Valfrihet med HemPC?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Västra Götalandsregionen kommer snart ut med ett nytt hempc erbjudande om jag förstår rätt. Ah!, dags för en uppgradering av maskinparken tänker jag. Men icke... På deras faq står klart och tydligt att dom inte har för avsikt att erbjuda ett mac-val den här gången.

Min fråga: Är det verkligen möjligt att man i Sverige 2005 inte har laglig rätt att välja vilken datorplattform man vill ha hemma? Vad säger konkurrenslagarna? Vad säger ni? Vem bestämmer att jag är tvungen att skaffa något jä*la ras till pclåda om jag vill haka på det här erbjudandet?

/m

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-25 20:05

Ja, det är möjligt för en arbetsgivare att erbjuda enbart en plattform.

Vad jag tycker? Gissa! :rolleyes:

Helt sjukt. J-a nazifasoner!

Man erbjuder Windows "för det har alla". Samtidigt är det lite märkligt att det (i praktiken) är ett statligt Microsoftstöd. Men det är bara en sak av många som man kan haka upp sig på här i Sverige så .....
Jag önskar dig lycka till om du framhärdar. Fixa ihop ett eget paket och avbetalningsplan och visa upp det för dem så kanske.... (så gjorde jag)
Men kolla upp paketen och vad det egentligen kostar. Det jag sett är att det inte är så hemskt mycket billigare än att köpa i butik

Ursprungligen av Svante S:

Man erbjuder Windows "för det har alla". Samtidigt är det lite märkligt att det (i praktiken) är ett statligt Microsoftstöd. Men det är bara en sak av många som man kan haka upp sig på här i Sverige så .....

Precis Svante! Och stöd till Dell HP etc.

Ursprungligen av Svante S:

Jag önskar dig lycka till om du framhärdar. Fixa ihop ett eget paket och avbetalningsplan och visa upp det för dem så kanske.... (så gjorde jag)

Det låter väldigt intressant! Har du ngra tips om hur jag går tillväga?

De beror mycket på i vilken komun man bor i... De avtalet som vi fick kunde man välja ett Mac alternativ..en Imac G5, 1024mb, 180gb, 17"...de va allt. medan de fanns 5st olika PC alternativ...de va riktigt kasst tycker jag!!

• Medlem
  • International user
  • 2005-08-25 23:55
Ursprungligen av Ermedahl:

Min fråga: Är det verkligen möjligt att man i Sverige 2005 inte har laglig rätt att välja vilken datorplattform man vill ha hemma? /m

Du får ha vilken datorplattform du vill hemma om du betalar den med egna osubventionerade pengar. Allvarligt talat så tycker jag att "hempc" har spelat ut sin roll. Varför ska ska staten subventionera folks tonåringars speldatorer?

Ursprungligen av rhesus:

Du får ha vilken datorplattform du vill hemma om du betalar den med egna osubventionerade pengar. Allvarligt talat så tycker jag att "hempc" har spelat ut sin roll. Varför ska ska staten subventionera folks tonåringars speldatorer?

Känns som en annan diskussion... Så länge som hempc finns så tycker jag att det är rimligt att man skall kunna välja vilken plattform man vill. Det är min poäng, ingen annan.

Tja, tips. Jag hade kanske tur för jag var lite bundis med personalchefen. När jag började kvida, bomba med Macreklam, lissma med mera så fick jag klartecken. (Han ville väl ha kvar mig som kompis). Villkoret var att jag gjorde allt själv, dvs tog reda på en säljare, fixade ett kreditbolag som la upp ett hemPC-avtal och i princip la alla papper klara på bordet. (Jag fick föklara varenda siffra.)

I det fallet blev det en MDD G4 med en 20" skärm. Jag betalar dock ca dubbelt upp mot de andra PC-paketen. I mitt fall blev det Macoteket och de hade även ett kreditbolag som fixade avtalen. Fler har säkert den servicen.

1
Bevaka tråden