Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple music event set for Sept 7

Tråden skapades och har fått 376 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 09:01
Ursprungligen av brokewind:

Jo, fast i butik får du 6% rabatt och på Internet 10% rabatt, om jag minns rätt.

senast jag frågade verkade det som att de håller samma priser som Apple Store, därav samma rabatter oavsett butik eller nätbutik.
annars åker prutarbrallorna fram.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-09-07 23:51

Typiskt, jag som gick och väntade med att beställa en iPod Mini för att se om de skulle bumpas idag. En bump blev det minst sagt.. ut ur affären. Hade hoppats på 8-10 GB lagring och stöd för radio.

Varför har inte iPod stöd för radio förresten? Borde vara en uppskattad funktion som inte kräver några fler knappar på framsidan och knappt några kretsar inuti.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 00:12

finns ju inte direkt någon anledning att "rea" ut en splitterny modell som har potential att sälja stort till ordinarie pris

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 00:15

Att iPod inte har stöd för radio beror säkert på att det är svårt att klämma in en bra radiodel i spelaren.

Det finns många mp3-spelare med radio, men de brukar vara riktigt usla. Jag har inte lyssnat på någon mp3-spelare med radio där radion fungerar och/eller låter bra.

Ett absolut krav för inbyggd radio är oftast att ha de kassa medföljande hörlurarna, som fungerar som antenn.

Sen försvinner mottagningen ofta vid minsta rörelse, eller när man åker/går in i ens en liten tunnel. Meningslöst.

För att få en bra radiomottagning får du köpa en fickradio, som minst är i storleksordningen tändsticksask.

Ursprungligen av [ix]:

Varför har inte iPod stöd för radio förresten? Borde vara en uppskattad funktion som inte kräver några fler knappar på framsidan och knappt några kretsar inuti.

Som jag har förstått det är FM-radio rätt ointressant i USA. Och jag gissar att det styr beslutet att inte stödja radio i iPoden. Det är nog inte en slump att det är mobiltelefoner från Norden som oftast har radio (Nokia och Sony Ericsson alltså).

Man ska komma ihåg att iPod aldrig har sålt på mängden finesser, snarare tvärtom. Den stora klagosången kring iPod, speciellt i början, var hur märke X eller märke Y hade tusen fler finesser och därmed skulle sälja mycket bättre. Men som vi alla vet fungerar det inte så. Apple valde att skala bort så mycket finesser som möjligt och bara ha kvar kärnan av de viktigaste och vettigaste funktionerna. Och om FM-radio är medioker finess i det stora landet i väst så är det nog skälet till varför iPod inte har radio. Ingen kunde dock ha varit ledsnare än jag över detta, jag är stort radiofan (av public service-radio alltså) och jag önskar Apple verkligen kunde tänka om på den här punkten.

Ursprungligen av Macvarg:

Att iPod inte har stöd för radio beror säkert på att det är svårt att klämma in en bra radiodel i spelaren.

Jag tror inte det är skälet. Jag tror det går att få rätt bra ljud (jag har en själv en sådandär dyr liten miniradio som ger helt ok ljud) och jag tror definitivt Apple skulle lyckas med de om de verkligen försökte. Och även om radiodelen inte är hifi så fyller den ändå ett syfte för den som vill höra nyheter eller lyssna på sport i direktsändning, radio är så mycket mer än bara musik.

Ursprungligen av Adrian B:

Som jag har förstått det är FM-radio rätt ointressant i USA. Och jag gissar att det styr beslutet att inte stödja radio i iPoden. Det är nog inte en slump att det är mobiltelefoner från Norden som oftast har radio (Nokia och Sony Ericsson alltså).

Man ska komma ihåg att iPod aldrig har sålt på mängden finesser, snarare tvärtom. Den stora klagosången kring iPod, speciellt i början, var hur märke X eller märke Y hade tusen fler finesser och därmed skulle sälja mycket bättre. Men som vi alla vet fungerar det inte så. Apple valde att skala bort så mycket finesser som möjligt och bara ha kvar kärnan av de viktigaste och vettigaste funktionerna. Och om FM-radio är medioker finess i det stora landet i väst så är det nog skälet till varför iPod inte har radio. Ingen kunde dock ha varit ledsnare än jag över detta, jag är stort radiofan (av public service-radio alltså) och jag önskar Apple verkligen kunde tänka om på den här punkten.
.

Nej Nej Nej radion är inte ointressant eller medioker i USA snarare tvärtom, skälen att Apple inte bygger in radio i iPod beror på att EU (och antagligen USA) tar ut rätt kraftiga tullavgifter på alla ej inhemskt producerade produkter som innehåller en radiofunktion och för att Apple vill sälja mer från ITMS.

måste säga att det är lite synd att dom tar bort iPod mini. tycker 6 GB är mer intressant än 4 GB, bland annat. skulle vilja ha följande setup:

iPod photo/video 30/60 GB (behåll modellerna men sänk priserna)
iPod mini photo 8 GB
iPod nano photo 4 GB
iPod shuffle 1/2 GB

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 09:53

Är det någon som har sett keynoten från igår?
Jag har inte hittat den Apples sida än. Är det så tråkigt att den inte släpps?

kolla längst ned till höger på http://www.apple.com/

Ursprungligen av deco:

Är det någon som har sett keynoten från igår?
Jag har inte hittat den Apples sida än. Är det så tråkigt att den inte släpps?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 11:08
Ursprungligen av el gringo:

kolla längst ned till höger på http://www.apple.com/

Tack, jag såg det precis på macfeber.

http://stream.apple.akadns.net/

  • Oregistrerad
  • 2005-09-09 01:06
Ursprungligen av deco:

Tack, jag såg det precis på macfeber.

http://stream.apple.akadns.net/

går inte detta att ladda ner som en .mov fil? Kan man ladda ner alla Apples event/keynotes som .mov filer någonstans ifrån?

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-09-13 12:44

Nej det blir ingen ny telefon för mig denna gång... är faktiskt besviken måste jag säga... men men.
Hade förväntat mig mer en ipod med telefonfunktioner mer än en telefon med itunes... *suck*.

instämmer! men vad som är konstigt är den totala avsaknaden av diskussionern angående ROKr!? jag tror för övrigt att det är mycket mer på gång OCH det vore knasigt av apple att göra en egen telefon - det är bättre att ge nokia, se, motorola, lg etc att ha iTunes Mobile i deras mobiler. Så fort dom gör en egen telefon som konkurrerar mot motorola etc så kommer nog stödet för iTunes Mobile minska...

Ursprungligen av kainen:

Nej det blir ingen ny telefon för mig denna gång... är faktiskt besviken måste jag säga... men men.
Hade förväntat mig mer en ipod med telefonfunktioner mer än en telefon med itunes... *suck*.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-14 11:23
Ursprungligen av el gringo:

instämmer! men vad som är konstigt är den totala avsaknaden av diskussionern angående ROKr!?

Tja, vi macare tycker att den är ful och ointressant när den inte är designad av Apple och ser ut som en vanlig telefon. att släppa iTunes på t ex Razr hade varit en annan sak, kanske...

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-09-15 15:17
Ursprungligen av attila:

Tja, vi macare tycker att den är ful och ointressant när den inte är designad av Apple och ser ut som en vanlig telefon. att släppa iTunes på t ex Razr hade varit en annan sak, kanske...

Håller med och att släppa iTunes på en ny version av Razr hade varit grymmt... har en svart själv

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-09-14 08:29

Så sant, nu har dom iaf tagit första klivet över till telefonen... får se vad nästa blir

  • Oregistrerad
  • 2005-09-16 09:41

Om man kollar iPod nano borde man kanske kunna skippa 5Mb-chippet i en Razr och trycka in ett 1Gb-chip...

Bevaka tråden