Mac som Hem-PC - vad ska man välja?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-08-24 23:20

Hejsan, hoppas detta är rätt plats för mina frågor.

Jag kanske skall börja med att berätta att jag aldrig ägt någon Mac, min enda erfarenhet av Os X kommer från demomaskinerna på Kullander & Kullander i Malmö. Blev dock mycket imponerad av Os X, och skulle gärna ha en Mac hemma att leka med.

Hur som helst, i dagarna kom ett erbjudande om Hem-PC från företaget där jag jobbar. Där kunde man välja mellan ett antal Windows-burkar, samt PowerMac G5 2x2GHz, Mini, iBook 14" och PB 15". Jag har länge gått och dreglat över PB-maskinernas utseende, men hur är det med prestandan? Knappast någon spelmaskin förmodar jag, men den borde väl duga gott till ordbehandling och utvecklingsarbete (främst Java)? Hur står sig en PB med 1.5GHz G4 processer i jämförelse med nyare Pentium M-baserade WinTel-maskiner?

Är en PB ett vettigt val för ~410:- / månad, eller skall man nöja sig med de billigare varianterna (iBook för ~320:- eller Mini för ~170:-)? En PowerMac skulle kosta ~390:-, men den är ju ganska stor och klumpig, och en bärbar hade ju inte varit fel. Men jag förmodar att prestandan är ordentligt mycket bättre med 2xG5-proppar? Är det ö.h.t värt att satsa på en PPC-maskin som man "måste" ha i tre år, eller är kanske tre år en lagom tid för att OSX på x86 ska hinna stabiliseras?

Många frågor, men jag hoppas att ni kan hjälpa mig att reda ut vad som är det bästa valet.

Med vänliga hälsningar,
Markus Svensson

Att det kommer macar med intel-proppar om något år tycker inte jag är ett skäl till att tveka inför ett köp idag. Jag tycker att power macen är lite brummig men jag är ganska kinkig när det gäller buller. Jag skulle nog slå till på powerbook 15".. Se till att du får den med minst 1 GB ram så har den tillräckligt med pulver.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-25 00:17

Det tråkiga svaret är: Allt beror på vad du tänkt att göra med maskinen.
Själv fick jag välja precis vad jag ville, hur hela sortimentet. Det var inte lätt.

Men jag resonerade så här:
Eftersom jag har en ganska kraftfull maskin på jobbet, och jag där kan använda den när jag vill, så behvde jag inte en likadan hemma. iBook då? Njaeee.. Jag ville ha bättre skärm och kunna köra lite PhotoShop. Det blev en PowerBook 15" 1,5, och jag har inte ångrat mig en sekund. Manskinen är underbar! Det enda jag rekommenderar är att du ska fylla den med minne.

Att man "måste" ha maskinen i tre år gör inget. Se det så här: Du får 30% rabatt (minst) och räntefri avbetalning. Kan det bli bättre?

Prestandamässigt är den ju ingen dubbelpropp, men jag är ändå positivt överraskad. Jag trodde den skulle vara tröttare. Och du kan göra mer än att ordbehandla.

Lycka till med ditt inköp.

Ursprungligen av filuren:

. . .
Men jag resonerade så här:
Eftersom jag har en ganska kraftfull maskin på jobbet, och jag där kan använda den när jag vill, så behvde jag inte en likadan hemma. iBook då? Njaeee.. Jag ville ha bättre skärm och kunna köra lite PhotoShop. Det blev en PowerBook 15" 1,5, och jag har inte ångrat mig en sekund. Manskinen är underbar! Det enda jag rekommenderar är att du ska fylla den med minne.
. . .

Instämmer, men låt inte Apple sälja mer minne än absolut nödvändigt, inte ens på avbetalning. Se till att få en plats ledig och handla av en PC-nasare.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-09-22 11:25
Ursprungligen av filuren:

Att man "måste" ha maskinen i tre år gör inget. Se det så här: Du får 30% rabatt (minst) och räntefri avbetalning. Kan det bli bättre?

Eller se det så här: du får avdrag på din pension för att din lön nu räknas som att den är lägre, vilket äter upp vinsten på 30%, och dessutom har Macar högre restvärde när de köps ut efter 3 år. I slutändan är Hem-PC för de allra flesta en dyr historia, och extra dyr för Mac-användare.

Ingick inte iMacen? Den borde vara något billigare än Powerbooken och då får du en maskin som tar lite plats, är tyst, har bra prestanda och bra skärm (20" helst). Men den är ju inte lika portabel...

Min högst personliga uppfattning är att personalköp är en ganska dyr historia när man efter 3 år tittar i backspegeln. Innan du sväljer lockbetet så rekomenderar jag att du börjar med att se vad kostnaden blir om du istället tar ett vanligt banklån och vänder dig till en återförsäljare eller AppleStore. En fördel med lån är att du kan betala av den snabbare ifall det skulle trilla in lite extra pengar. Jag har snar betalat mitt personalköp som bestod av en MDD 2x1 HHz, Applevision 17", HP PSC 750 - 1.030 kronor innan skatt och månad. SE-banken har t.ex "korta lånet" och man kan där räkna ut vad lån kostar.

Just nu kostar hans PowerBook 2000:- mer hos den billigaste återförsäljaren än vad hans bruttoavdrag är. 18360 resp. 16260. Säg för enkelhets skull att han bara betalar 30% i kommunalskatt. Hans bruttoavdrag är då "värt" 23200:- netto. För att det skulle löna sig att gå till banken och låna, måste banken GE honom drygt 20%, inte TA. Jag gitter inte räkna på pensionseffekten eftersom jag inte orkar ta reda på hans exakta ålder och ackumulerade livsinkomst till dags dato.

Ebberöds Bank - ever heard of it?

• Medlem
  • Järfälla
  • 2005-08-25 09:09

läs min tråd i switcher forumet. Där finns lite råd och tips. Fått samma erbjudande..

• Oregistrerad
  • 2005-08-25 09:40

Hej!

Oj, det var många bra svar. Tyvärr ingick inte iMac'en, annars hade det nog varit en ganska het kandidat. Jag har redan en stationär WinTel-burk som brummar och tar plats, så en stationär PowerMac känns inte helt rätt. Platsen för datorer och skärmar är trots allt begränsad, och WinTel-burken måste man ju tyvärr ha kvar för spelens skull.

Just nu lutar det nog mest åt en 15" PowerBook. Förmodligen beställer jag den helt standardutrustad, och köper en extara 512Mb modul och trycker i. Är detta något man kan göra själv utan att gå en 3-dagars kurs hos Apple? Har läst en del klagomål angående skärmarnas kvalitet på dessa maskiner, någon som har några kommentarer om det? Och är det värt att lägga till några extra tior för att få med MS Office 2004, eller följer det med någon bra kontorsmjukvara?

/Markus

Om Du har behov av att föra filer fram och tillbaka mellab PC och Mac så är Office tyvärr "bra ha", och särskilt "för ett par tior i månaden". 20 x 36 = 720:-, långt under butikspriset för en Stud Edition av Office. Slå till på det.

Edit: Hänvisning till tråd om Works vs. MS Office

Skärmen på 15' PB kan ha "fläcksjuka", ljusa fläckar i centrum av skärmen. Likaså kan bakgrundbelysningen vara svag i nedre hörnen, särskilt vid kallstart. Båda fenomenen går på garantin, men jag hittar inte några uppgifter om förlängt åtagande. Det bör dock inte avskräcka Dig att skaffa en av de bästa laptops som finns. Att den dessutom är f-n så mycket snyggare, och lättare, än Wintel-teglen gör ju inte ägandet svårare precis.

Minnet sätter Du dit på en kvart. Skaffa en pytteliten Philips-mejsel, #0, äv högsta kvalitet. Skruvarna till luckan är stenhårda och är de hårt åtdragna, så ryker spetsen på mejseln om det är en Biltema Du snålat till med. Jag gjorde precis det och fick pilla läääänge, innan jag fick loss spetsen. *rodnar skamset*

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-25 15:50
Ursprungligen av Malakim:

Förmodligen beställer jag den helt standardutrustad, och köper en extara 512Mb modul och trycker i. Är detta något man kan göra själv utan att gå en 3-dagars kurs hos Apple?

Om jag inte minns fel så finns instruktion om detta i den medföljande handboken.

Har läst en del klagomål angående skärmarnas kvalitet på dessa maskiner, någon som har några kommentarer om det?

Vet ej i hur stor utsträckning felen uppträder. Min skärm är iallafall hel och fin.

• Oregistrerad
  • 2005-08-25 13:03

Tack för tipsen, Leonardo.
I priset jag angav tidigare ingår även 3 års Apple Care, innebär det att man har längre garantitid mot de skärmdefekter du nämner ovan?

Förmodligen kommer frugan att sparka bakut om det inte finns MS Office på den bärbara, så för husfridens skull får jag nog beställa det oxå.

Är det någon speciell sorts minnen til PB-maskinerna, eller är det vanliga DDR-minnen som i stationära burkar?

/Markus

Är det någon speciell sorts minnen til PB-maskinerna, eller är det vanliga DDR-minnen som i stationära burkar?

Nej, det är INTE samma minnen som i stationära datorer. De du är ute efter kallas SO-DIMM, dock DDR. Jag vet dock inte vilken hastighet de nya PB kör på... PC2700? Någon här vet säkert.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-25 13:23

Jag hade lätt tagit PB´n...
Vi har precis fått ett liknande erbjudande, men det enda mac-alternativet är en iMac G5 2.0 17"
Fast vi tar den nog ändå, det finns alltid sysslor för macar hemma hos oss...

Ursprungligen av Jonaz:

Jag hade lätt tagit PB´n...
Vi har precis fått ett liknande erbjudande, men det enda mac-alternativet är en iMac G5 2.0 17"
Fast vi tar den nog ändå, det finns alltid sysslor för macar hemma hos oss...

Göteborgs Stad?

Här finns en kalkyl för Hem-PC.
http://www.datorbutiken.com/b2b/info/hempckalk.htm

Om man skulle köpa en PB 15" som kostar ca 22 000 inkl moms så sparar man alltså 8600kr mot att köpa den i affären pga att man får betala med oskattade pengar. Känns som en bra deal ändå....

Även om det kan vara vissa fördelar med personalköp så är man till trots låst i 3 år och totalt ovetande om marknadsvärden efter själva hyrperioden, vill man sedan lösa ut den så kan det bli lite dyrt så att säga... man ska inte glöma bort att man blir ägare till datorn förs då man löser ut den. Fördelen med banklån är att man själv styr över hur snabb man betalar av den. Räntorna kan man ju till viss del dra av på deklarationen. Finns det någon här som löst ut sin hyrda mac så vore det spännande att se hur många kronor som läggs på i slutändan.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2005-08-26 23:13
Ursprungligen av Olle@mac:

Finns det någon här som löst ut sin hyrda mac så vore det spännande att se hur många kronor som läggs på i slutändan.

Har fått för mig att det är vanligt att man får lösa ut sin Hem-PC för en extra månadsbetalning. En 3 år gammal dator har väl inte så värst högt marknadsvärde, vare sig det är en PC eller Mac.

3%

Hej!

På företaget där jag arbetar så tar de 3% inkl moms i restvärde av utrustningens pris:
Dvs kostar paketet 30 000 som är tak idag så betalar jag 900 kr efter 3 år om jag vill köpa loss det.

Senast för 3 år sedan så tog jag en pb 15" titan samt airportstation och Office. Det kostade då runt 50 000 (!) - snacka om att prisbilden förändrats - Nu när det går ut så kostar det mig 1500 kr.

Ursprungligen av Olle@mac:

Även om det kan vara vissa fördelar med personalköp så är man till trots låst i 3 år och totalt ovetande om marknadsvärden efter själva hyrperioden, vill man sedan lösa ut den så kan det bli lite dyrt så att säga... man ska inte glöma bort att man blir ägare till datorn förs då man löser ut den. Fördelen med banklån är att man själv styr över hur snabb man betalar av den. Räntorna kan man ju till viss del dra av på deklarationen. Finns det någon här som löst ut sin hyrda mac så vore det spännande att se hur många kronor som läggs på i slutändan.

Jag har mindre än ett halvår kvar på min Powerbook 1Ghz med Superdrive. Ska bli intressant att se vad man får betala för den. Jag menar marknadsvärdet kan ju knappast vara vad folk begär på Blocket för då blir det dyrt. Leasingfirman vill ju knappast ta hand om massa gamla datorer så för dom är ju inte datorn värd så mycket då hanteringen skulle kosta mer än vinsten.

Jag lär rapportera när det är dags.

Senast redigerat 2005-08-27 10:07
  • Oregistrerad
  • 2005-08-26 12:48

Hej,

För min del känns det som ett bra sätt att testa en Mac, och sedan om tre år när avtalet löper ut skaffa en ny Intel-baserad maskin (om jag nu trivs med Os X, förståss...

Svårigheten ligger nog mest i att övertyga frugan om att man kan använda något annat än Windows. Men bara man har Office och något trevligt program för hantering av digitala foton borde man kunna övertyga henne.

Varför Office?

Men bara man har Office och något trevligt program för hantering av digitala foton borde man kunna övertyga henne.

Jag använder ibland Word, det Officeprogram som fungerar sämst av alla. Skälet att jag överhuvud taget använder det är att den har rättstavningsprogram på många språk. Annars vet jag inte varför man skall använda Bill Gates dålig produkter. Works fungerar aldeles utmärkt och IPhoto kompletterat med iPhopo Buddy (gratis) räcker för de flesta. Köp aldrig grisen i säcken! Tahg med digitalkamera till en affär och be om en demo. Detsamma gäller ordbehandling!

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Jag använder ibland Word, det Officeprogram som fungerar sämst av alla. [...] Works fungerar aldeles utmärkt och IPhoto kompletterat med iPhopo Buddy (gratis) räcker för de flesta. [...]

Som nämnts tidigare - slå till med Office för det priset. Bli inte avskräckt av Björn Wahlsten ovan - Office 2004 är bättre och snyggare än Office 2003 för Windows-

iWorks med Pages är snarare en PageMaker/Indesign "light" och knappast ett alternativ till att knacka in råtext, jobba med akademiska texter (fotnötter etc), smidigt utväxla texter med andra, osv osv. Pages och Word gör helt enkelt olika saker och skall väl egentligen inte ses som alternativ/konkurrenter till varandra. Sen att det går att använda PageMaker till ordbehandlare innebär inte att det är det bästa alternativet. Och tvärtom - Word är i sanning uselt för att göra layouter men det är inte heller meningen.

Mina 2 ören

• Medlem
  • Järfälla
  • 2005-08-27 02:21

runt 1200:- ligger utköpen på efter 3 år. (ifall du väljer till skrivare osv dvs.)

• Oregistrerad
  • 2005-08-29 12:56

Nu är det beställt, en styck Powerbook 15", samt MS Office. Förresten, kan man spara sina dokument som PDF'er med Office? Jag fick intrycket att det går med de flesta Mac-program (typ iWork-serien), men stödjer verkligen MS det i sina produkter?

Nu är det bara att hålla ut de många, långa veckor det dröjer innan sakerna levereras.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-29 13:10

Nu är det beställt, en styck Powerbook 15", samt MS Office. Förresten, kan man spara sina dokument som PDF'er med Office? Jag fick intrycket att det går med de flesta Mac-program (typ iWork-serien), men stödjer verkligen MS det i sina produkter?

Nu är det bara att hålla ut de många, långa veckor det dröjer innan sakerna levereras.

Du kan alltid "skriva ut" till PDF med Mac OS X, oavsett vilket program du använder. Det finns nämligen inbyggt i systemet. Men PDF.erna blir inte lika bra/högupplösta som när man använder Adobe Acrobat Distiller.

• Oregistrerad
  • 2005-08-29 16:12
Ursprungligen av Macus:

Du kan alltid "skriva ut" till PDF med Mac OS X, oavsett vilket program du använder. Det finns nämligen inbyggt i systemet. Men PDF.erna blir inte lika bra/högupplösta som när man använder Adobe Acrobat Distiller.

Det låter ju alldeles förträffligt. Tror jag kommer trivas mycket bra med min nya bärbara vän.

Ursprungligen av Macus:

Med lite pill kan man ställa in bildupplösning m.m. Men man kan inte justera allt och pdf-erna blir större än vad de blir via Acrobat då man använder det mest grundläggande och bakåtkompatibla formatet för pdf. Duger för hemmabruk (inklusive utskrifter från Word som man ju ändå inte använder till professionellt tryck).

• Oregistrerad
  • 2005-08-29 13:04

jag har nyligen skaffat en pb 12" med MS Office och det går inte att jämföra MS Office till Windows med MS Office till Mac, Macens är sjukt mkt snyggare och så verkar det finnas mer smarta funktioner till mac en till windows (?).

Bevaka tråden