Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX-x86 körs native på icke dev-maskiner!

Tråden skapades och har fått 104 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-08-12 04:59
Ursprungligen av Fredric:

Var det??
Det var väl bara att OSX X86 var gjort direkt mot hårdvaran i dev burkarna, för det var väl inget DRM i dev burken? jag kan ha fel..

Det är DRM i IntelMacarna ja, Men det har ingen betydelse vad dom än gör, dom kan inte hindra att detta händer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 11:05
Ursprungligen av Anvil:

Det är DRM i IntelMacarna ja, Men det har ingen betydelse vad dom än gör, dom kan inte hindra att detta händer.

Fick för mig att man först trodde det, med att det sedan inte visade sig vara något DRM!?

http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=05/08/04/1338205&from=rss

**An anonymous registered Apple developer claims that the Apple x86 test boxes do not have DRM or TCPA components."

  • Medlem
  • 2005-08-12 13:35
Ursprungligen av Fredric:

Fick för mig att man först trodde det, med att det sedan inte visade sig vara något DRM!?

http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=05/08/04/1338205&from=rss

**An anonymous registered Apple developer claims that the Apple x86 test boxes do not have DRM or TCPA components."

Jag kan inte säga om alla x86 SDK boxar är samma, men dom jag har kontakt med som har dessa har verifierat att det är sant.

Sedan så räcker det att läsa detta om man tvivlar,

"This virtual hard drive image has supposedly been hacked to circumvent TPM and run on non-SSE3 machines."
http://www.osx86project.org/

Rätt märkligt om dom knäcker något som inte används ?

Sedan för mer ingående dokumentation av TPM som används av (vissa?) Dev SDK boxar,
http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/TPM

Ursprungligen av Anvil:

Jag kan inte säga om alla x86 SDK boxar är samma, men dom jag har kontakt med som har dessa har verifierat att det är sant.

Sedan så räcker det att läsa detta om man tvivlar,

"This virtual hard drive image has supposedly been hacked to circumvent TPM and run on non-SSE3 machines."
http://www.osx86project.org/

Rätt märkligt om dom knäcker något som inte används ?

Sedan för mer ingående dokumentation av TPM som används av (vissa?) Dev SDK boxar,
http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/TPM

Frågan är om dev macarna är "extra" lätta att hacka? Vi har ju inte sett en färdig produkt ännu. Och vem säger att dom blir lika lätta att hacka? Men visst. Kör ni billiga Dell burkar med osupportade crackade OS X på. Kom inte sen och gnäll när något inte fungerar.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Frågan är om dev macarna är "extra" lätta att hacka? Vi har ju inte sett en färdig produkt ännu. Och vem säger att dom blir lika lätta att hacka? Men visst. Kör ni billiga Dell burkar med osupportade crackade OS X på. Kom inte sen och gnäll när något inte fungerar.

Nä visst, troligen blir osx-x86 den slutgiltiga versionen svårare att hacka. Men omöjligt kommer det aldrig att bli. Förhoppningsvis tillräckligt krångligt för att få en "vanliga användare" att fortsätta köpa appleburkar. Det kommer då iaf jag att göra (nästan) oavsett.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 20:56
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Nä visst, troligen blir osx-x86 den slutgiltiga versionen svårare att hacka. Men omöjligt kommer det aldrig att bli. Förhoppningsvis tillräckligt krångligt för att få en "vanliga användare" att fortsätta köpa appleburkar. Det kommer då iaf jag att göra (nästan) oavsett.

Det handlar inte om att göra det omöjligt, utan att göra det så pass svårt att när det väl knäcks så kommer nästa version, med lika tidskrävande lås.

Sen ska man inte glömma att Apple redan idag hindrar PPC-maskiner av äldre modell att kunna köra OSet. Så det kommer att kräva mer än bara knäcka ett DRM lås.

Valet som kommer att avgöra för majoriteten i framtiden är trygghet, trygghet i att burken kommer att fungera fint även om ett år, med nästa systemuppgradering.

Själv så gillar jag den synergieffekt som Apples hårdvara och mjukvara gör tillsammans. Det är inte bara för att jag har råd som gör att jag kommer att köpa en Apple burk även i framtiden. Utan för just synergieffekten som Apple kan erbjuda mig som kund, med att Apple göra både hårdvaran och mjukvara. För mig är det priceless!

Vad är Mac OS X utan Apples hårdvara? föräldralös!

Ursprungligen av Cypher:

Det handlar inte om att göra det omöjligt, utan att göra det så pass svårt att när det väl knäcks så kommer nästa version, med lika tidskrävande lås.

Precis vad jag vill säga. Det skulle inte förvåna mig om 10% av deltagarna i den här tråden kommer att köra OS X på andra burkar än Apples, men det betyder inte så mycket. Bland datoranvändare, totalt sett, så är de 1-5%.

De procenten kommer inte att påverka Apple som företag. Greta, Kjell, Kalle, och företaget Tavelramar AB, kommer inte att vilja ha hack som kan sluta fungera nästa månad.

Om de som tror att de är "marknaden" för datorer, därför att de tänker lika som alla andra som hänger på datorrelaterade forum, vill köra OS X på andra burkar, så kan Apple acceptera det. Det påverkar inte deras försäljning i ett större perspektiv.

Vill du ha en dator som kanske slutar fungera med nästa säkerhetsuppdatering?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 23:28
Ursprungligen av Cypher:

Vad är Mac OS X utan Apples hårdvara? föräldralös!

Håller med till punkt och pricka!
Synd bara att folk inte inser värdet av detta, varför förstöra det som just är så bra/ mycket bättre än alternativen. Sedan får man hoppas att fler går över till Mac efter att man har lekt färdigt med OSX på sin svettiga Dell, vet dock inte om man ska hoppas att den krackade versionen flyter på bra eller dåligt, för funkar den inte som den ska kommer säkert 99% av alla Jolt-Cole fjortisar säga att OSX är inget att ha, det var så mycket strul och buggar när jag körde det på min Dell..

No shit sherlock!

  • Medlem
  • 2005-08-13 00:56
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Frågan är om dev macarna är "extra" lätta att hacka? Vi har ju inte sett en färdig produkt ännu. Och vem säger att dom blir lika lätta att hacka? Men visst. Kör ni billiga Dell burkar med osupportade crackade OS X på. Kom inte sen och gnäll när något inte fungerar.

Men det har egentligen ingen större betydelse, dom program som har dom mest avancerade kopieringsskydden idag är följande framförallt, Logic Audio, Cubase och AutoCAD,
Samtliga av dessa har funnits knäckta i mer eller mindre samtliga versioner, dessutom i väldigt användarvänliga packet som vilken svensson som helst kan ladda ner och installera.
Så oavsett hur mycket jobb dom kommer lägga på skyddet så kommer det bli knäckt, det kommer att bli tillgängligt även för dom mindre datorvana för eller senare.
Men detta antar jag apple har räknat med; det kan knappast komma som någon chock för dom att det finns utbredd och framförallt väldigt kompetenta pirater i x86 kretsarna.

Vad det gäller virus så är inte OS X på något sätt immunt mot virus, och om användarbasen växer kommer vi garanterat få dom.
Att det är "unix" baserat osv har egentligen ingen relevans alls.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-13 01:29
Ursprungligen av Anvil:

... Vad det gäller virus så är inte OS X på något sätt immunt mot virus, och om användarbasen växer kommer vi garanterat få dom.
Att det är "unix" baserat osv har egentligen ingen relevans alls.

Vad baserar du det på? Att påstå att det inte har någon relevans alls tror jag inte att du har något belägg för.

Varför är det så att folk enbart kan hantera en variabel?
Är datorn snabb? Det beror på hur många ghz.
Är kameran bra? Det beror på hur många megapixel.
Är operativsystemet virussäkert? Det beror på hur många användare.

Hur svårt kan det vara att i alla fall överväga ideen att det kan vara en kombination av ett säkert system samt liten marknadsandel som gör Mac Os X till ett virusfritt operativsystem för tillfället?

Det samma gäller för Hunter78 som av någon anledning har fått för sig att processorn är den enda hårdvaran som kan ses som skithårdvara i en dator.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Det samma gäller för Hunter78 som av någon anledning har fått för sig att processorn är den enda hårdvaran som kan ses som skithårdvara i en dator.

Var har du fått det ifrån? Du har nog missuppfattat en hel del!

  • Medlem
  • 2005-08-13 02:28
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Vad baserar du det på? Att påstå att det inte har någon relevans alls tror jag inte att du har något belägg för.

Varför är det så att folk enbart kan hantera en variabel?
Är datorn snabb? Det beror på hur många ghz.
Är kameran bra? Det beror på hur många megapixel.
Är operativsystemet virussäkert? Det beror på hur många användare.

Hur svårt kan det vara att i alla fall överväga ideen att det kan vara en kombination av ett säkert system samt liten marknadsandel som gör Mac Os X till ett virusfritt operativsystem för tillfället?

Det samma gäller för Hunter78 som av någon anledning har fått för sig att processorn är den enda hårdvaran som kan ses som skithårdvara i en dator.

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter för jag kan inte påminna mig om att ha sagt att det endast finns en variabel, det finns mängder men dom flesta kan grupperas i en grupp och kan refereras till som "Unix system".
Anledningen till att det inte finns så många virus för unix system är att dom flesta unix system så kompilerar man sina program från källkod, där är det alltså väldigt svårt att hitta en väg att sprida sitt virus, fråga någon som kör linux eller unix hur många förkompilerade filer dom laddar hem?

MacOS X är inte på något sätt säkrare är något annat Un*x vad det gäller binärer, snarare tvärt om.
Folk sade samma sak om MacOS 8/9 att det skulle vara "immunt mot virus" efter som det inte fanns så många, jag exprimenterade lite själv genom att studera CFM och ett par timmar sedan hade jag ett program som skulle kunna klassas som ett virus om man ville; Jag tror jag har källkod och binär kvar på någon gammal hårddisk någonstans.

Sedan pratade man om att runtime patching skulle vara omöjligt på OS X, först kom libpatch laddade upp ett utomstående kodsegment i valfri process, det var halva jobbet.
Jag började kolla på själva patchandet isig vilket visade sig vara mycket enkelt genom att flippa två bitar i minnestabellen och där med göra en kopia av just den minnesidan vilken blev program lokal, finns ingen möjlighet att inom programmet upptäcka detta med traditionella "checksums" och dyl. ( http://www.sonixwave.com/~anvil/OSXPatch.c (första koncept testet jag gjorde))
En ändå smidigare variant att från en annan process modifiera instruktioner utan att programmet isig märker det är att utnyttja ptrace för att frysa programmet vid entry; detta är bara två exempel på hur enkelt det är att "infektera andra processer", allt kan ha goda och onda avsikter, tex dessa tekniker används (snarlika iallafall) av APE tex, men de kan lika gärna användas av ett virus för att infektera en annan fil vid körtid.

Jag har hört argumentet "Unix har permissioner som gör att om programmet inte är root så kan det inte sprida sig effektivt i datorn", det är delvis sant men på MacOS X körs 90% av allt du ser i det grafiska som användar processer på den aktuella användare du kör, det finns inget som tekniskt begränsar spridning av virus innom denna miljö, sedan är det nära på omöjligt (iallafall väldigt bökigt) att checksumma binärer i MacOS X för systemet modiferar filobjektet då det uppdaterar prebindingen, det går att checksumma genom att manuellt checksumma varje segment utom just prebinding segmentet, men det är ett otroligt mer arbete, dessutom väldigt lätt att maskera "om man nu skulle vara ett virus".

Anledning två att det inte finns så många UNIX virus, UNiX är inte så väl spritt bland konsumenter, dom allra flesta skriver virus "för att bekräfta sig"; kommer inte skapelsen ut till allmänheten kan dom ju lika gärna strunta i att skriva det till att börja med.

Sist men inte så seriöst finns det faktiskt ett riktigt välspritt virus i open source världen, det kallas GPL

Senast redigerat 2005-08-13 02:42
Ursprungligen av Anvil:

Anledning två att det inte finns så många UNIX virus, UNiX är inte så väl spritt bland konsumenter, dom allra flesta skriver virus "för att bekräfta sig"; kommer inte skapelsen ut till allmänheten kan dom ju lika gärna strunta i att skriva det till att börja med.

Självklart är det så att det kan komma virus till osx - om man tror nått annat så är man nog antgligen väldigt blåögd.

Men jag frågar mig varför det ännu inte kommit något virus till osx, det måste ändå rimligtvis finnas hackers som vill vara den första att göra ett riktigt sådant elakt till macen, för det kan jag lova att om det kommer så lär det få publicitet och den som gjort det kommer bli bekräftad. Tyvärr hoppas jag inte på detta eftersom det antagligen med mycket hjärnsvett kommer att tillslut lyckas.

Sen så undrar jag lite försynt om Hunter 78, har inte du redan gått över till någon AMD/Intel burk?

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-08-18 15:12
Ursprungligen av Anvil:

fråga någon som kör linux eller unix hur många förkompilerade filer dom laddar hem?

Oftare att man kompilerar till OSX då det inte finns binärer dit...
inte kompilerat nåt märkvärdigt på några av mina linux maskiner och definitivt mindre än vad jag kompilerat till OSX.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 02:00

Håller med!
Ser gärna datorn hemma som en detalj i inredningen, då är det fortfarande bara Apple som platsar...... konstigt nog..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-12 02:19

man kan ju köra en snabb ful pc i garderoben lite kabeldragning kan det ju vara värt för att spara en slant, kan ju då lägga mellanskillnaden på en riktigt snygg monitor tex apples egna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 02:26

Betalar gärna för god design, spelar ingen roll om det är datorer, bilar, möbler..

Somliga kör på en billig plast-pc, andra värdesätter kvalitet och design. Summa sumarum... det blir fler som kör Mac OS X. Kan inte vara dåligt. Förr eller senare behöver man byta dator och har man då gillat Mac OS X kanske man törs testa hårdvaran nästa gång man byter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 09:01

Exakt den här diskussionen fördes när SUN släppte SOLARIS för x86 för ett antal år sedan. Samtidigt valde SGI att porta sina (då), med ljusår överlägsna grafikprestanda, till x86, dvs SGI-grafik på Intelproppar - Vi vet ju alla hur det gick!

Jag tycker att om man portar sitt OS till Intel är det nog tyvärr bye-bye för datorer i 0-20k-klassen. SUN har inte sålt så många Blade100 efter introduktionen...

Varför skulle man vilja köra på Mac-hårdvara (bortsett från designen) om man kan köra Tiger på en DELL?

Blir det av, köper jag en gammal MDD, sliter ut skiten inuti och bygger in en DELL.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-12 09:59
Ursprungligen av hicke:

Varför skulle man vilja köra på Mac-hårdvara (bortsett från designen) om man kan köra Tiger på en DELL?

och till alla andra som hällre köper en billigare PC burn och kör OS X på den:

Enligt vad jag har förstått tjänar Apple stort sett nästan inga pengar på att sälja OS X - i varje fall inte nog för att det skulle gå runt - utan det är hårdvaruförsäljningen som håller Apple flytande.

Om de flesta slutar köpa Apple hårdvara tar det inte länge före Apple har kursat.

(För övrigt skulle jag vilja minna om att Apple har innoverat en del inom hårdvara - genom att sätta in innovativ hårdvara som sedan blivit standard i alla andra burkar. Tänk bara på standardiseringen av ethernet, firewire och många av detaljerna på tex. powerbook G4. Skulle vara synd att hoppas på att all innovation kom från sådana som Intel och Dell...)

Ursprungligen av miska:

och till alla andra som hällre köper en billigare PC burn och kör OS X på den:

Enligt vad jag har förstått tjänar Apple stort sett nästan inga pengar på att sälja OS X - i varje fall inte nog för att det skulle gå runt - utan det är hårdvaruförsäljningen som håller Apple flytande.

Om de flesta slutar köpa Apple hårdvara tar det inte länge före Apple har kursat.

(För övrigt skulle jag vilja minna om att Apple har innoverat en del inom hårdvara - genom att sätta in innovativ hårdvara som sedan blivit standard i alla andra burkar. Tänk bara på standardiseringen av ethernet, firewire och många av detaljerna på tex. powerbook G4. Skulle vara synd att hoppas på att all innovation kom från sådana som Intel och Dell...)

Jag bidrar gärna till att knäcka ett amerikanskt jätteföretag. Spelar ingen roll om det är Apple. Det är en bra början... Sem tar man dem en och en.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 20:03
Ursprungligen av Code Red:

Jag bidrar gärna till att knäcka ett amerikanskt jätteföretag. Spelar ingen roll om det är Apple. Det är en bra början... Sem tar man dem en och en.

Anarchy in the U.S är målet!!
Vem vill inte leva i en Mad Max värld,, ska nog ut och elda lite bildäck och reclaima lite streets ikväll..

Ursprungligen av Fredric:

Anarchy in the U.S är målet!!
Vem vill inte leva i en Mad Max värld,, ska nog ut och elda lite bildäck och reclaima lite streets ikväll..

Ja, för det vet ju alla att det är amerikanska jätteföretags fel att vi inte lever i en Mad Max-värld.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 22:23
Ursprungligen av Code Red:

Jag bidrar gärna till att knäcka ett amerikanskt jätteföretag. Spelar ingen roll om det är Apple. Det är en bra början... Sem tar man dem en och en.

Den här typen av antikapitalistiskt och anarkistiskt tänkande är inte produktivt tycker jag. Vad har stora amerikanska företag gjort dig? Är det avundsjuka? Vad är det som driver människor att hata flödet av kapital? Den fria marknaden har ju segrat. Accepterar du inte det?

Apple kommer också att segra. Snart.

Ursprungligen av hicke:

Varför skulle man vilja köra på Mac-hårdvara (bortsett från designen) om man kan köra Tiger på en DELL?

Dels beror det på vem "man" är och dels beror det på om en krackad OS X på en Dell kommer att funka bra. Blir det en massa småstrul och saker som funkar halvdant köper åtminstone jag en fullt fungerande Mac hellre.

Ursprungligen av hicke:

Exakt den här diskussionen fördes när SUN släppte SOLARIS för x86 för ett antal år sedan. Samtidigt valde SGI att porta sina (då), med ljusår överlägsna grafikprestanda, till x86, dvs SGI-grafik på Intelproppar - Vi vet ju alla hur det gick!

Jag tycker att om man portar sitt OS till Intel är det nog tyvärr bye-bye för datorer i 0-20k-klassen. SUN har inte sålt så många Blade100 efter introduktionen...

Varför skulle man vilja köra på Mac-hårdvara (bortsett från designen) om man kan köra Tiger på en DELL?

Användargrupperna skiljer sig så pass mycket att det inte går att dra paralleller. Majoriteten av de som vill köra OS X är konsumenter som inte vill sitta och pyssla med olika hack för att få igång sin dator.

Jag tror det är viktigt att inte dra slutsatser utifrån hur folk som hänger på olika datorrelaterade forum på nätet kommer att agera. Det är nog inga större problem för Apple om en viss procent av användarna kör på hårdvara som inte stöds. Svensson kommer att gå till sin Apple-handlare, om det är Mac han vill köra.

Både Mac OS och Windows Vista kanske funkar skitfint på en Apple-burk, men jalvdant på alla andra. Tänk om det visar sig att det är just burkarna som är stabila med Apple…

  • Oregistrerad
  • 2005-08-12 16:27
Ursprungligen av Laseranders:

Både Mac OS och Windows Vista kanske funkar skitfint på en Apple-burk, men jalvdant på alla andra. Tänk om det visar sig att det är just burkarna som är stabila med Apple…

Är inte det allmänt känt att stabiliteten på en mac beror mycket på grund utav att Apple har hela produktionen av datorn, både hårdvara och operativsystem. Se bara på Xbox t ex. En stabil produkt från Microsoft t om. Skulle man bygga sin egna mac med de billigaste komponenterna man kan hitta skulle den troligen bli betydligt instabilare jämfört med en Apple-burk, även om det är Os X på båda.

Jag tror att Os x kommer alltid att finnas i en crackat version oberoende vad vi tycker om det eller inte.
Jag tror att man kommer finslipa tekniken bakom den crackade versionen av Os X att det kommer att funka felfritt att installera det rakt av utan problem på en Dell eller annan pc. Dock tror jag att problemet kan vara att bara en begränsad del av den pc marknaden kommer att kunna ta del av den crackade Os X pg att man kanske måste köpa ett visst märke av hårdvara, pga att det inte kommer att finnas drivrutiner i början av tiden.
Efter de första 1 året kanske 2 året så kommer det att fungera på allt fler hårdvara liksom samma princip som Linux! Där finns det en stor del av drivrutinerna att kunna hämta för att konvertera till Os X.

När det gäller design av hårdvara så kommer det att finnas en grupp som är viliga att betala för det, medan majoriteten av människorna inte är det, det är vad jag tror!
Det som troligast kommer att hända ( i värsta fall ) är att os X kommer som crackat version att sprida sig till Pc sidan ( speciellt om det blir en enkel installation av os X ) på en Dell eller no-name Pc. Det kommer garanterat att leda till att Os X kan öka sin marknads andel och användare bas markant även om Apple inte kommer att kanske sälja betydligt fler macar i början.

Detta kan leda till 3 situationer :

1) Antingen kommer Apple att explodera med sina hårdvaror försäljning förutsagt att priserna ligger i något i nivå med pc sidan, men även i prestanda.
2) Alternativ 2 blir att Apple hårdvaror försäljning kommer att bli en dålig affär utan kanske tvingar Apple till att bli mer likt Microsoft! Med en egen Touch med iPod och någon form av portabel video spelare typ PSP.
3) Man förblir liten som T.ex. Sun med Solaris

Jag tror personligen på alternativ 1 men dock med en reservation!
Jag är rädd att Apple kommer att uppdatera sina maskiner för sällan vilket kan leda att köplusten stagnerar efter en kortare uppgång, pga att man inte uppdaterar maskinvaran lika ofta som WinPC sidan gör.
En annan faktor som är möjlig som kan leda till problem för Apple är att kunna konfigurera maskiner mer i detalj vid köp, men även att kunna uppgradera och ändra sin maskin i efterhand förutsättning att man kan använda viken hårdvara som man vill. Vilket jag inte tror att det kommer att hända.

En annan sak är att kvalitén måste höjas ett par steg med den nya IntelMacen om den ska kunna slå genom hos alla eventuella nya kunder ( swicher’s ). Vi som redan är frälsta har ju inte det problemet. Sedan är frågan bara när första viruset kommer för nu är det bara en tidsfråga när OS X är crackat, tyvärr men bistra sanningen är här!
Det är vad jag tror!

Senast redigerat 2005-08-12 15:34
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-12 15:34
Ursprungligen av Hunter78:

Jag tror att Os x kommer alltid att finnas i en crackat version oberoende vad vi tycker om det eller inte.
Jag tror att man kommer finslipa tekniken bakom den crackade versionen av Os X att det kommer att funka felfritt att installera det rakt av utan problem på en Dell eller annan pc. Dock tror jag att problemet kan vara att bara en begränsad del av den pc marknaden kommer att kunna ta del av den crackade Os X pg att man kanske måste köpa ett visst märke av hårdvara, pga att det inte kommer att finnas drivrutiner i början av tiden.
Efter de första 1 året kanske 2 året så kommer det att fungera på allt fler hårdvara liksom samma princip som Linux! Där finns det en stor del av drivrutinerna att kunna hämta för att konvertera till Os X.

När det gäller design av hårdvara så kommer det att finnas en grupp som är viliga att betala för det, medan majoriteten av människorna inte är det, det är vad jag tror!
Det som troligast kommer att hända ( i värsta fall ) är att os X kommer som crackat version att sprida sig till Pc sidan ( speciellt om det blir en enkel installation av os X ) på en Dell eller no-name Pc. Det kommer garanterat att leda till att Os X kan öka sin marknads andel och användare bas markant även om Apple inte kommer att kanske sälja betydligt fler macar i början.

Detta kan leda till 3 situationer :

1) Antingen kommer Apple att explodera med sina hårdvaror försäljning förutsagt att priserna ligger i något i nivå med pc sidan, men även i prestanda.
2) Alternativ 2 blir att Apple hårdvaror försäljning kommer att bli en dålig affär utan kanske tvingar Apple till att bli mer likt Microsoft! Med en egen Touch med iPod och någon form av portabel video spelare typ PSP.
3) Man förblir liten som T.ex. Sun med Solaris

Jag tror personligen på alternativ 1 men dock med en reservation!
Jag är rädd att Apple kommer att uppdatera sina maskiner för sällan vilket kan leda att köplusten stagnerar efter en kortare uppgång, pga att man inte uppdaterar maskinvaran lika ofta som WinPC sidan gör.
En annan faktor är möjligheten till att konfigurera maskiner mer i detalj vid köp, men även att kunna uppgradera och ändra sin maskin i efterhand förutsätter att man kan använda viken hårdvara som man vill. Vilket jag inte tror att det kommer att hända.

En annan sak är att kvalitén måste höjas ett par steg med den nya IntelMacen om den ska kunna slå genom hos alla eventuella nya kunder ( swicher’s ). Vi som redan är frälsta har ju inte det problemet. Sedan är frågan bara när första viruset kommer för nu är det bara en tidsfråga när OS X är crackat, tyvärr men bistra sanningen är här!
Det är vad jag tror!

Att OSX redan finns som pirat till Mac är ingen hemlighet, men att just detta skulle ske så tidigt efter avslöjandet kom lite grann som en chock för mig.

Hoppas inte heller att det kommer att gå och ändra i sin maskin hur som helst. Vill verkligen att Apple (och Intel) överraskar, så man slipper att se OSX på PC i så stor utsträckning. Ska bli kul att se vad Apple kan åstadkomma för att förhindra piratkopiering och virus/cracks...när de ändå snart är ute på de stora haven med Microsoft.

/hajder som väntar på Intel-macarna

Bevaka tråden