Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa spelet genom tiderna till Mac?

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-08-20 12:07

War/Starcraft-serien.
Civ, så klart.
Tetris och MacPuyo bland småspelen.

Tenderar att tröttna ganska snabbt på spel annars...

lite off topic kanske, men last ninja serien på amiga, faaan vilka spel! nån som vet nån bra amiga500 emulator till osx?

Har inte spelat så mycket på Macen men om jag ska välja något så får jag nog säga demot till Marathon 2 som fanns med på skivan som följde med PowerBook 1400cs.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-21 00:20

Deus Ex, det mest intelligenta fps/rpg/äventyr som nånsin gjorts. Dock funkar det bara i OS 9, och uppföljaren är värdelös.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-21 01:17

Måste säga Marathon-serien var "sådär".

Klockrena spel:

- Deus Ex (bättre spel får man leta efter, fruktansvärt krävande dock på datorn)
- Call of Duty
- Ghost Recon
- Giants - Citizen Kabuto (roligt actionlir)
- Unreal Torunament (klockrent Multiplayer)
- WarCraft II (även 3:an, fastnade dock inte lika mkt för det)
- Heroes of Might and Magic-serien
- Close Combat First to Fight (dock en aning kort)
- Skiddles (spelade det ett par timmar för mycket)

"Antika spel" som var väldigt bra på sin tid:
- Shuffelpuck Café
- Dark Castle-serien
- Anticent Art of War-serien

Annars är TETRIS väldigt bra, men någon klockren version till Mac har jag inte spelat. GameBoy-versionen är den som håller måttet bäst tror jag.

Vilket som är "bäst" är svårt eller omöjligt att säga tror jag.

Ursprungligen av Erik.dv:

Måste säga Marathon-serien var "sådär".

Jag har samma åsikt. Ettan är godkänd. De första nivåerna är riktigt bra, mystiska, spännande och otäcka. Sedan tappar det, handlingen blir långsamt sämre. det blir bara nivå på nivå och de sista nivåerna är rätt trista, och så slutar alltihop med en antiklimax med en billig textsida som säger just ingenting. Tvåan var för lätt, och så tråkig och mekanisk att jag spelade rakt igenom väldigt fort och var sedan inte ett dugg intresserad av trean.

Jag har sagt det förut, men jag håller Dark Forces för ett helt överlägset spel i Doom-klassen, om man ser till solospelandet. Nätverksspel är förstås en helt annan sak.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-21 10:07

1. Scarab of Ra
2. Strategic Conquest
3. Pirates!

Scarab of Ra är ju spelens spel på Macintosh Classic! Jag fattar inte att ingen nämnt det tidigare.

I modern tid är Championship Manager det spel som ätit upp mest tid i mitt liv så det måste bli den serien som får min röst. Jag kan inte längre ha det på min dator, det är värre än heroin.

  • Medlem
  • 2005-08-24 10:07
Ursprungligen av vicconcussion:

2. Strategic Conquest

Strategic Conquest!! :D:D Ja jäklar, det hade jag glömt! Fulare spel får man leta efter, men kul var det.

http://www.grenier-du-mac.net/fiches/StrategicConquest.html

  • Oregistrerad
  • 2005-08-24 10:11
Ursprungligen av Giggs:

Strategic Conquest!! :D:D Ja jäklar, det hade jag glömt! Fulare spel får man leta efter, men kul var det.

http://www.grenier-du-mac.net/fiches/StrategicConquest.html

Vadå fult? Det var ju jättesnyggt, i allafall i svartvitt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-21 12:38

Pirates var inget dumt spel när det kom inte nej!

Det "roliga" förr i tiden (läs 1989 typ ) så var flera Mac-spel mkt snyggare än DOS-varianten. Synd att det tog slut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-21 12:43
Ursprungligen av Erik.dv:

Pirates var inget dumt spel när det kom inte nej!

Det "roliga" förr i tiden (läs 1989 typ ) så var flera Mac-spel mkt snyggare än DOS-varianten. Synd att det tog slut.

History repeats? Man kan ju alltid hoppas iaf - Go Intel!

Ursprungligen av Erik.dv:

Det "roliga" förr i tiden (läs 1989 typ ) så var flera Mac-spel mkt snyggare än DOS-varianten. Synd att det tog slut.

Ja, när Mac-spelen var 640x480 och PC-spelen i 320x240. Men det är klart, det var lättare att få fart på Doom i 320x240.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-21 13:21

Precis och ibland med flera färger (var inte Macen tidigt ute med typ 16-bit grafik?)

Kommer ihåg vi köpte ett spel en sommar till vår LC1:a... humm... vad det nu hette... Det var helt fenomenalt snyggt när det kom på Mac och Amiga (tror jag det var), uppbyggt av mycket foton och så. PC/DOS versionen kändes med som en NES-spel.

Men den tiden är långt över nu

Ursprungligen av Erik.dv:

Precis och ibland med flera färger (var inte Macen tidigt ute med typ 16-bit grafik?)

För att inte tala om 8-bitars färg. Solarian var något av en sensation på sin tid.

  • Medlem
  • 2005-08-24 09:46

Som nån nämnt tidigare:

Blizzards- Starcraft, Warcraft, Diablo, WoW... Aj så mycket tid.

MDK som följde med min "första" mac kördes mycket!

Och Unreal Tournament i multiplayer har förstört många timmar på vårt kontor när det kom! Deck 16!

(Kan också sakna min amiga och C64- vilken upplösning! vilka färger! vilka spel!)

Kommer bli svårt att välja en segrare tror jag, men man kanske kan lägga upp en omröstning?

  • Medlem
  • 2005-08-21 18:22

Crystal Quest.

Utan Dark Castle vet jag inte ens om jag skulle syssla med Mac överhuvud taget. Det var det spelet som fick mig att kånka hem en SE30 från jobbet varje helg. Sen lärde man sig datorn och en massa nyttoprogram av bara farten.

Ingen diskussion, Myst vinner alla kategorier. Jag är lläskigt svag för den serien. Första spelet är för mig något som inte går beskriva utan att använda mig av minst 30% superlativ.

Då det gäller Atari så vinner "Dr. Livingstone" eller vad det nu hette. Var väldigt ung då, men minns att man spelade bort otaliga timmar vid det spelet.

Det grymma med Marathon-spelen är ju nätverksspelandet!
Det första Marathon och sen Marathon Infinity som hade riktigt bra nätverksbanor.

Minns att vi var ett gäng som en gång satt uppe och spelade 14 timmar i sträck...
Från 23:00 till 12:00 nästa dag.
Helt galet...

Det är helt klart Blizzard och Bungie som har bidragit till de spel jag spenderat mest tid på. Just för att de stöder nätverk. Spela med andra människor är roligast!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-24 15:44

Mja, Marathon var okej som nätverkspel men ändå inget groundbreaking. Men visst spenderade jag ett par timmar i det på dess tid. Marathon 1 och 2 var klart över medel. Marathon Infinity hade en skön meny-musik, det var typ allt

Dark Forces var väldigt bra när det kom ja, saknade dock nätverksstöd.

Myst var också helt outstanding när det kom.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-08-24 22:26

Så här ÄR det:

Myth I och Myth II, kanske världens coolaste och roligaste spel, nätverk som singleplayer. Bungie software...

Sen var ju Marathon-serien en klassiker.

och ej att förglömma 4D-boxing. Riktigt skönt boxningsspel.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-08-25 07:57

There's only one - SNOOD

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-19 00:13
Ursprungligen av Erik.dv:

Mja, Marathon var okej som nätverkspel men ändå inget groundbreaking. Men visst spenderade jag ett par timmar i det på dess tid. Marathon 1 och 2 var klart över medel. Marathon Infinity hade en skön meny-musik, det var typ allt
.

Vik hädan! Hädare!!!

Konstigt att ingen nämner Marathons unika storyline som fortfarande i stort saknar motstycke.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-26 12:10

Chaos Overlords <--- fantastiskt enkelt men bra spel!

Alla Paradoxspelen -
Europa Universalis II
Hearts of Iron
Victoria

Grymmebra, råkomplexa, ett sällan skådat djup, realtidsstrategi!

Ursprungligen av JavelinX:

Hearts of Iron

Hur kunde jag glömma det spelet. Rekomenderar till andra, Hearts of Iron 2 ska komma till macen, skulle ha kommit i sommras men den har ännu inte släppts.

Edit: Missade några ord

World of Warcraft
Warcraft 2,3
StarCraft
Diablo 2
Baldurs Gate 1,2
The Sims 1,2
Full Throttle
Neverwinter Nights
Star Wars: Knights of the Old Republic
Jedi Knight 2
Quake 3
Unreal Tournament

jag veeet att jag missat massor

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-02 13:54

Lemmings!

Höll på att glömma Lawn Zapper.

Och varför inte Moria, det har man bränt många timmar på, men någon Balrog dödade man aldrig.

Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Och varför inte Moria, det har man bränt många timmar på, men någon Balrog dödade man aldrig.

Ja! Jag lägger alla mina röster på Moria, sjukt vad tid man la på det spelet...

Bara spel som är anpassade för 9 tums monokroma skärmar och använder textgrafik räknas!

Bevaka tråden