D och Carbon

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan några månader är mitt favoritprogrammeringsspråk helt klart och utan ens ett uns tvekan D. Funktionellt, konsekvent, enkelt och snyggt. Som C++ borde varit, och som Mac-programmerare borde ha det :).

Xcode integrationen finns redan där, färgkodning, använda debuggerna, mallar för projekt och filer, det enda som saknas där är "code-completion". Men att skriva GUI-program till Mac är lite värre, Hello World för Carbon finns ju som exempel för att visa att det går. Men där tar det lite stop.

Ett väldigt minimalistiskt ramverk för att skriva platformsoberoende GUI finns i form av MinWin, en liten samling D-klasser för Win32, GTK och Motif. Att också ge stöd för Carbon borde inte vara så svårt.

Själv har jag ingen erfarenhet av Carbon, så jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Finns det någon som skulle ha intresse av att ge mig en hjälpande hand där?

D:s hemsida hittar du här: http://www.digitalmars.com/d/
D för OSX här: http://gdcmac.sourceforge.net/
Xcode integration här: http://www.alanz.com/d/xcode/
MinWin hittar du här: http://home.comcast.net/~benhinkle/minwin/

Det är inte alls svårt att skriva Carbon-program. En massa folk har gnällt över inlärningströskeln, och gjort en massa klassbibliotek ovanpå Toolboxen (dvs Carbon) bara för att de inte förstår sig på en enkel eventloop som egentligen bara kan skrivas på ett sätt. Numera har man valet att få callbacks i stället, men det gör ingen större skillnad.

Men jag får väl erkänna att jag tyckte eventloopen var lite bökig i början, men så fort jag fick fatt i ett enkelt skal som tog bort lite onödig komplexitet så var det jättelätt. (Skalet var TransSkel, jag vet tyvärr inte om det uppdaterats till Carbon. Jo, jag har gjort det själv men frågan är om det finns någon officiell dist.)

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är inte alls svårt att skriva Carbon-program. En massa folk har gnällt över inlärningströskeln, och gjort en massa klassbibliotek ovanpå Toolboxen (dvs Carbon) bara för att de inte förstår sig på en enkel eventloop som egentligen bara kan skrivas på ett sätt. Numera har man valet att få callbacks i stället, men det gör ingen större skillnad.

Jo jag kan inte tänka mig att det skulle vara svårare än att hantera meddelandekön när man programmerar rakt på Win32. Inte svårare, men garanterat inte identiskt.

Så länkar till exempel, böcker eller vad som helst som kan sparka igång mig fort vore uppskattat.

Nej, det är absolut inte identiskt. Man gör samma sak men med helt olika syntax. Ett plus för Macen i mina ögon är att det är lite bättre dokumenterat vad man måste ta hand om, i alla fall i de böcker jag använt. I Win32 är det en soppa av meddelande-id som det inte finns någon samlad lista av i mina böcker.

Nu har jag aldrig provat D, så jag vet inte hur svårt det är at porta kod. Hello World är antagligen helt oanvändbart, om det saknar eventprocessning. Kan du inte utgå från något nätt Carbon-demo? Det brukade cirkulera många sådana och de kan väl inte ha försvunnit, och alla kan inte ha stannat i Classicversion?

1
Bevaka tråden