Min PowerBook hittar inte jobbets hårddisk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Öland
  • 2005-08-26 08:31

Igår fick jag en hårddisk med en massa filer så jag skall kunna jobba hemma vid min PB.
Nu när jag försöker ansluta den händer det ingenting. Jag öppnar skivverktyg som genast hänger sig.

Sen efter ett tag Kommer den där rutan upp som man aldrig vill se, systemet har hängt sig (eller vad det nu står) och det enda man kan göra är att stänga av datorn genom att hålla powerknappen intryckt i 6 sekunder.

Jag vet inte vad det är för hårddisk, bara en USB-variant på 120GB. Till saken hör väll att på jobbet används PC men det har inte tidigare varit några som helst problam utan vi har kunnat byta diskar mellan PC och mac innan.

Någon som vet vad jag skall göra?

//Filip

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-01-29 17:02

dumpar detta inlägg, ingen som vet vad det handlar om?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-29 17:45

Förut var det många problem med extern FireWire hårddiskar.
Apple åtgärdade med att uppdatera OSX så att problem skulle försvinna.
I ditt fall är det en USB hårddisk, men se till att ha senaste uppdaterat OSX du har just nu. Har du en gammal Jaguar (10.2) kan det vara just det problemet. Ha helst Tiger (10.4).

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-01-29 17:48

jag använder 10.4.4 så det skall inte vraa några problem,

kan det hjälpa om man kanske kör en backup på HDn och sen formaterar den?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-29 18:01
Ursprungligen av Filip:

jag använder 10.4.4 så det skall inte vraa några problem,

kan det hjälpa om man kanske kör en backup på HDn och sen formaterar den?

Om PC har formatterat hårddisk förut ?
Ta backup och formattera HD som FAT32.
Hårddisk behöver ofta fräscha upp. Det uppstår mjukvaruskador med tiden, det spelar inget roll vilken dator man har (Mac eller PC).
Hårddiskarna behöver underhåll. liksom bilar

1
Bevaka tråden