Köra på batteri hemma?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-08-29 14:27

Har min iBook som en stationär dator för att den är så liten och passar mitt behov perfekt. Och där den är finns det el från väggen. Så du undrar jag. Kan man ta ut batteriet ur datorn och bara köra på nätdrift? För det är väl inte så bra att alltid ha batteriet fulladdat. Har ju inte behov av det, annat än om jag skulle ta med mig datorn någonstan.

• Oregistrerad
  • 2005-08-29 15:41

Hej!

Läs om batterier här: http://www.apple.com/batteries/

I korthet kan sägas att Apple rekommenderar att du använder batteriet regelbundet, dvs. inte bara kör datorn på nätdrift. Själv kör jag med nätadapter+batteri och ser till att underhålla batteriet genom att då och då köra utan nätadapter.

/Fredrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-29 16:16

^^inget jag rekommenderar - men jag har gjort såhär, kör på en iBook bara nätdrift och inget batteri, men har tagit ett gammalt batteri och gjort en fuling, nämligen slagit bort batteriet och satt tillbaka luckan, och när jag behöver batteriet hämtar jag det i kylen

/Tangen

Fast kör man utan isat batteri sitter man på pottkanten när strömnen går eller katten/treåringen/moster Agdas virknål drar ut sladden...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-29 19:28

Jag har läst rekommendationer (kanske här på 99mac?) som säger att om man bara ska köra på nätdrift under lång tid, bör man lägga batteriet, 70 % (?) laddat, i kylskåpet och köra datorn helt utan batteri.

Batteriet tappar hela tiden liite laddning, även fast man inte använder det. Det kan man se i menyraden - det står att det är fulladdat vid tex 97 % i bland. När det kommer under 95 % (eller vad det var) så laddar datorn upp det igen till 100 %. Varje gång man påbörjar en laddning, förlorar batteriet lite av sin livlängd - man mäter ett batteris livslängd i antal laddningar. Så om man alltid kör på nätdrift med batteriet, kommer batteriet att "laddas om" massor med gånger och därmed förbrukas onödigt fort, trots att man inte använder det.

Jag tror jag har postat länken nån gång tidigare, men här finns det mesta om hur man hanterar olika batterityper (länken går direkt på litiumbaserade batterier):

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

1
Bevaka tråden