Kalibrera batteri?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-31 12:30

Laddade hem en "batteri-uppdatering" för länge sen till min ibook '14, det visade sig att den bara gäller 12-tumsmodellen. Nu räcker batteriet bara ca. 40 min, mot ca. 3-4 timmar förut.

Kan detta ha nåt med uppdateringen att göra? Finns det nåt sätt att 0-ställa/kalibrera batteriet (förutom att köra slut/ladda fullt? (Har 10.3, så vissa "batteriprogram" funkar inte).

• Medlem
  • International user
  • 2005-08-31 13:51

Det bästa sättet att verkligen tömma ur batteriet är att starta datorn i open firmware-läge (cmd-alt-o-f vid uppstart). Maskinen ska då starta med en svart "prompt" på vit bakgrund. Låt sedan maskinen gå på batteri tills den dör. Låt den vara avstängd och koppla i laddaren. Ladda över natten.

Dylika åtgärder hjälper ett tag, men så småningom lär du åka på att köpa ett nytt batteri.

• Oregistrerad
  • 2005-08-31 13:59

tackar.

kan det vara en slump att batteriet blev sämre för jag installerade fel "uppgradering"?

Senast redigerat 2005-08-31 15:59
  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-31 14:04
Ursprungligen av DaPhox:

tackar.

kan det vara en slump att betteriet blev sämre för jag installerade fel "uppgradering"?

Märkligt, det blev nog knappast sämre utaqn tappade nog bara kalibreringen. Det sitter en liten krets i batteriet som ska hålla koll på laddningsnivån. Den kan bete sig underligt i bland.

1
Bevaka tråden