Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

S-Videosladd passar inte i videoadaptern

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-23 20:48

Idag var jag på Biltema och köpte en S-Video- till kompositkabel. Väl hemma upptäcker jag att den inte passar i videoadaptern jag har köpt till min iBook. S-videokontakten passar både i TV:n och scartuttaget jag har, men det är ju fel ände. Jag har även en annan s-videokabel, men det är s-video i båda ändarna vilket blir svartvitt på min gamla TV.

Är det något fel på kabeln eller adaptern eller är kontakten ämnad att sitta i 'andra änden' (vilket skulle verka knasigt med tanke på att min s-video -> s-videosladd ser likadan ut i båda ändarna). Bifogar en bild som demonstrerar problemet, lägg märke till att kontakten buktar uppåt.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-23 21:18

Jag har stöt på samma problem (vad det gäller svartvit bild), men då har jag enbart haft tillgång till s-videoutgång från datorn. Det verkar som att S-video är en teknik som inte är helt modern. Det vill säga det är en teknik som inte stöds av alla nya TV-apparater. Sen jag uteslutande har börjat använda kompositutgången har det svartvita problemet försvunnit.

Det kan dock vara skärminställningen som är fel. Jag har min ibook inställd på 50 hz PAL och miljontals färger. Det fungerar... Färgglatt på tvn och så.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-23 21:34

Du har missuppfattat frågan. Jag är medveten om att äldre tv-apparater inte klarar av s-video, det var därför jag skaffade en s-video -> kompositsladd. Problemet är att s-videokontakten inte passar i videoadaptern till datorn.

Ursprungligen av annan:

Du har missuppfattat frågan. Jag är medveten om att äldre tv-apparater inte klarar av s-video, det var därför jag skaffade en s-video -> kompositsladd. Problemet är att s-videokontakten inte passar i videoadaptern till datorn.

Kontrollerade med mina prylar och konstaterar att det är din sladd som är felaktig.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-23 22:38
Ursprungligen av Saffran:

Kontrollerade med mina prylar och konstaterar att det är din sladd som är felaktig.

Är det inte så att Apples video adapter är primitiv då? Den passar ju ändå i andra s-videokontakter.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-24 00:27
Ursprungligen av annan:

Är det inte så att Apples video adapter är primitiv då? Den passar ju ändå i andra s-videokontakter.

Det är så att S-video kontakter fins det 2 modeller av 8 pinnar och 5 pinnars varianten som syns på bilden. Om jag inte har fel så tillåter 8 pinnar trafik i båda riktningarna. Men jag kan ha fel på den punkten. Jag har bak på min PB 8 pinnars.

Du har ju en composit/s-videoadapter till macen. Så har du ändå köpt en s-video till composit kabel? tror du det gör nån som helst skillnad om du kör composit till composit än från s-video till composit? Det gör det inte. Sen är det nog så att det är biltemas kassa kablar som jävlas. Jag har aldrig haft problem med mina s-videokablar/Viktor

Ursprungligen av Dr.Greenbaum:

Du har ju en composit/s-videoadapter till macen. [...]

Precis. Adaptern har två videoutgångar. Den gula pluppen är alltså en RCA videokompositutgång, inte ljud. Du behöver alltså ingen s-video-sladd(adapter överhuvudtaget.

Ljudet får du från hörluruttaget och då kan det vara lämpligt med en adaptersladd med stereo miniplugg -> RCA hane.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-24 08:47

Jag vet att den andra är för komposit, jag har redan en ljudsladd för övrigt. Men det blir ingen skillnad i kvalitet mellan s-video till komposit och komposit till komposit? Då var det ju onödigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-24 08:51
Ursprungligen av annan:

Jag vet att den andra är för komposit, jag har redan en ljudsladd för övrigt. Men det blir ingen skillnad i kvalitet mellan s-video till komposit och komposit till komposit? Då var det ju onödigt.

Korrekt uppfattat

Ursprungligen av annan:

Jag vet att den andra är för komposit, jag har redan en ljudsladd för övrigt. Men det blir ingen skillnad i kvalitet mellan s-video till komposit och komposit till komposit? Då var det ju onödigt.

Exakt. Snarare får du nog bättre bild från den s-video-till-komposit-adapter som redan sitter inuti Apple-dongeln än vad du får med adaptern från biltema. För det är ju inte riktigt så att varje extra skarvkontakt förbättrar signalen direkt...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-24 09:22

Om jag kommer ihåg vad jag lärde mej i skolan i förra seklet så består S-video av två signaler, en för kontrast (svart/vit) och en för färg. Därav 4st pinnar. Komposit är helt enkelt en ihopslagning av dom båda.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-24 13:03
Ursprungligen av Creops:

Om jag kommer ihåg vad jag lärde mej i skolan i förra seklet så består S-video av två signaler, en för kontrast (svart/vit) och en för färg. Därav 4st pinnar. Komposit är helt enkelt en ihopslagning av dom båda.

Möjligt, men komposit ger ändå en sämre bild (för att TV:n måste avkoda signalerna för färg och ljusstyrka?).

1
Bevaka tråden