Argh! Funderar starkt på att switcha!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Installerade om Windows XP idag, och efter att fått upp minst tio blåskärmar och massa
annat krångel under installationen och efter när jag skulle lägga till all hårdvara och alla
program så funderar jag starkt på att switcha.

Jag har tänkt till och från på att switcha under de senaste året och det som verkar vara mest
intressant just nu är en Mac mini eftersom jag vill återanvända en del av min gamla PC hårdvara.

Men det är några saker som jag undrar över och jag hoppas att ni på 99mac kan hjälpa
mig med dom:

1. Får man med något bra ordbehandlingsprogram när man köper en Mac mini? Och finns Openoffice till Mac och fungerar det isåfall bra?

2. Någon som har någon erfarenhet inom att programmera i språket Python på Macen? Fungerar
det bra och kan man köra den kod som man skrivit i Windows i Python för Mac?

3. Jag har läst en del om att synkronisera mobilen med datorn via Bluetooth och jag undrar
ifall någon vet ifall detta fungerar med en Sony Ericsson t68i? Synkroniserar både kalendern
och telefonboken? Har också läst att man ska kunna styra datorn med hjälp av mobilen och
bluetooth...

4. Går det att styra musikuppspelningen direkt från ett Apple tangentbord, typ höja/sänka volymen,
pausa och byta låt?

5. Fungerar det bra att emulera Windows? Är mest intresserad av att emulera Windows 95 så jag
kan spela gamla hederliga Dos och Windowsspel, fungerar detta något vidare och finns det isåfall
några gratisalternativ?

6. Jag har läst att en del CRT-skärmar ska krångla med Mac minin, att bilden ska bli mörk och
liknande, någon som vet råkat ut för detta och vet ifall det finns något man kan göra åt det?

Många frågor från en nyfiken wannabe-switchare, hoppas att få svar på mina frågor snart och
kanske gå över till "den ljusa sidan" som ni brukar kalla det.
Ifall allt verkar bra kanske jag köper mig en Mac mini när jag får lönen från sommarjobbet
den 25:e.

• Oregistrerad
  • 2005-08-21 21:24

1. Du får med AppleWorks. Den programsviten var gammal för tre år sedan. Ladda hem NeoOffice istället (bygger på OpenOffice) http://www.neooffice.org/.
2. Jag passar.
3. Har själv en T68i och synkar adressbok och kalender utan problem. Styr dator via telefon gör du med Salling Clicker. http://homepage.mac.com/jonassalling/Shareware/Clicker/ Det finns fler program.
4. Höja och sänka volymen går bra. Att byta låt m.m. går säkert också genom att trixa lite med Kortkommandoinställningarna i Systeminställningarna.
5. Min erfarenhet av emulering är inte den bästa. Det går, men det är inte njutbart. Windows 95 flyter säkert på bra i och för sig men i sådan fall kan du lika gärna ha en gammal pc-härk i garderoben som du tar fram när andan faller på.
6. Jag passar.

Välkommen över till den något ljusare sidan.

Välkommen!
1) Nix, bara textredigeraren. OO finns och funkar ok.
2) Vet icke
3) Synka funkar kanon med t68:an. Kalender (iCal), adressbok, todo, skicka sms via telefonen, se på skärmen vem som ringer, säkert glömt något...
4) Japp, höja sänka volymen. paus etc om iTunes är aktivt program, annars går det enkelt att deikera tangentbordkombinationer.
5) Det funkar, men går långsamt. Grafiktunga spel funkar ej. (apple-datorer med intel.processorer är på gång, kommer troligen i förlängningen innebära snabb/bra emulering)
6) Vet ej, borde fungera. Vissa TFT-upplösningar hade problem vet jag.

4) Ett sätt att lösa det är att ladda hem SizzlingKeys4iTunes, som gör att man kan styra iTunes när det ligger i bakgrunden. Man kan även starta iTunes med tangentkombinationer.

http://www.yellowmug.com/sk4it/

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-21 22:59

2) Går utmärkt att programmera Python på mac:en i Tiger (10.4.x) ingår python 2.3
och det finns gott om andra bibliotek som SDL bindningar, OpenGL m.m. till python i OS X.

visst kan du köra den pythonkod du skrivit i windows. Det var ganska längesedan jag höll på med det där (jobbade lite i plone), kom inte ihåg helt men om koden varit komprimerad kanske man måste måste konvertera den så radbrytningen blir carriage return... hade prolem med det iaf kan va bra att veta....lycka till med switchen...

Strunta i windowsemuleringen utan köp ett playstation eller xbox istället. Så nöter man inte på arbetsstationen.

..

Har redan en Xbox. Men det vore ju störtskönt att lira massa gamla
godingar som Colonization och Theme Hospital

Ingen som testat att emulera Win95 på Macen?

• Oregistrerad
  • 2005-08-22 08:06
Ursprungligen av Svennglenn:

Ingen som testat att emulera Win95 på Macen?

Jodå jag har testat. Men jag raderade diskavbilden för länge sedan när jag kom på att den mest tog hårddiskutrymme. Det enda jag använt VirtualPC och Win98 till är olika kartprogram. Men nu har jag köpt en billig pc-laptop som jag har laddat med Baldurs Gate samt gröna och blå kartan.

Windows 98 och Fugawi snurrade på ganska bra i min eMac 1,25Ghz. Men man var tvungen att stänga av allt grafiskt lull-lull. Baldurs Gate däremot gick toksegt.

• Medlem
  • International user
  • 2005-08-22 01:14

5. Fungerar det bra att emulera Windows? Är mest intresserad av att emulera Windows 95 så jag
kan spela gamla hederliga Dos och Windowsspel, fungerar detta något vidare och finns det isåfall
några gratisalternativ?
.

För dosspel finns ju DosBox som har lite bättre fart än VirtualPC när det gäller gamla spel. Förvänta dig inga under dock, jag har problem med farten i en del spel på min dual G5.

• Oregistrerad
  • 2005-08-22 08:33

6. Jag har läst att en del CRT-skärmar ska krångla med Mac minin, att bilden ska bli mörk och
liknande, någon som vet råkat ut för detta och vet ifall det finns något man kan göra åt det?

Har hört det samma och undrar precis som du vad status är. Min far är i färd med att switcha men denna grej gör mig lite osäker. Håller tummarna för att det inte ska vara några problem för köp ska det bli.

En sak som jag råder honom är att köpa den via Apple store. Om det mot alla förhoppningar är något problem så kan du skicka tillbaka den. Köper du den via en butik är det inte lika lätt. Det borde inte vara några problem att återlämna en vara man inte är nöjd med, men återförsäljare har blivit bortskämda och lite nonchalanta. Dom räknar med att folk kommer in, pekar på en dator, en skrivare och en skärm och säger "jag tar dom här", som om det vore hos grönsakshandlaren. Som hos t ex Macotekets butiker.

• Oregistrerad
  • 2005-08-22 08:38

1. Får man med något bra ordbehandlingsprogram när man köper en Mac mini? Och finns Openoffice till Mac och fungerar det isåfall bra?

Finns andra program som inte kostar så mkt. Sök på Versiontracker.com.

Ett sådant som är intressant är Mellel.

http://www.redlers.com/mellelscreenshots.html

Men OpenOffice (NeoOffice) för mac fungerar förvånansvärt bra, förutom gränssnittet då som är lite väl windows-aktigt.

Även om inte AppleWorks följer med (eller ens känns så där ultramodernt) är det helt funktionsdugligt och mycket billigt (antingen nytt från Apple eller begagnat från ex-vis 99Macs radannonser. AppleWorks finns exempelvis på AppleStore för 950 kr och InWarehouse för 869 kr inkl moms.

Är du student/privatperson har exempelvis Macforum följande pris: Office 2004 Student/Teacher/Privatperson Mac Svensk CD Standard 1 495 kr inkl moms. Kanonpris alltså även får privatpersoner vilka som helst! På AppleStore står det bara Student/Teacher men det kanske inte gör något om du ändå är student.

Office för mac är bättre och snyggare än Office för PC. Rekommenderas! OpenOffice har jag inte testat själv men verkar aldrig riktigt lyfta och bli ett fullvärdigt alternativ enligt internetfora runt om i världen.

5. Fungerar det bra att emulera Windows? Är mest intresserad av att emulera Windows 95 så jag kan spela gamla hederliga Dos och Windowsspel, fungerar detta något vidare och finns det isåfall några gratisalternativ?

Går och går... Virtual PC 7 på en G5 med dubbla processorer kan inte anklagas för att gå fort, inte ens med med ett strippat Win2000 som anses tillhöra de mer snabbemulerade systemen. I snabbhet lär Win98SE vara snabbast under VirtualPC, tätt följt av Win2000. Win95 lär alltså vara långsammare än ovanstående. DOS har jag ingen erfarenhet av under emulering.

Håller med ovanstående - behåll en gammal pc för ditt spelberoende (varför inte en gammal laptop som inte tar någon större plats!?)

Annars kan du ju alltid indulgera dig i gamla hederliga macspel istället (du lär få installera Classic i sådana fall).

6. Jag har läst att en del CRT-skärmar ska krångla med Mac minin, att bilden ska bli mörk och liknande, någon som vet råkat ut för detta och vet ifall det finns något man kan göra åt det?

Normalt sett är det bara de som har problem som skriver på internetforum - den stora majoriteten bör inte ha haft några som helst problem med att koppla in vilken skärm som helst.

Lycka till med din Mini!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-08-22 17:58

Beror på vad du vill göra med ordbehandlaren.
Textredigerare kan öppna Word- och RTF-filer, har rättstavning. Alltid mitt förstahandsval.
Pages följer med om du vill pyssla med enklare layout
Och så AppleWorks, har i och för sig inte använt det på flera år.

VirtualPC är plågsamt långsamt. Men kanske 1 GB minne avhjälper, jag har "bara" 512 MB.

Jag hade möjligheten att testa min Mini med ett antal olika skärmar. Och ja bilden blir mörkare på en del av dom.
Kolla din skärm om ljushet och kontrast redan står på 100%. Står ljushet och kontrast på 80% så har du lite marginal.
ATI har ett inställningsprogram så att du kan göra lite mer inställningar med grafikkortet. ATI's inställningsprogram behövs om man ska få bra bild på vissa TV-apparater.
Och så kan du naturligtvis göra en egen skärmprofil.

1
Bevaka tråden