Video fryser min G5 PowerMac!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en PowerMac single G5 1,8 GHz, 1,25 GB RAM, GeForce FX 5200 64 MB, med OS X Tiger 10.4.2 på jobb som låser sig så fort jag ska spela upp en film i Quicktime. Oftast är det när jag surfat i Safari till någon video och så låser sig allt och det går inte att göra nåt, enda utvägen är att hålla inne powerknappen för att fysiskt stänga av datorn och sen sätta på den igen.

Har det nåt att göra med att mitt budget GeForce gfx-kort inte pallar med det, eller kan det vara kassa minnen som spökar? Allt annat funkar prima.

Jag gjorde en helt clean install av Tiger igår för att bl.a. se om det problemet skulle försvinna, men icke.

Någon som har liknande erfarenheter eller kan tipsa om nån hjälp?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 23:17

Är det alla filmer som fryser quicktime, och om ej, vilka typer är det som gör det? Quicktime har en tendens att låsa sig om man inte har rätt video-avkodare för den aktuella filmen installerad.

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-09-01 10:55

Precis, har man inte ett codec som stödjer filmtypen, t.ex. divx, så kan det ta lång tid innan Quicktime låter en avbryta.

Men att den fryser hela systemet ska ju inte kunna hända, inte ens med min iMac G4 800Mhz, 512MB RAM och GeForce MX 400 hänger sig datorn när det är trubbel med codecen. Och då spöar din maskin min med råge.

Eftersom att du har gjort en ominstallation av OS X så vet jag inte vad det kan vara. Testa att köra alla clean up funktioner som finns i t.ex. Cocktail eller Tiger Cache Cleaner. Kanske till och med det blir aktuellt med Disk Warrior?!

• Oregistrerad
  • 2005-11-16 16:25

Är det så att detta sker efter ca 2 timmar och att all video spelning i OS X 10.4 (Tiger) fryser dator?

I så fall är det dags att köra programuppdateringen, det kom nämligen i dag en ny firmware till 1.8 SP.
Har inte hunnit testa än, men responsen på apple.com (suport/diskussionsforum) är bara possitiv.

Det enda konstiga är att i informationen om BootROM är att den är det samma efter uppdateringen.

Henrik L

1
Bevaka tråden