Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort: andra basstationer än Apples?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att skaffa ett AirPort-kort till min iBook och en basstation. Men jag har funderat på om man ska skaffa en basstation från Apple eller om man ska köpa nån annan, det är ju en utbredd standard där många tillverkare har produkter.

Det är framförallt Netgears MR314GE som jag funderat på, den kostar en tusenlapp mindre och har fyra portars switch också (1,995.00 kr exkl moms hos Dustin, recension hos Practically Networked). Är det nån som testat denna tillsammans med Apples AirPort-kort?

I recensionen länkad ovan stå det att prestandan i nätet sjunker rätt rejält när man använder krypteringen (vilket man ju gärna vill göra för någorlunda säkerhet). Om man däremot använder en "wireless access point" som Neatgear ME102GE (1895 kr exkl moms hos Dustin, recension hos Practically Networked) så tappar man ingen prestanda i nätet. Men en accesspunkt är ju just bara en sådan och inte någon gateway router (eller switch) och kostar ju nästan lika mycket som MR314GE, så det ska till en rejäl skillnad i prestanda för att jag ska välja den istället. Nån som testat denna?

Jag tittade också lite på D-Links DI-713P (2,995.00 kr exkl moms hos Dustin, recension hos Practically Networked), men eftersom den är dyrare och inte har inbyggd switch så är den inte lika intressant. Men det skulle ändå vara kul att höra om nån kör den tillsammans med macar.

Lustigt förresten, när jag nu kollar svenska Apple Store så kan man inte köpa AirPort-basstation där, bara läsa om den och se priset. Ska det betyda nåt?? Den går bra att köpa hos Amerikanska Apple Store, så jag antar att det bara är nåt tillfälligt...

[ 13-01-2002: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Det verkar som den nya AP-basen inte ännu blivit godkänd i Sverige. Det har gått att köpa den gamla men de har väl slutat tillverka den nu...

Jag har köpt en den nya AP basstationen... så de går allt att köpa i Sverige, dock köpte inte jag från applestore...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Jag tittade också lite på D-Links DI-713P (2,995.00 kr exkl moms hos Dustin, recension hos Practically Networked), men eftersom den är dyrare och inte har inbyggd switch så är den inte lika intressant. Men det skulle ändå vara kul att höra om nån kör den tillsammans med macar.

[ 13-01-2002: Meddelandet ändrat av: Adrian B ][/B]

Hej,

Jag kör just med Dl-713P och är nöjd. Den har inbyggd 3-portar switch, så
det måste du ha missat. Jag har ett handfull bärbara Macar här hemma som
jag kör trådlöst med, och jag har också ett par bärbara Toshiba som jag
kör trådlöst med. Så har jag en stationär peesee också. Man kan administrera
det mesta via HTTP, så det går via Macorna, men jag är inte hundra på att man
uppgradera firmware från nåt annat ett peesee, men det är inget problem
i mitt fall.

(Ja, jag har sjukt mycket datorprylar i mitt hem -- jag lovar att snart
sälja av ett lite grunks...)

Stämmer ace4711, jag hade missat att den hade tre portar! Frågan är om den är värd en tusenlapp mer än Netgears...

Tjena!

Jag kör Netgears MR314GE ute hos två eller tre kollegor med PC och Mac. Den har kommit att bli min personliga favorit pga två saker. 1) Fruktansvärt enkel webbkonfig ifrån valfri browser 2) Betydligt bättre räckvidd än apples airport. Hastighet har jag inte märkt någon påtaglig försämring av. Jag rekommenderar den varmt - och som du förstår inte enbart pga det låga priset.

MVH Mattias

Tackar Mattias, det var precis såna goda erfarenheter jag ville höra! *ler*

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mattias Bengtsson:
Tjena!

2) Betydligt bättre räckvidd än apples airport. Hastighet har jag inte märkt någon påtaglig försämring av. Jag rekommenderar den varmt - och som du förstår inte enbart pga det låga priset.

MVH Mattias

Har du något "vetenskapligt" belägg för ovanstående påstående eller är det bara vad du upplever.
JAg skulle vara intresserad av att få veta om du provat "side by side" och vad resultatet blev.
Jag upplever inte Apple basarnas räckvidd som något problem. Man får inte glömma att datorn skall också kommunicera med basen och detta har inte något med basens räckvidd att göra. Kanske känslighet men definitivt inte räckvidd.
Det är också stora skillnader mellan Apples olika bärbara. JAg upplever nya iBooken som den som har bästa räckvidden och Tin har värdelös räckvidd.

Jag har iBook och en G4:a mot en Airport basstation. Räckvidden är jag nöjd med.
Täcker de 2200 kvm jag rör mej på. (min tomt)

Sen ser den ju fräck ut Apples Airport, bara det är värt en slant;-)

Funderar på att skaffa en Powerbook G4 för att använda med "airport-teknik". Men blir lite fundersam när de flesta återkommer med att den har dålig räckvid. Vad är bra och dålig räckvid? Jag bor i en lägenhet, kanske 8x8m med stenväggar mellan rummen. Basstationen kommer att stå i ett rum, och då blir det kanske som mest 10 m till den punkt där jag har datorn. Kommer jag kunna surfa då?

Förstår att frågan kanske inte går att svara på, men är tacksam för alla synpunkter. Vill ju inte skaffa fler basstationer, det känns som finessen då försvinner..

[ 14-01-2002: Meddelandet ändrat av: J Thomas E ]

Haha, "vetenskapligt belägg".... Har du provat den på datasupporten någon gång

Jag har varit ´lätt bekymrad´ över mina två NetGear installationer eftersom jag har vetat att de i bägge fall skulle genom betongväggar. En vägg är 90 cm tjock men täcker ändå en lägenhet på 220kvm vilket gav mig blodad tand inför nästa NetGear som täcker en 3 plans villa ifrån första jacket i källaren, genom betonggolvet. Airport har jag själv testat väldigt många gånger, och skrivit om i MacWorld för ett drygt år sedan. Sedan ett bra tag tillbaka jobbar jag enbart med Orinoco kort (PC) och Airport kort (Mac). Ingen basstation jag tidigare jobbat med har imponerat så mycket som den nämda NetGearen. Så egentligen - jag har inga vetenskapliga belägg, men vore det "oddset" så läger jag lätt ett par tusen på Netgearen. OCH, det är BARA "314GE" jag vågar uttrycka mig så om (det finns nämligen en lite större modell som har dubbla antenner, och den är jag rätt sugen på att testa vid tillfälle - den bör ha ännu längre räckvidd).

Airportens basstation saknar tyvärr en schysst antenn, och jag TROR att det är en anledning till att airporten inte har utlovad räckvidd (DET kan jag bevisa att den inte har). Uppenbarligen vad det någon som skruvat sönder en basstation och hittat ett Orinoco silverkort som hjärta... Med några enkla handgrepp kan man alltså koppla på en extern Lucent antenn på en airport basstation, dessvärre är jag inte så imponerad av de antennerna heller....

MVH Mattias

J Thomas E - den räcker! I assure You!

En fördel med NetGearen är ju att den har 4 inbyggda switchade portar.

(Kanske bäst att tillägga att precis som alla andra här är jag förresten extremt pro-mac, men när en produkt "NetGearen" är bättre och billigare än "Airporten", då tar jag givetvis den)

MVH mattias

Jag tror det varit uppe på annat håll här tidigare, men skälet till att iBooken är överlägsen "Titanen" är att i iBooken så sitter antennerna i skärmen, medan i TiBooken sitter dom *inte* i skärmen (ryms inte?) och därmed är räckvidden betydligt sämre, eller hur?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mattias Bengtsson:
J Thomas E - den räcker! I assure You!

En fördel med NetGearen är ju att den har 4 inbyggda switchade portar.

(Kanske bäst att tillägga att precis som alla andra här är jag förresten extremt pro-mac, men när en produkt "NetGearen" är bättre och billigare än "Airporten", då tar jag givetvis den)

MVH mattias

Hur lång räckvidd har netgearen på fritt luftrum?

Jag skall försöka få en förbindelse som är som följer: Först en trävägg + ca 5 m, sen ca 70 m utomhus (fri sikt), sen genom en glasruta + 5 m.
Jag tänkte mig två basstationer som skall ha kontakt med varandra.

[ 14-01-2002: Meddelandet ändrat av: mackan ]

Bra, då behöver jag inte oroa mig

En följd fråga. Hur är en iMac DV som basstation? Läste någonstans att man kan använda stationära macar som basstationer. Om det funkar, bättre eller sämre räckvidd? Har en sådan som jag tänkte "pensionera" till bla basstation.

Jag är helt "rudis" på detta, så frågorna är kanske lite konstiga.

Citat:

Skapades ursprungligen av: J Thomas E:
Bra, då behöver jag inte oroa mig

En följd fråga. Hur är en iMac DV som basstation? Läste någonstans att man kan använda stationära macar som basstationer. Om det funkar, bättre eller sämre räckvidd? Har en sådan som jag tänkte "pensionera" till bla basstation.

Funkar typ lite sämre och bara i 9:an . Jag kör detta nu i min G4 och det är väl OK på ca 15-20 m med gipsväggar. En fördel är dock att om jag skulle vilja ansluta en antenn är detta enklare än att slakta en basstation.

Ska också investera i en router och tycker D-link 713 verkar utmärkt för vår blandade datorpark (2 pc, 2 mac), tack vare den inbyggda printservern. Kan tänka mig att priset sjunker, efter Netgear prisdumpning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-16 13:46

Köpte hem och installerade Netgears MR314GE W-LAN router igår och konfade upp den mot min BoNet (hrrmm, förlåt Bostream) anslutning. Installationen tog ca 5-6 minuter och allt funkade klockers både från min Titan med AirPort kort i och från min PC med vanlig Ethernet..

Rekommenderas !

// kimmo

Om man skall testa räckvidd eller få en rättvis uppfatning om räckvidden så maåste man prova i exakt samma miljö.
Tjockleken på betongväggarna är inte största problemet. Armeringen är värre!
Airportens räckvidd är egentligen inget problem. Vi har 12 AP-basar och 2 WaveLan (Orinoco). Jag har också en AP hemma. På min Ti är det skit mottagning och på min frus iBook är det mycket bra mottagning. Med iBooken kan jag gå ut på gården och ställa mig över 100 m från lägenheten och fortfarande ha mottagning. Med min Ti kan jag inte ens gå i köket.
Räckvidden begränsasd inte av basen utan av datorn.
Min erfarenhet av AP basen är att den har lika bra räckvidd som WaveLanen med yttre antenn. M.a.o. mycket bra.

Jag håller med dig Micke W. Det är oerhört svårt att få fram ett riktvärde utan att ha identiska miljöer. Min åsikter bygger bara på personlig erfarenhet, och 100 Meter med airport - tja den erfarenheten har jag inte (Utom när jag gaffatejpade upp airporten på fönsterrutan). Jag är dock glad att höra att någon tycker att den har en bra räckvidd. Ett litet tips till er med Tibooks som har dålig räckvidd kan kanske vara en sån här?: (de kostar bara ett par hundralappar)
http://www.orinocowireless.com/template.html?section=m57&page=110&envelope=93

Jag skulle kunna tänka mig att man kan förlänga Tibook antennen med hjälp av denna konstruktion(?). Om inte, så kan man i alla fall använda den till basstationen, t ex basstation inomhus - antenn utomhus...

MVH mattias

Ursäkta Mattias, men jag tycker det är BS. Jag har som sagt täckning i hela vår stora skola med normala Powerbooks. Jag och personalen rör oss på många ställen med våra PB;s. Vem skulle vilja ha en antenn dinglande i sin PB eller i bakfickan.
Apple har totalt misslyckats med AP mottagningen på Powerbook G4;an och den som säger något annat snackar skit eller har inget att jämföra med.
Vi kan inte ha G4.an åt våra lärare. Det går inte heller att smälla upp så många basar som vi skulle behöva för att få täckning för G4;an. Basarna skulle störa varandra för att de stod så tätt.

Jag vet inte riktigt vad det är som du uppfattar som "BS". Jag respekterar dina erfarenheter och jag hoppas att jag inte ens antyder att du har fel. Mina erfarenheter är bara annorlunda ifrån dina. Det är inte ens så att jag betvivlar dina uppgifter - jag TROR på det du säger. Vi har helt enkelt inte samma erfarenheter. Rent krasst så bryr jag mig inte heller om vad 99mac´s medlemmar köper för router (eller airport brygga), jag ville bara delge vad jag tycker är bra. Det känns inte helt kul att du kallar det för "BS"...

MVH Mattias

Tipset om att man skulle behöva använda antenn på Ti;n. Inte själva tipset utan nödvändigheten.
Hela ideén med en bärbar är ju just bärbarheten...

Ber om ursäkt om du uppfattade mitt inlägg som kritik mot dig, var kanske lite otydlig...

1
Bevaka tråden