Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återanvända skärmen från en iMac Globe?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en gammal I-mac modell "Glob" och undrar om man kan meka lite själv och använda dess skärm till en Mac mini t ex?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-25 16:17

Med risk för att låta väldigt kaxig men... Om du behöver fråga om det så kan du inte göra det. Jag tror inte kontakten till moderkortet är någon standard så lite lödande och trixande behövs nog.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-25 16:22

Är globen hel så är det väl enklare att sälja den och sedan köpa en ny skärm.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-25 16:51

Jo mörda inte globen! Det är ju den snyggast mac som gjorts enligt mig iaf

men en gammalgammal imac (de roligt färgglada) går väl, för den har väl bara en vga kontakt som är i pluggad i sig?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-25 19:12
Ursprungligen av martin_stenmark:

men en gammalgammal imac (de roligt färgglada) går väl, för den har väl bara en vga kontakt som är i pluggad i sig?

Jag har för mig att det sitter en klisterlapp vid kontakten där det står något i stil med "this is not a VGA connector". Men det kan vara delirium.

Ursprungligen av dane1965:

Jag har en gammal I-mac modell "Glob" och undrar om man kan meka lite själv och använda dess skärm till en Mac mini t ex?

Med tanke på att Minin inte är signifikant snabbare så undrar jag varför man skulle göra så. En glob har bra andrahandsvärde så sälj den billigt så går den direkt och du kan köpa en 17" LCD för pengarna. Jag skulle kunna tänka mig ett sådant byte om det är en glob med DVD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-26 13:54

Som gammal GLOBE-ägare, kan jag meddela att kontakten från skärmen på moderkortet ser ut som en gammal joystick/midi-kontakt. Det är nog proprietärt...
Jag håller med mikotekniko om att det troligen inte är läge om du frågar frågan..

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-26 15:48
Ursprungligen av hicke:

Som gammal GLOBE-ägare, kan jag meddela att kontakten från skärmen på moderkortet ser ut som en gammal joystick/midi-kontakt. Det är nog proprietärt...
Jag håller med mikotekniko om att det troligen inte är läge om du frågar frågan..

Då kan man kanske återanvända den kromade foten som joystick.

tänk också på att du kommer att behöva ström till bakgrunsbelysningen.
det låter inte helt omöjligt att använda den om det nu är analog-ut signal från imacen till den fastbyggda skärmen.
kanske funkar med en vanlig Gammal mac Skärm->VGA skärm-adapter.
men en iMac är väl inte nåt att slita sönder.!?

Ursprungligen av apple4ever:

men en iMac är väl inte nåt att slita sönder.!?

Om den inte är sönder förstås. Trasigt moderkort och död CD/DVD, då kan man väl tänka sig att riva den för att återanvända skärmen. (Frågan är då vad man gör för roligt med "lådan", men det är en annan sak.)

...jag körde min kvaddade globe som mini, monterade ner skärm och arm - rätt snyggt med mini vga:n till en vanlig tft skärm ett helt år. En Jättebra dator. Men det var nog inte bara skärmen som fått en smäll, nånting på moderkortet glappade med kernel panic en gång i timmen.... så det blev för mycket strul. Men är datorn ok är det väl en bättre lösning än att kosta på en ny skärm.

Jag gissar att det är samma system som i bärbara, digitalt proprietärt, och det skulle betyda att du behöver ett kontrollerkort och en jädra massa kunskap. Skulle det nu vara vga, så kan du alltid sälja den till mig och mitt projekt...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-09-15 08:38

Är det en 17" Glob så vill jag ha den....

Det verkar som om trådstartaren inte är kvar, så det här är nog en rent akademisk diskussion nu. Synd, jag hade gärna bytt en billig 17"-LCD mot en bra Globe.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-09-15 23:30

skulle man kunna komma över en hel 20" skärm från en slaktad iMac(glob) och montera den på en som, bara har 15" ???

1
Bevaka tråden