petat i en TiBooks inälvor så funderar du på att göra dig av med din får du gärna höra av dig då jag är intresserad

Mvh:
//Bullen

Edit: På en skala från 1 till 5 ger jag inverter-kort byte 4.0 och då talar jag om dellprodukter. Jag kan med stor säkerhet säga att det inte rör sig om något "skruva loss kort, koppla ur kabel, sätta in nytt kort, koppla in kabel" på TiBook iallafall.

Edit2: Jag kikade runt lite på url´en (http://www.pbfixit.com/Guide/21.13.0.html) och kom fram till att jag måste nog ändra mitt ovanstående betyg i skalan från 4.0 till 3.5
Genial konstruktion på innandömet och vilket litet inverterboard, helt klart ett utav de minsta jag har sett som driver 2 CCFL.
Kan dock inte förstå hur reperatören vill ha 2300:- för det, i mina ögon en solklar blåsning.

Edit3: Skall du försöka själv måste jag dock uppmärksamma dig på att om du sålite som repar en utav "de oreanga remsorna" finns en överhängande risk att du har ett väldigt dyrt bokställ. Värt att tänka på innan man sätter skruvmejseln i skönheten

Senast redigerat 2005-09-13 18:32

Det är inte bara kabeln som sköter backlighten till skärmen som har gått av?
Hade det problemet med min ibook, fast då dog den inte bara direkt, utan den glappade mer och mer tills jag inte hade backlight alls.

Fast har den dött direkt så kan man nog chansa på inverter-kortet.

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-09-14 05:20
Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Hade det problemet med min ibook, fast då dog den inte bara direkt, utan den glappade mer och mer tills jag inte hade backlight alls.

Ja, chansen finns förstås att det bara är kabeln som gått av. Tror faktiskt mer på det än att själva kortet gett upp. Belysningen dog nämligen inte helt direkt. Den fungerade ett tag i någon sekund innan skärmen blev svart. Och när jag till att börja med kopplade in extern skärm via DVI:n funkade faktiskt datorns egen skärm i flera sekunder. Nu är dock skärmen sedan några veckor helt svart hela tiden. Men vad fasen, säger reparatören att det handlar om ett trasigt kort har jag ju aningen svårt att motbevisa honom… och jag bor i en medelstor stad där det inte direkt kryllar av folk som kan skruva i Macar.

Ursprungligen av Doggy:

Ja, chansen finns förstås att det bara är kabeln som gått av. Tror faktiskt mer på det än att själva kortet gett upp. Belysningen dog nämligen inte helt direkt. Den fungerade ett tag i någon sekund innan skärmen blev svart. Och när jag till att börja med kopplade in extern skärm via DVI:n funkade faktiskt datorns egen skärm i flera sekunder. Nu är dock skärmen sedan några veckor helt svart hela tiden. Men vad fasen, säger reparatören att det handlar om ett trasigt kort har jag ju aningen svårt att motbevisa honom… och jag bor i en medelstor stad där det inte direkt kryllar av folk som kan skruva i Macar.

Sant, men vad du kan göra är plocka upp din powerbook för att kolla efter kabelbrott.
Jag gjorde det på min ibook, hittade felet och lagade det.

Länk: http://www.fredrik.info/pub/ibook_screen_problems/

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-09-14 14:22

Sant, men vad du kan göra är plocka upp din powerbook för att kolla efter kabelbrott.
Jag gjorde det på min ibook, hittade felet och lagade det.

Visst kan man kolla efter en trasig kabel, men den kan ju vara av trots att höljet ser helt ut. Och var sitter just den här kabeln? Finns ju en myriad att välja på. Går det att bara byta kabeln eller måste hela kretskortet bytas ut i alla fall?

Ursprungligen av Doggy:

Visst kan man kolla efter en trasig kabel, men den kan ju vara av trots att höljet ser helt ut. Och var sitter just den här kabeln? Finns ju en myriad att välja på. Går det att bara byta kabeln eller måste hela kretskortet bytas ut i alla fall?

Du märker nog om kabeln är av av nötning.
Jag hade heller ingen aning, kollade alla kablar.

Om nu en kabel är av är det bara att fixa kabelbrottet på plats, tvinna och tejpa, eller löd för den delen om man har sån utrustning.

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-09-15 14:21

Du märker nog om kabeln är av av nötning.
Jag hade heller ingen aning, kollade alla kablar.

Om nu en kabel är av är det bara att fixa kabelbrottet på plats, tvinna och tejpa, eller löd för den delen om man har sån utrustning.

Men har du någon aning om var man ska börja titta? Vore bra att veta om kabeln är grön, röd eller gul, om den är tjock eller smal och finns på samma sida som t ex cd-spelaren?

Ursprungligen av Doggy:

Men har du någon aning om var man ska börja titta? Vore bra att veta om kabeln är grön, röd eller gul, om den är tjock eller smal och finns på samma sida som t ex cd-spelaren?

Jag tror fortfarande att om det är kabelbrott märker du var.

Men min var grön, kolla minna bilder

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-09-23 04:46

Jag tror fortfarande att om det är kabelbrott märker du var.

Men min var grön, kolla minna bilder

Okej, om jag skruvar loss bottenplåten och letar efter sladdar i närheten av strömkontakten kanske jag hittar något misstänkt…? Typ en avskavd eller nött grön kabel?

• Oregistrerad
  • 2005-09-14 09:20

Har samma problem med min iBook. Vad gjorde du Fredrik. Enlig Grafit kommer det att kosta 3000 att laga.

Ursprungligen av Ulf Boström:

Har samma problem med min iBook. Vad gjorde du Fredrik. Enlig Grafit kommer det att kosta 3000 att laga.

Blev själv mycket imponerad att jag lyckades fixa den

Jag hade gett upp den. Har haft en TiBook 400, och internbatteriet dog för ett tag sen. Och det är ytterligare en grej som kanske kostar dig en tusing alt. några hundra plus en massa besvär/jobb.

Dags att säga bajbaj till TiBook? Använd den som stationär så länge den vill vara med.

De höga reparationskostnaderna kanske, kanske är inklusive marginal för kostnaden om man råkar ha sönder något under reparationen. Det är lätt hänt. Jag pajade ett Pismo-moderkort genom att dra ur styrplattekontakten en liten aning snett. Det var inte så kul, kontakten knäcktes loss från moderkortet. Moderkortet fungerade men kontakten var ohjälpligt sönder så man måste ansluta en mus för att kunna använda den. Men datorn återanvändes som reservdelar så det var ingen stor skada skedd. Numera sitter både skärm och processorkort i andra Pismo.

Så ta det försiktigt! Det är små saker i knädatorer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-15 21:28

Kablarna i TiBooken ser inte riktigt ut som iBookens. På vänster sida, PC-card-sidan sitter ett 10-tal mycket, mycket tunna kablar, som innehåller själva signaler. Pajar man en sån är man typ rökt. På andra sidan, vid strömsladden, sitter två kablar som ser mer ut som de i iBooken. De ger ström till bakgrundsbelysningen, och det är väl de man ska misstänka om det är frågan om kabelbrott. Skruva av plåtarna som sitter på gångjärnen så ser du dem.

Ser du någonting svagt på skärmen om du lyser på den med lampa när datorn är igång?

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-09-16 05:03
Ursprungligen av C-mon:

Kablarna i TiBooken ser inte riktigt ut som iBookens. På vänster sida, PC-card-sidan sitter ett 10-tal mycket, mycket tunna kablar, som innehåller själva signaler. Pajar man en sån är man typ rökt. På andra sidan, vid strömsladden, sitter två kablar som ser mer ut som de i iBooken. De ger ström till bakgrundsbelysningen, och det är väl de man ska misstänka om det är frågan om kabelbrott. Skruva av plåtarna som sitter på gångjärnen så ser du dem.

Ser du någonting svagt på skärmen om du lyser på den med lampa när datorn är igång?

Jodå, innan jag skaffade extern skärm kunde jag med nöd och näppe se vad som pågick på den inbyggda skärmen om jag höll upp datorn mot ett solbelyst fönster. Eller liknande kraftig belysning. Men gissa om man blir trött i ögonen… Ska kanske öppna Ti-booken och kolla om jag ser något misstänkt vid strömsladden. Hittar jag en avbruten kabel måste den ju gå att fixa till ett mycket billigt pris. Kanske finns en chans att man kan göra något själv? Att lägga ut 2 300 kronor på att laga en fyra år gammal Powerbook känns inte riktigt bra.

samma sak?

Har nått liknande fel på min PB G4 (dvi, 667mhz).... Skärmen är nästan helt svart, JÄTTESVÅRT att se nått. Men med jätteansträngning går de tyda vad som sker på skärmen. Har provat med extern skärm å får samma svarta bild på den tyvärr....

Anslöt mig med vnc från en pc, då ser jag allt!

Min fråga då, är de ett inverter kort jag måste byta? Eller är de något annat fel med tanke på att de inte funkar på extern skärm heller....

tacksam för svar!
(vill inte riktigt dödförklara min 3åriga vän än)

---------
Tillägg:
Detta hände för nån månad sen också, men då la jag den i vila å väckte den, så funkade det. Tilläggas ska också att skärmen varit "röd" sista tiden och ibland har flimmrig bild uppstått.......

med extern vanlig crt skärm funkar den, men inte med platt. Kan de vara invertern iaf, styr den backlight även för externa plattskärmar?

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-06 19:01

Nix, invertern ( en liten pryl som skapar drivspänningen till bakgrundsbelysningen ) berör bara den interna skärmen. Men i ditt fall så låter det som om bara en eller två av färgerna fungerade i skärmen. Ditt fel kan mycket väl bero på brott på en kabel.

Att det bara fungerar med extern CRT beror nog på andra saker. Körde du vga mot CRT:n och DVI mot TFT:n ??

okej, på så vis....

Jag kopplade in både tft'n och crt'n på samma sätt... med vga! ....konverterare dvi->vga först då min dator bara har dvi ut, å jag bara hade vga skärmar här.....

Skulle plattskäm funka om man körde ren dvi anslutning?

Vad kostar såna där kablar du pratar om?! nån som bytt?

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-07 21:02

Prova med en DVI kabel, om det är så att du har dvi ingång på plattskärmen

Det brukar vara platta kablar, dvs tryckta ledare på plastbas, antingen får man byta dem om de går att få tag på som reservdel (krävs oftast viss vana att hantera lödkolv), eller försöka laga dem med t ex ett speciellt lim som finns bl a på Elfa artikelnummer 80-867-12. Inte alldeles gratis 366:- + moms.

Har du ingen som är bevandrad i elektronik i bekantskapskretsen.

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-09 01:16
Ursprungligen av LongSunnyDay:

okej, på så vis....

Jag kopplade in både tft'n och crt'n på samma sätt... med vga! ....konverterare dvi->vga först då min dator bara har dvi ut, å jag bara hade vga skärmar här.....

Skulle plattskäm funka om man körde ren dvi anslutning?

Vad kostar såna där kablar du pratar om?! nån som bytt?

Inte riktigt säker på vad du menar, men jag kör min PB med DVI till en TFT och det funkar helt OK… men särskilt portabel är den ju inte längre.

De var fel på min externa plattskärm!!! (läs ovan) Datorn funkar utmärkt med extrana skärmar.... dock svart intern skärm, men den blinkar till å visar bild i en halv sekund när man kopplar in en extern.... Så frågan är om de är logikkort, inverterkort eller kabelbrott??? vad tror ni

1
Bevaka tråden