PowerBooken vägrar mata ut bränd CD

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-08-23 15:32

Jag var mitt uppe i att bränna CD-skivor när strömmen tog slut, dumt att inte förutse det, men iaf. Jag stoppade i sladden och det uppstod ett fel i bränningen. Jag försökte mata ut men det gick inte, så jag brände den på nytt, samma skiva, det funkade. Men den matar fortfarande inte ut. Jag har testat alla kommandon och även open firmware, men inget funkar. När jag försöker mata ut så försvinner ikonen en stund, men sedan spinner cd:n igång igen och dyker upp på skrivbordet utan att komma ut. Finns det något manuellt sätt att mata ut på, eller någon annan lösning? (Powerbook G4 12")

tacksam för svar Peter

Prova det gamla "gem-tricket" det fungerar på slotloading imac:ar.

Man tar ett gem och böjer ut det så att man kan trycka in spetsen i det lilla hålet som finns på sidan av driven, det är kanske värt att prova detta, jag har tyvärr inte tillgång till någon PB så jag vet inte om det finns, men det skulle jag tro.

Du har provat att starta om med ejekt-knappen ned tryckt?

Lycka till.

Mvh

Hände liknande för mig en gång, att skivan inte kom ut efter bränning. Försökte hur länge som helst. Det som hjälpte för mig var att stänga ner datorn helt och sedan starta om.

Som det tipsas om ovan så kommer den säkerligen ut vid en omstart. Ibland funkar det även att öppna Skivverktyg och mata ut skivan därifrån.

• Oregistrerad
  • 2005-08-23 16:10

Håll inne musknappen under omstart, det skall tvinga ut skivan.

Annars kan det vara värt att testa system eject. Hittas bäst i System/Library/Coreservices/menuextras/eject. Dubbelklicka på den så får du upp en eject symbol i högra hörnet.

Ursprungligen av Tobias:

Håll inne musknappen under omstart, det skall tvinga ut skivan.

Annars kan det vara värt att testa system eject. Hittas bäst i System/Library/Coreservices/menuextras/eject. Dubbelklicka på den så får du upp en eject symbol i högra hörnet.

Jaha, den funkade inte alls. Hur får man bort ejectsymbolen nu då?

EDIT: Klicka och dra bort med äpple-knappen funkade.

För övrigt helt värdelöst att det inte ska gå att ejecta skivor som skitläsaren inte klarar av att läsa utan att starta om datorn.
Ibland suger verkligen mac.

1
Bevaka tråden