Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som har tips om bra bildläsare?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min mor förvånade familjen i sommar genom att säga att hon ville ha en bildläsare till datorn. Hon släktforskar och har gamla dokument och foton hon skulle vilja läsa in i och bränna på CD/DVD. Nu har hon frågat mig vad hon ska köpa för något, men jag har ingen koll. Någon här som kan ge råd om vad som behövs?

En bra scanner borde nog funka??

Ursprungligen av Lizardman:

En bra scanner borde nog funka??

Öh? Scanner är en bildläsare. Jag undrar vilken man ska köpa.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-04 15:08
Ursprungligen av Theodor:

Öh? Scanner är en bildläsare. Jag undrar vilken man ska köpa.

Många förvirras av det svenska ordet "bildläsare". De tror då att man menar "diabildsläsare". Men fortsätt för all del att använda "bildläsare". Det är övriga folket som ska assmilieras inte vi.

Nu till frågan. För hennes syfte duger säkert en multifunktionsskrivare. De kostar runt två tusenlappar. Jag vet att många macanvändare köper Epson av tradition. Och det är väl inget dumt val. Multifunktionsskrivare är bra eftersom man då också får en kopieringsmaskin.

Bildläsningsfunktionen i dessa maskiner duger bra för text. Har hon större krav, exempelvis om hon ska läsa in fotografier där det är viktigt med korrekt färgåtergivning och en rejäl upplösning så kanske hon bör fundera på att köpa en dedikerad bildläsare och då också kasta in en eller två tusenlappar till.

Hon kommer säkerligen att fråga dig om ocr-programvara också. Det är en svag punkt på macen. Många av de program som finns är föråldrade. Läs gärna kommentarerna på versiontracker.com för de ocr-program som finns. Gäller det handskrivna dokument så är det bara att glöma att försöka att digitalisera med hjälp av ocr.

Jag förstår att scanner är bildläsare. Pysslar man med scanning av gamla foton och dokument funkar i princip alla scannrar som säljs. Plånkan sätter gränsen för kvalitén, som nog iof inte är så viktig i detta sammanhang...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-04 15:14
Ursprungligen av Lizardman:

Jag förstår att scanner är bildläsare. Pysslar man med scanning av gamla foton och dokument funkar i princip alla scannrar som säljs. Plånkan sätter gränsen för kvalitén, som nog iof inte är så viktig i detta sammanhang...

Det var inte meningen att låta raljerande. Men som språkpolis är det ett digert arbete att hålla ordning på alla anglifierade nOObs, det suger fett.

Multifunktionsskrivare kåter i och för sig bra, men hon har redan skrivare och behöver nog inte kopieringsmaskin så det känns som onödiga pengar. Jag tror hon klarar sig utan OCR för tillfället, men det kan ju behövas i framtiden.

Vad säger ni om upplkösning och färgdjup? 600x1200, 24 bitar räcker det? Gamla handskrivna brev kan ju vara lite svåra att släsa t.ex. Hur vet man om färgåtergivningen är bra?

Hur fungerar USB med bildläsare? Är dett tillräckligt snabbt eller är det FireWire som gäller? USB 2 står det på vissa, hur vet man om man har det? Hennes dator är en 1 1/2 år gammal e-mac.

Ok, nu har ni lite att bita i.

finns det fortfarande tusenlappar?

?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-04 16:30

Ska hon scanna gamla foton så kan det vara värt att skaffa scanner med ICE (rep och dammborttagning.
jag har en Epson 4870 (heter 4990 nu, tror jag) den fixar repor och damm galant, scannar även negativ. Men den kostar ju lite mer.

Vet att mycket mac-folk gillar Epson. Själv har jag bara haft problem med deras prylar. Jag föredrar Canon. Canoscan 8400F ska vara en mycket bra och prisvärd scanner..

http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/scanners/225284/prices

Jag har en epson, photo 3200, ger extremt bra resultat. Borde gå att hitta billigt nu, rätt gammal. Det ända som stular är scan programmet, kan ju bero på tiger.. Men den går att rekomendera iaf. Den läser allt tror jag, i princip.

Ps. Har en Svindyr epson fotoskrivare också, som funkar över alla förväntingar. ds

1
Bevaka tråden