Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstigt ljud från mini!?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en mini 1,25 512mb som igår började utrycka sig i beep ljud!!

Hoppas någon orkar läsa detta långa!!

Jag hade lagt mig och hade minin på, men inte skärmen.Inget ljud på, såklart. Då när jag var inne i Da Vinci Koden så pep minin och så lät det som att hårddisken började snurra! As läskigt. Men iallafall så satte jag på skärmen och kollade så jag inte hade "hårddiskvila när möjligheten finns" på i systemmenyn. nej. Men jag har cocktail också, och där kan man ju göra samma sak så jag kollade där med men det var inte på där heller. Gjorde en omstart och lade mig igen. Men det fortsatte, nu mer mindre intervall, 3 ggr per minut ungefär. Det låter: Beep. "när en hårddisk går från stilla till läsa/skriva. Kollade dator igen. När jag sitter vid datorn låter det inte. Sen slutade det, efter ett antal gånger ha kollat till i systemmenyn om något hade ändrats. Sen kunda jag sova. Nu, idag hörde jag det igen!
Jag kan inte somna när detta håller på!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-06 19:58

OS X kör underhållningsscript på nätterna, antagligen dom som får hårddisken att jobba lite.

(antar att det var på natten eftersom att du skulle sova och är 17 år...)

men det låter som om hårddisken stänger ner, och sedan sartar med ett tyst beep och drar igång igen?! Hur kan jag göra så den slutar? Den har aldrig gort så här innan.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-07 12:34
Ursprungligen av martin_stenmark:

men det låter som om hårddisken stänger ner, och sedan sartar med ett tyst beep och drar igång igen?! Hur kan jag göra så den slutar? Den har aldrig gort så här innan.

Det där 'problemet' hade jag förut med min Mac mini. Jag vet precis vad du menar. Först blev jag förskräckt, det lät som att hela Minin stannade men sen drog den igång igen efter några sekunder. Och jag vet inte om jag har löst det.. Inte mitt problem nu i så fall för den är såld

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 13:13
Ursprungligen av dayweed:

Det där 'problemet' hade jag förut med min Mac mini. Jag vet precis vad du menar. Först blev jag förskräckt, det lät som att hela Minin stannade men sen drog den igång igen efter några sekunder. Och jag vet inte om jag har löst det.. Inte mitt problem nu i så fall för den är såld

Jag har aldrig märkt av det - och det var jag som köpte den!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-09-07 08:52

Systeminställningar/Strömsparare klicka ur rutan "Sätt hårdisken i vila.."

Ursprungligen av Erik_J:

Systeminställningar/Strömsparare klicka ur rutan "Sätt hårdisken i vila.."

that's been done

  • Oregistrerad
  • 2005-09-07 09:05

...minin varnar (tack & lov) för att läsa da vinci-koden. (minins råd bör följas)...

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-09-07 10:49

Hehe, nu börjar det spåra ur

Da Vinci-koden är grym så jag förstår att du blir störd av det Stenmark Jag hade också gissat på det där med Mac OS X inbyggda underhållningsscript, men jag har nog aldrig hört ett beep under den tiden?!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-09-07 17:53

Hade det varit en "vanlig" burk hade mitt råd varit att plocka över disken till en pc med dos och köra HD-diagnos/kalibrerings tjosan.. som man hitta på disktillverkarens sida.. men mini är ju inte något man ska ge sig på att öppna om man inte är erfaren

Jag har inte haft på den nu på några nätter, men jag har inte hört det nu någon gång, så det kanske slutade efter ett tag.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 19:15

Inte för att skrämmas... men jag hade exakt samma problem, det dyk upp från ingenstanns och hårddisken pep med jämna mellanrum och två dagar senare crashade hela hårddisken. Lämnade in macen på service och en vecka senare fick jag tillbaks den med en helt ny hårddisk.. det gick tydligen inte att rädda någon data, så där försvann några månaders fotografier som jag inte tagit backup på :/

Men det behöver ju inte vara så illa för er del...

/Magnus

1
Bevaka tråden