Nästa generation Powerbook

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-23 08:38

jag undrar om någon vet /kan ge en kvalivicerad gissning om när nästa generation powerbook kommer, för detta är vesentligt i frågan om jag verkligen ska köpa nu eller vänta.

mvh
Vidar

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-23 08:50

Det är inte orimligt att anta det kommer någon form av uppgradering i samband med expot i Paris i slutet av September. Inget är ju säkert dock och även en uppgradering kan vara 'marginell'. Det som, som alltid, avgör är ju hur mycket du behöver din powerbook just nu resp. kan vänta.

Ingen kan veta när den kommer. Inte ens alla i Cupertino vet det. En väl bevarad hemlighet för att undvika perioder då ingen köper något.
Personligen tror jag att det kommer en marginellt förbättrad PB på Expot i Paris. Inte för att jag vet nått, mer för att det ligger i tiden.
Om det inte kommer i Paris, så lär det komma i Oktober/November. Kommer det inte då så kommmer det definitivt till jul.

Förstår du vad jag menar? Spelar ingen roll hur länge du väntar... väntar du en månad till får du alltid nått värre. Å andra sidan, väntar du alltid en månad till så får du aldrig nån dator alls.

• Oregistrerad
  • 2005-08-23 10:11

PB med Intel inside först i Apple pipeline?

Helt enig - man kan alltid vänta och vänta och vänta. Det kommer alltid en uppdatering precis runt hörnet. Min erfarenhet säger dock att det oftast är smart att köpa en modell som ligger lite senare i en modell serie då dessa oftast är mer genomtänkta. Se tex de nya iMac G5.
Detta spelar kanske inte så stor roll den dagen det kommer en Intel PB. Då kommer också jag stå på kö listan. (En vän kom förbi förra veckan med en IBM Thinkpad med OS X på. Enligt honom gick det snabbare på den än på hans G5 hemma. Swoooch sa det bara.)

Min personliga gissning är att det blir PB som får Intel Inside först. Det är helt klart den delen av apples produkter som akut skulle behöva en uppdatering. Både när det gäller bateri tid, performance och värmeutveckling.

Kanske mer önske tänkande än kvalificerat gissning. Eller?

• Oregistrerad
  • 2005-08-23 10:14

Jag håller med på det plan att det inte verkar vara någon skillnad (eller marginell) mellan pb 12" och ibook 12", men då är min nästa fråga är det värt att betala 4000 mer för pb?

edit: jag undrar även om man väljer ibook 12" och vill uppgradera minnet, är det svårt att sätta in ett minne själv?

• Oregistrerad
  • 2005-08-23 10:21
Ursprungligen av Rumpanbar:

edit: jag undrar även om man väljer ibook 12" och vill uppgradera minnet, är det svårt att sätta in ett minne själv?

nej.

& andra sidan vet man inte vad som händer på expot just nu eftersom apple är inne i "ett nytt skede"... tror det blir svårt att överklocka g4an mer...

• Oregistrerad
  • 2005-08-23 10:24

Där ser ni - Intel inside PB!

• Oregistrerad
  • 2005-08-23 10:35
Ursprungligen av DaPhox:

nej.

& andra sidan vet man inte vad som händer på expot just nu eftersom apple är inne i "ett nytt skede"... tror det blir svårt att överklocka g4an mer...

menar du att man ska vänta på intel prosessor eller inte, om inte är det värt att betala 4000 extra för pb nu?

• Oregistrerad
  • 2005-08-23 10:40

menar du att man ska vänta på intel prosessor eller inte, om inte är det värt att betala 4000 extra för pb nu?

tror det borde hända nåt med gamla g4an, de "borde" peta i dubbla i g4an. tror inte det blir intel än.

varför betala 4000:- mer för en p-book?, bara du vet. (skulle personligen aldrig i livet göra det, som det ser ut just nu)...

Köp nu. Nöj Dig med iBook. Ska Du vänta in MacIntel så får Du vänta c:a ett år. Köper Du PowerBook kommer Du att gräma Dig över de 4 lapparna hur länge som helst.

• Oregistrerad
  • 2005-08-23 12:01

det får nog bli en Ibook då,
jag undrar om någon vet om det
finns det någon guide för hur man byter minne i en Ibook?
för jag tänker definitivt inte nöja mig med 512 mb

det får nog bli en Ibook då,
jag undrar om någon vet om det
finns det någon guide för hur man byter minne i en Ibook?
för jag tänker definitivt inte nöja mig med 512 mb

Det följer med en sådan med datorn. Annars är det supersimpelt. Man lyfter upp tangentbordet och där bakom en lucka sitter minnet. Jag satt i mer minne i min nya iBook förra veckan och det gick smärtfritt (jag fick dock kämpa lite för att lyfta tangentbordet, det krävdes lite mera våld och lirkande än på tidigare iBook-modeller jag haft).

Angående PB så skulle jag inte köpa idag om det inte var akut. Men iBooken är däremot ett utmärkt köp eftersom den precis uppdaterats.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-23 12:46

Om du vill se i förväg hur det går till kan du ladda ner instruktioner från Apple här:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300406

• Oregistrerad
  • 2005-08-23 15:04

tack så mycket...

1
Bevaka tråden