Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta ikon på mapp

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan. Hittade inget i forumet som tog upp detta, så jag hoppas jag är den första :S.
Jag skulle vilja stoppa in lite egna "mappar" om det kallas så, i Finders sidofält. Just det funkar hur bra som helst men är det möjligt att byta ikon på den mappen som man lagt till i sidofältet?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-12 13:29

Byt ikon på den "riktiga" mappen, så ändras det i fönstren åxå. Du kanske måste starta om, dock.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-12 19:52

Starta om är lite overkill. Det räcker med att logga ut och sedan in igen, eller bara starta om Finder.

... Men hur byter jag ikon på en mapp ?

Ursprungligen av Peacegrove:

... Men hur byter jag ikon på en mapp ?

Vill du göra det snyggt, ladda hem ett program som t.ex. Folder Icon X http://www.naratt.com/FolderIconX.html
Vill du göra det mycket enkelt, välj en lämplig bild, kopiera in den i minnet, markera den mapp du vill ändra ikon på och begär "Info". I infofönstret markerar du mappbilden och klistrar sedan in bilden du har i minnet i stället, med hjälp av äpple+V.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-03 21:53

Jag har en fråga... På skämt bytte jag min kompis hårddiskikon till en stor manslem och nu går det inte att byta bort den. Jag har startat om och stängt av och startat och det går inte att byta bilden. Han är inte så glad, så att säga, och jag kan inte lösa problemet.
Alla andra mappar kan man fortfarande byta ikon på.
HJÄLP!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-03 22:19

Så här byter man ikon på mappar.

1.
Leta rätt på mappen i finder, det funkar inte i sidobaren…
2.
Tryck Äpple+i, du får nu upp en informationsruta
3.
Längst upp i vänstra hörnet finns en ikon markera denna
4.
OM du nu vill återställa till den ikon som var innan tryck backspace.
OM du vill byta till en ny ikon så markera den mapp eller fil som har den ikon du vill ha tryck Äpple+i och markera ikonen längst upp till vänster.
5.
Tryck äpple+c
6.
Markera den mappen (vänstra hörnet) som du vill ändra, och tryck Äpple+v

Om du inte vill byta ut ikonen utan bara återställa ett practical Joke eller av andra oklara skäl bara byta tillbaka till orginal ikon skippa punkt 5 och 6

/Tangen

Haha, den var bra.

Men för att få svar på din fråga är det nog bra om du berättar hur det inte fungerar. Har du följt instruktionerna i denna tråd tex? Visa info, makera symbolen, klistra in något annat?

1
Bevaka tråden