Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny platt 19" bildskärm

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sonen har sommarjobbat lite och för lönen köpte han bl från Dustin en Samsun 913N 19 tums lcd-skärm till sin PC!
På skoj kopplade jag in Ibooken och jag måste säga att maken till bild var det länge sen jag såg.
Så otroligt fin!
Otroligt ljusstark så att semesterbilderna från Medelhavet blev helt annorlund mot förut.
Jag trodde inte att en skärm kunde göra en sån skillnad.
Och billig också 3200 kr inkl frakt och med 8 ms svarstid.
Lurar på att köpa en själv också.

Men har inte platta skärmar fallit kraftigt i pris senaste tiden?
Frågan är ju om fallet kommer att fortsätta.

Skulle nog lägga på nån hundralapp och ta 913B istället och få DVI-anslutning.

  • Medlem
  • 2005-08-21 17:48

iBooken har inte DVI.

Kolla upp Screen spanning doctor också, så får du lite högre upplösning.

Ursprungligen av stfm:

iBooken har inte DVI.

Nej, men skärmar har, iallafall för mig, ofta en längre livstid en just den datorn man har när man inhandlar skärmen. Tycker det verkar lite dumsnålt att inte lägga de hundralapparna på att få DVI med tanke på den takt som VGA-anslutningarna försvinner i.

Jaha är det det som skiljer!
Ja det är ju ingen dum ide!

Räcker inte 1280x1024?

  • Medlem
  • 2005-08-21 18:26
Ursprungligen av sventa46:

Räcker inte 1280x1024?

iBooken kan bara ge 1024x768 utan Screen spanning doctor (som du laddar ned gratis).

Och vad är vitsen med DVI ?

  • Medlem
  • 2005-08-21 18:27
Ursprungligen av sventa46:

Och vad är vitsen med DVI ?

Något bättre bild, då det är digitalt hela vägen. Jag tycker personligen inte att skillnaden är jättestor.

Ursprungligen av stfm:

Något bättre bild, då det är digitalt hela vägen. Jag tycker personligen inte att skillnaden är jättestor.

Det tycker inte jag heller. MEN, om du tänker använda den till flera datorer via en KVM switch eller liknande är DVI guld värt. Dessutom slipper du störningar från annan elektronik, vilka en del av mina analoga skärmar har stora problem med.

Bättre bild?
Kan det bli bättre?
Jag tyckte bilden var kanon!
Betr upplösningen så ser jag så förbaskat dåligt att jag inte vill
ha alltför liten text.
Mina grabbar kör ju med enormt små iconer och text 1280x1024 nånting.
Konstigt att nån kan se det!:)
Så jag får gå ned till 800x600 på dom gamla skärmarna för att se
vettigt.

Jag funderar också på att slå till på en samsung, http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010081183
Är inte så bra på det här med anslutningar men visst måste den funka bra med min PB 12"?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-27 16:24

Mac-kompatibilitet?

Går man till Samsungs produktbeskrivning finner man att (såvitt jag förstår) skulle varken 913 B eller N vara "Mac-kompatibla". Hur är det med det egentligen?

Ursprungligen av Larsal:

Går man till Samsungs produktbeskrivning finner man att (såvitt jag förstår) skulle varken 913 B eller N vara "Mac-kompatibla". Hur är det med det egentligen?

Ajdå, låter ju inte bra...
Nån som testat att köra en 913B med sin Mac?

Någon som vet om Pivot-läget stöds på Macen?
Hjälpte en god vän att köpa en 19" Samsung (minns inte exakta siffror och bokstäver, bara VGA iaf) och den var som sagt grymt bra. Och Pivot-läget är något jag diggar starkt. Men det krävde ju mjukvara på PC:n iaf. Frågan är om någon lösning finns för Macen.

Vad är Pivot ??

Själv kan jag rekommendera skärmar från Benq, speciellt Benq FP937+s 19" TFT med bara 8ms... utan tvekan den bästa skärm jag haft eller använt... använder den både till min PC och min MacMini samtidigt (DVI till Macen och VGA till PC'n) fungerar utmärkt

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Någon som vet om Pivot-läget stöds på Macen?

Mac OS X 10.4 har bildskärmsrotering inbyggd. Hittas under inställningspanelen Bildskärmar.

//Miakel

Ursprungligen av Mikael Svensson:

Mac OS X 10.4 har bildskärmsrotering inbyggd. Hittas under inställningspanelen Bildskärmar.

//Miakel

Ah, jag har bara 10.3.9. Men när du säger det så nämde farsan att han kunde göra det.
Men klarar den alltså alla upplösningar i roterat läge? Smidigt. Då behövs ju ingen ytterligare programvara.

Någon som vet om det finns kortkommandon för detta i 10.4? Det hade man med Pivot-programvaran för PC.

Pivot = 3:4 format istället för 4:3 format (och 9:16 format istället för 16:9 format) Dvs stående skärm.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Ah, jag har bara 10.3.9. Men när du säger det så nämde farsan att han kunde göra det.
Men klarar den alltså alla upplösningar i roterat läge? Smidigt. Då behövs ju ingen ytterligare programvara.

Någon som vet om det finns kortkommandon för detta i 10.4? Det hade man med Pivot-programvaran för PC.

Pivot = 3:4 format istället för 4:3 format (och 9:16 format istället för 16:9 format) Dvs stående skärm.

Har du fått möjlighet att testa pivot-möjligheten i 10.4 ännu?

Är lite nyfiken på denna skärm.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-27 22:57
Ursprungligen av Mikael Svensson:

Mac OS X 10.4 har bildskärmsrotering inbyggd. Hittas under inställningspanelen Bildskärmar.

//Miakel

Det beror väl på vad man har för grafikkort? Jag hittar inte inställningen på min iMac, men vet däremot att en kompis kan göra det på sin PowerMac G5

Ursprungligen av Mikael Svensson:

Mac OS X 10.4 har bildskärmsrotering inbyggd. Hittas under inställningspanelen Bildskärmar.

//Miakel

Gäller dock bara om du har ett grafikkort från ATI i datorn.
Fördelen som man får med Samsungs programvara är antagligen att den känner av om du roterar skärmen och vänder bilden rätt, utan att du behöver pilla med inställningar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-11-28 06:33

Jag har tre Samsung SyncMaster 913N:
2 st till Macen, bredvid varandra.
1 st till PC:n
Funkar alldeles briljant till båda.
Dock hittar jag inte alls nån pivotinställning i Mac 10.4.3 men i Windows XP. Å andra sidan behöver jag inte snurra skärmarna..

1
Bevaka tråden