Svärfar har fått en ny bärbar pc med w-lan som hempc. Han ville ha lite hjälp att få igång ett trådlöst nätverk så jag åkte över med min gamla Netgear WGR614v2 för att sparka igång saker.

Men trots försök i nästan 4h får jag bara inte igång det. Eller rättare sagt, jag får igång det trådlösa nätverket men kommer inte ut på internet. Varken på den stationära eller bärbara. Med nätverkssladd direkt in i datorn funkar det på bägge men via routern bara går det inte att få till. Har resetat allt som går säkert 40ggr och läst alla instruktioner som går att komma över men inget hjälper.

Anslutningen är Tele2 adsl 8mbit som man ansluter till via PPPoE. Routern är som sagt en Netgear WGR614vs. Modemet är ett Speedtouch 510. När man kör inställnings-guiden i routern så identifierar den att det rör sig om PPPoE och den frågar efter användarnamn och lösen som knappas in. Sen uppdaterar man routern med en omstart och allt borde vara frid och fröjd. Men det är det inte. Går man in och kollar routerns status har den inte fått nått ip-nummer, det står bara 0.0.0.0.

Vad gör jag för fel? Alla tips är välkomna men helst från nån som kör Tele2 adsl med Netgear router. Behöver tips så snart det går också.

Detta är dock inte nåt pc-problem för det funkar lika kasst om man ansluter en mac då det ju är routern som inte får nåt ip.