Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Privat wiki som inte är SQL-baserad?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-12 17:11

Jag letar efter en privat Wiki, för att använda som mitt personliga anteckningsblock, som jag kan nå överallt.

MediaWiki är lite för seriöst och stort och Tiddlywiki är lite för begränsat.

Något mellanting är det jag söker. En gratisservice till exempel, eller något att installera på min webbserver, men helst inte SQL-baserat. Några tips?

Senast redigerat 2005-09-12 18:50

SnipSnap är en "wikilog", dvs en kombination av wiki och weblog. Ful i original, men det följer med några olika teman och det går att ändra i css-filer för att få ett annat utseende. Den har en helt fristående java-baserad webserver och väljer man en filsystemsbaserad databas behöver man inte installera någon annan databas heller.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-12 18:48

DokuWiki

Den använder jag på min iBook som anteckningsblock. Kräver endast PHP och sparar sidorna som vanliga textfiler. Den var enkel att komma igång med och räcker mer än väl till för mitt användande.

Instiki! Är sin egen webbserver, noll konfiguration, inget meck med databaser, ingenting. Kräver inte heller att något är förinstallerat, behövs ingen php-installation eller liknande alltså. Installationen är mycket avancerad:

1. Ladda ner.
2. Dubbelklicka på ikonen.
3. Klar!

Senast redigerat 2005-09-12 21:39
  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 00:46

Tack för alla tipsen, en bra resurs för andra Wiki-sökare.

Jag bestämde mig till slut för PMWiki ( http://pmwiki.org/ ).

Den tog bara sekunder att installera, kräver ingen databas och är väldigt funktionsrik, snabb och utbyggbar. Rekommenderas!

Jag har nu installerat både DokuWiki och PmWiki och har kommit igång mest med DokuWikin som verkar var lätt att komma igång med. I samband med det hittade jag en sammanställning på funktionalitet hos olika wikis:
http://wiki.splitbrain.org/wiki:compare?s=theme

1
Bevaka tråden