Bästa (och billigaste?) 17'-skärm till Mac mini?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var finns den och med denna dvi kontakt?!...

mp

Samsungs 710T är en fin skärm som du kan kolla lite närmre på.

Finns med DVI, kostar ~3k.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-08-16 23:31

Kan också rekommendera Samsungs skärmar, gillar dom skarpt.

viewsonic skulle ja rekomendera, har bra o prisvärda skärmar o har dessutom bäst pixelgaranti (jag har kollat o lusläst massa sidor )

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-17 10:49

bra tråd (eftersom jag också går i sådana tankar...)! Tar tacksamt emot tips på sådana skärmar med inbyggda hötalare - minins är inte så kul på ljud!

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-08-17 13:06
Ursprungligen av Wiberg:

bra tråd (eftersom jag också går i sådana tankar...)! Tar tacksamt emot tips på sådana skärmar med inbyggda hötalare - minins är inte så kul på ljud!

Ska du ha "kul ljud" så ska du inte ens titta åt en skärm med inbyggda högtalare, ljudet ligger oftast i klass med bärbara datorer..d.v.s. riktigt burkigt och utan bas och nästan helt utan mellanregister..

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-17 13:40
Ursprungligen av bogg:

Ska du ha "kul ljud" så ska du inte ens titta åt en skärm med inbyggda högtalare, ljudet ligger oftast i klass med bärbara datorer..d.v.s. riktigt burkigt och utan bas och nästan helt utan mellanregister..

Nä, kul är det väl inte som ljud betraktat, det man får från skärmarna. Men, om skärmljud är en köksradio är ju minin som min reseväckarklocka...

Så, lyssningsupplevelser hittar jag på annat håll - praktiskt ljud under arbetet får komma från skärmen och minin står tillsvidare för BOOOIIIING när den startar efter OSuppgraderingarna.

(Sitter i dagsläget på en gammal compaqskärm med inbyggda högtalare - du förstår att jag inte är alltför kräsen härvidlag

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-26 09:54
Ursprungligen av Wiberg:

Nä, kul är det väl inte som ljud betraktat, det man får från skärmarna. Men, om skärmljud är en köksradio är ju minin som min reseväckarklocka...

Så, lyssningsupplevelser hittar jag på annat håll - praktiskt ljud under arbetet får komma från skärmen och minin står tillsvidare för BOOOIIIING när den startar efter OSuppgraderingarna.

(Sitter i dagsläget på en gammal compaqskärm med inbyggda högtalare - du förstår att jag inte är alltför kräsen härvidlag

Har precis samma uppfattning som Mr Wiberg. Dessa skärmar ser bra ut och har fått bra kritik angående köksradio ljudet.

Sony TFT 17" HX75
Samsung SyncMaster 720T

jag är toknöjd med min viewsonic. vx715 tror jag att den hette.
hursom.. skulle jag ha köpt en ny skärm idag skulle jag nog ha kollat på 19" iaf. skrivbordsyta kan man inte få för mycket av i osx

Ursprungligen av Tobias Loré:

jag är toknöjd med min viewsonic. vx715 tror jag att den hette.
hursom.. skulle jag ha köpt en ny skärm idag skulle jag nog ha kollat på 19" iaf. skrivbordsyta kan man inte få för mycket av i osx

Du hade nog fått gå upp till 20" eftersom upplösningen på 19" konstigt nog inte är högre än 17"-are

Eizo L568. Den är dyr men väldigt bra i färgåtergivning och kontrast. Du kan ställa in allt manuellt direkt på skärmen utan mjukvara. Den ligger etta i PC WORLDs top-10 test.

http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,121784,00.asp

Angående EIZOs pixelpolicy så kan du få en ny skärm om bara en enda pixel felar, beroende på var den sitter. Jag kan iallafall intyga att kvaliteten på skärmen är ritktigt fin. Bättre än alla 17" skärmar jag sett hittils.

vx715 är klockren, kostade mig 2500 och har DVI. Absolut mitt bästa skärmköp någonsin.

• Medlem
  • 2005-08-17 16:56

EIZO är bra som påpekats ovan, de har dessutom har fem års garanti, längre än alla(?) andra. Deras pixelgaranti gäller visst om en pixel lyser vitt eller blir helt svart, inte om den lyser i andra färger, alltså alla tre lysdioderna måste fela.

• Medlem
  • 2005-08-17 18:34

Flyttar till köptips.

Baron

Nu är väl det här att svära i kyrkan, men Dell Ultrasharp är rent otroligt bra skärmar, särskilt sett till hur billiga de också är. Har använt massor av olika tft-skärmar i alla möjliga prisklasser, men jag blir alltid lika förundrad över hur bra dell-skärmarna är... då är exempelvis de flesta samsung jag testat (riktigt dyra modeller också) betydligt sämre imho.

Jag har en Samsung 913B, och har planer på att köpa en Mac Mini. Jag har läst att en del har haft problem med tft+dvi+mini. Är det någon som redan kör på denna kombination?

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-08-18 20:36

Icke-tips:
Packade upp ca 60 st 17-tummare från Acer på jobbet häromkvällen.
10-15 st uppvisade defekter i form av trasig pixel eller ojämn bakgrundsbelysning.
(Iofs inte den dyraste skärmen i världen, men ändå...)

Tror nog att Samsung är ett ok köp.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-08-18 22:09

Sony 17 tum tft till MAC mini

Den skärm jag köpte till min mini fungerar bra. Skärmen är en Sony SDM-S74, varianten med DVI-kontakt. Inköpt för 2400:- ungefär, på en stor elektronikkedja här i Stockholm.
Nöjd med skärmens ljusstyrka, betraktningsvinkel och färgåtergivning.
Nu jämför jag med skärmen på den 6 månader gamla iBooken jag hade och då är den här sonyskärmen helt överlägsen, men den håller nog även i jämförelse med andra 17 tums tft i prisklassen eller däromkring.
Det bästa kanske är att kolla på skärmen själv i butik innan köp och se vad du tycker om just den skärmens bildåtergivning?!

Ursprungligen av marcusbabe:

Var finns den och med denna dvi kontakt?!...

mp

Kolla mitt inlägg här http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=82414

Jag har en Samsnung Syncmaster till salu.

1
Bevaka tråden