Ny hårddisk, men vilken?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2005-08-22 14:19

Jag har en Powerbook G4, skall redigera kortare material, ljud och bild, och behöver en ny extern hårddisk för detta. Mac-hårddiskarna kostar i regel mer än de för PC, men det lär finnas hårddiskar som funkar till både Mac och PC, så jag bara undrar: Vet någon en bra hårddisk med rätt mycket minne, som funkar till min dator, samt finns till ett bra pris???

vilken 2.5" IDE-disk som helst. Rekommenderar 5400 eller 7200 rpm. TravelStar eller SpinPoint kanske?

Ursprungligen av Stefan Swales:

vilken 2.5" IDE-disk som helst. Rekommenderar 5400 eller 7200 rpm. TravelStar eller SpinPoint kanske?

nja eftersom han ville ha en extern så är det nog bättre att rekommendera en större och snabbare Firewiredisk det finns bra modeller från någon tusing från i princip alla datorförsäljare, undvik USB2 diskar...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-22 15:19

det är som sagt samma diskar för både mac o pc, men om du köper en extern så måste du formatera den i fat95 för att den ska fungera på båda.

seagate barracuda är bästa hårddisken jag testat. men dom gör väl inte externa så isåflall får du skaffa eget skal

sorry, läste slarvigt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-22 17:37

Det finns inga Mac-hårddiskar och PC-hårddiskar - det finns bara vanliga hårddiskar och alla är plattformsoberoende.
Eller, ja det kanske för länge sedan, innan USB och FireWire kom, fanns hårddiskar med speciella kontakter som inte den tidens Macar hade.

Kolla bara på se.pricerunner.com efter vanliga FireWire-hårddiskar så hittar du någon billig. Det kan ofta vara billigare (iaf mer användbart) att köpa en tom FireWire-hårddisklåda som du sedan kan sätta i en vanlig IDE-hårddisk i.

1. Om du i huvudsak skall koppla den till macen rekommenderas varmt att macformatera den (HFS+). Vid behov/nödfall kan man installera MacDrive (sök på Versiontracker.com e.d.) på pc-n och läsa macformaterade hårddiskar, cd-rom, floppys m.m.

2. Måste du prompt ha fullständig pc-kompatibilitet heter formatet FAT32 - du får inte använda NTFS då OSX bara kan läsa, inte skriva det formatet. Men usch för att jobba mot pc-formaterade diskar utom i extrema nödfall.. Ha hellre ett rejält tilltaget usb-fickminne tillhands för kopiering till pc. (Eller mail, cd-r, dvd-r etc)

2. FireWire 400 är i praktiken snabbare än USB2 trots omvända siffror på papperet - i synnerhet när det gäller stora, kontinuerliga filer som musik och film. Dessutom mer stabilt. Köp helst en låda med FW400, FW800 och USB2 - de kostar inte så förfärligt mycket extra och så har man alla options samt "fullt blås" om/när du skaffar en G5 eller PB med FW800. Jag har en LaCie som funkar utmärkt för mig, men alla har sina preferenser. Finns massor på forumet om du gör en sökning på "extern hårddisk". Skall du köpa en lös 3,5 tum hd för att sätta in i kabinettet själv bör den vara på 7200 rpm och ha 8 MB buffert.

Och det är alldeles riktigt att det inte finns "mac-" eller "pc-hårddiskar" - men säg inte i affären att den skall vara till en mac då de fjuniga föräljarna inte har den blekaste aning om vad som gäller utan kan slänga ur sig de mest befängda saker. Däremot så hade nästan alla macar för knappt tiotalet år sedan SCSI-hårddiskar, och var det i praktiken skillnad på mac- och pc-diskar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-22 20:25

Jag är påväg att köpa en extern hårddisk. Jag kommer dock bara att använda den som lagringsutrymme för saker jag vill ha tillgång till lite då och då, det digitala fotoalbumet, några filmer osv, inte som en disk jag kommer att skriva/läsa med höga prestandakrav, inte mer än att jag vill att det ska gå drägligt fort när jag väl använder den.

Jag funderar på en Lacie D2 och valet står mellan en 300GB med 8MB i cache (2,295kr) och en 400GB med 2 MB i cache (2,695kr), i övrigt så har de samma specifikationer. Kommer man märka någon skillnad på hastigheten i praktiken om man ska ha disken till det jag tänkte använda den till? Man får ju trots allt 100GB mer för 400kr extra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-23 11:27

Någon som har erfarenhet av externa diskar med 2, repsektive 8 MB cache?

Vad jag har förstått (rätta mig om jag har fel) är att det kan sitta bra med stor buffert vid exempelvis indragning av film från videokameror för att slippa tappade rutor, och då man skall kopiera stora mängder information. Annars är det nog hugget som stucket vid normalt användande. Jag har en 2 MB och en 8 MB i min gamla staionära G4 och märker ingen skillnad tack vare andra flaskhalsar i systemet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-23 14:17

Yes, nu har jag hittat en LaCie D2 BigDisk 500GB FireWire Extreme med 8MB cache för 3,196 kr på Apple Store, billigaste GB/kr med de spec. jag är ute efter!

1
Bevaka tråden