Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Routerhastighet på WAN-porten?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-22 14:35

Hejsan hoppsan!

Intet är som väntans tider. Just nu går jag och väntar på att min ISP ska börja leverera 24mbit internet istället för fjuttiga 8 som jag har idag.

Medan jag väntar så har jag fixat ett nytt modem som klarar mer än 10 mbit, men så slog mig en sak. Jag har ju en router och en Accesspunkt på nätverket som antagligen fungerar som flaskhalsar om inte dessa klarar att pladdra på i 24 mbit.

Hur ända in i baljan får man reda på hur snabbt routern klarar av att "routa" internettrafiken? Jag har en Netgear RP614 som sägs vara en 10/100 mbit switch. Antar att den inte ska vara en flaskhals när ISPn får tummen ur? Eller är det bara mellan de 4 portarna den kör upp till 100mbit och sen någon helt annan hastighet när de 4 portarna ska snacka med WAN-porten?

Jag funderar på att byta min gamla trötta (Deadlink) AP mot en Netgear RangeMax WPN824. Den ska ju ha en sjuhelsikes räckvidd, även om man tar en rejäl slev salt med Netgears egna ord. Är det någon som har någon erfarenhet av denna? Jag har idag 3 trådlösa klienter anslutna till min AP och sammanlagt är det 5 datorer som komunicerar genom APn. Jag behöver knappast påpeka att dessa 5 tycker att internet är rätt slött va? Det är detta jag vill ändra på.

Har du några råd, tips och ideér kring detta som inte kostar skjortan OCH byxorna så får du gärna dela med dig av dem.

Tack på förhand!

För att ta reda på hur mycket bandbredd du har i din ADSL-förbindelse och hur mycket din D-Link orkar routa så kör du tptest (http://tptest.se/) ett par gånger med router emellan och ett par gånger med datorn kopplad direkt i modemet.

Netgear RangeMax WPN824 har ajg ingen erfarenhet utav och överlåter därför frågan till någon annan.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-08-25 16:51

Ska du ha prestanda så gå och köp en lagomt lång TPkabel också eftersom du aldrig får ut mer än hälften av den hastigheten reklamen säger.

Sen vilken burk du ska ha för NAT /router är väl en smaksak men min erfarenhet av dom billiga på marknaden är att Deadlink och Netgear ska man undvika om man vill behålla lågt blodtryck.

Linksys verkar lite mer stabilt

1
Bevaka tråden