Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme vägrar administreras, (men surfa funkar)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag installerade igår en ny Airport Extreme basstation. Den är inkopplad till ett kabelmodem och allt gick igång automatiskt. Full mottagning i iBooken och åtkomst till Internet utan problem. Till LAN-porten kopplade jag en switch för de fasta datorerna. Samma sak där; åtkomst till Internet utan problem. Fildelning i Nätverket fungerar också.

Kanon tyckte jag, tills jag skulle gå in och administrera stationen och byta lösenord, fixa WEP-kryptering mm. Då blev det trögt: Med Assistenten så hittades stationen men sen "uppstod ett fel" och jag kom inte längre.
Då testade jag med Administratörsverktyget; samma resultat förutom att jag efter en lång stund först fick skriva in defaultlösenordet. Jag testade detta både trådlöst och från en fast inkopplad dator.

Jag återställde basstationen, lämnade den urkopplad och strömlös utan effekt. Den är helt låst för åtkomst men ändå funkar surfningen och nätverket.
Jag skulle kunna köpa tre Netgear 624 för samma peng som denna. Då tycker jag man kan förvänta sig att det ska fungera någorlunda smärtfritt. (sitter det en on/offknapp dold någonstans, grr!)

I Administratörsverktyget står ip-adressen 10.0.1.1 vilket är lite skumt då TCP/IP för Airport i nätverksinställningarna anger routernamnet 85.226.0.1. Jag testade att ändra detta men si, det gav inte någon skillnad. Är Airporen helt "nollad" och är det bara DHCP från leverantören som ges tro? (Fattar inget längre...)

Jag har OS 10.3.9 fullt uppdaterat på alla testade burkar. Har jag trasig hårdvara tro?

Och lösningen (som satt långt inne)

Sista försöket innebar att jag kopplade loss stationen helt en stund, inga kablar alls. Sen kopplade jag in strömsladden ensam. Inget mer.
När jag pånytt försökte med Administratörsverktyget så kom ett meddelnde att det fanns "ett nytt ramverk tillgängligt" så utan Internetanslutning så uppdaterades stationen till 5.6 och startade om. Sen fungerade det. Skönt!

Jag vill bara säga att det är tur att man är envis och lite tålmodig annars hade den gått i retur. Kan bara gissa vad en skeptisk switcher hade tyckt om detta: Aldrig mera Apple eller?
(Lite besviken på allt trassel när det skulle vara så "enkelt" men nu är det löst)

Administreringsproblem

Ursprungligen av Svante S:

Och lösningen (som satt långt inne)

Sista försöket innebar att jag kopplade loss stationen helt en stund, inga kablar alls. Sen kopplade jag in strömsladden ensam. Inget mer.
När jag pånytt försökte med Administratörsverktyget så kom ett meddelnde att det fanns "ett nytt ramverk tillgängligt" så utan Internetanslutning så uppdaterades stationen till 5.6 och startade om. Sen fungerade det. Skönt!

Jag vill bara säga att det är tur att man är envis och lite tålmodig annars hade den gått i retur. Kan bara gissa vad en skeptisk switcher hade tyckt om detta: Aldrig mera Apple eller?
(Lite besviken på allt trassel när det skulle vara så "enkelt" men nu är det löst)

Efter 5 timmars screenande på olika forum:confused: hittade jag detta!
Det fungerar klockrent!
Tack!

Skumt fel, har varit med om lite konstiga felmeddelanden tidigare med gamla 11Mbit basstationerna faktiskt.

När man inte ligger på samma subnät säger den bara "ett problem uppstod" istället för att säga: byt till 10.0.0.2 så lirar det...

1
Bevaka tråden