Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini + Elgato TV som film-/.mp3-lösning?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

tänkte köpa en mac mini och köra med min tv i vardagsrummet. egentligen ha kopplat till stereon med för all musik. kolla på lite div x och så.
har stört mig på att det inte finns någon bra lösning för att spela in från tv´n. tills jag såg en grej från elgato, vad det nu är för märke.. men hey, funkar det så e det la skitsamma.

frågan är ifall det finns något billigare alternativ? det kommer ju trots allt att landa på runt 9000:-.. å ja, det måste vara mac. eller iaf osx. jag har en pc och problem så det räcker med den.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-12 19:17

Har samma funderingar. Har ingen erfarenhet av Mini men har använt Elgatos EyeTV 410 med en gammal Tibook. Det blir kanonbra inspelningar. Har inte spelat in ett enda program på VHS sedan jag börjat med detta. Dock är 80 GB inte mycket till HD om man inte är på hugget att bränna det du vill spara på DVD. Följer man en del serier vill man kanske spara och lägga på samma skiva. Programmerar man in en massa inspelningar när du åker på semester blir det trångt. Den kan också duga som digitalbox för marksändningar. Men man kan inte se på en kanal och spela in en annan.
Alltså hyfsad lösning men inte ideal men vad är alternativet.

hm.. ja, det där med utrymme är nog inget problem. har en gammal windowsburk som får stå som musik och videoserver. kör så nu till min PB och det funkar förvånansvärt bra att streama film över nätverket.

men det känns bara som en onödigt dyr lösning.

Det finns många som jobbar på att få mac mini att bli en fullfjädrad "Home Theater":

MacHTPC

Engadget

och kanske framför allt Centerstage-projektet

Yo!
Jag kör faktiskt elgatos EYETV 200, macmin med 1gb ram, 2st 300GB lacie diskar + plasma, proj och ett helt 7.1 system. Köpte nyligen en extra dosa för 7.1 ljud från macminin som dock inte funkar i det nya systemet ännu. Annar så har det funkat klockrent hos mig. Har allt uppdelat på diskarna. Film på en, musik på en. Känns som om jag nästan är framme vid det ulltimata. Det tråkiga är att det "bara" just nu är kopplat min till plasma med DVI (rak väg = kanon bild). Dar tyvärr inga DVI ingångar på min Denon reciver. Då får man gå upp i prisklassen 50.000:- Och det har man ju ingen lust med just nu.

1
Bevaka tråden