Köpa mac mini i Tyskland

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-07 09:15

Någon som har erfarenhet av Mac-inköp i Tyskland? Har hittat en billig mac mini där men det känns lite osäkert.. De har väl inte samma teleuttag som vi; kan ju kanske bli problem med modemet...

Det är precis samma eluttag och teleuttag i Tyskland som här. Det går alldeles utmärkt att köpa den där.

Edit: Alltså modularteleuttag (rj-11). Gamla teleproppen är väl annorlunda, men vem använder såna?

Är de inbyggda modemen lika i både Tyskland och Sverige?

Ursprungligen av Olle@mac:

Är de inbyggda modemen lika i både Tyskland och Sverige?

Ja, om en tysk telefon / ett tyskt modem är T-märkt för svenska telenätet vet jag inte, men de funkar i allafall i Sverige.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-07 15:18

OK - då har man beställt en mac mini för 3800 kr inkl frakt... ska bli kul att köra lite mac som omväxling...

• Medlem
  • 2005-09-07 15:42
Ursprungligen av phe:

OK - då har man beställt en mac mini för 3800 kr inkl frakt... ska bli kul att köra lite mac som omväxling...

Var köpte du den nånstans? Berätta gärna om hur det gick sedan avseende leverans och funktion etc.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-09-07 15:54

Ja det skulle jag också bra gärna vija veta

Hmm... 3.800 - är det med tyska momsen?

• Medlem
  • Lund
  • 2005-09-07 22:14

Den är på 16 % och är nog inkluderad annars hade han nog nämnt det tror jag Men väntar med spänning på att höra var han köpte den.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-08 11:42
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-14 17:52

Så ja, nu har jag fått den.. då återstår bara Apple-tangentbordet jag beställt innan jag kan köra igång den (har bara ett PS/2 tangentbord nu)...

Kalaset slutade på 3 950 kr inkl postens avgifter. Rätt OK pris för en komplett dator. Misstänker dock att jag kommer att få köpa en 1 gb sticka också inom kort...

• Medlem
  • Lund
  • 2005-09-14 18:05

En nyfiken fråga, det stod på deras hemsida att de hade fri frakt...gäller det även till Sverige?

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-14 18:30

Nej, jag betalade ca 250 kr för leveransen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-14 20:00
Ursprungligen av phe:

Nej, jag betalade ca 250 kr för leveransen.

Ledsen att behöva förstöra glädjen. Men räkna kallt med ett litet brev från Schenker eller ditt transportföretag om någon vecka där du får komplettera med lite tull avgifter ev.. moms kompletteringar.

Men lycka till kanske dom missat ditt paket i mängden.

• Oregistrerad
  • 2005-09-14 20:08
Ursprungligen av CUBEIS:

Ledsen att behöva förstöra glädjen. Men räkna kallt med ett litet brev från Schenker eller ditt transportföretag om någon vecka där du får komplettera med lite tull avgifter ev.. moms kompletteringar.

Men lycka till kanske dom missat ditt paket i mängden.

Hmm… senast jag tittade på en karta så var väl Tyskland med i EU?? :rolleyes:

Då gäller det att man betalar moms till det land som man handlar från. Tullavgifter mellan Eu-länder finns inte!!

• Medlem
  • Lund
  • 2005-09-14 20:16

David hann före mig. Blir helt förbryllad att folk fortfarande tror att det tillkommer avgifter inom EU. Vitsen med EU (bland många fördelar) är just att man skall slippa sådana grejor vid affärer inom regionen, som tull, moms mm. Som privatperson blir du aldrig debiterad någonting extra kort och gott.

1
Bevaka tråden