Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2:a skärm med högre upplösning?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-10 19:23

Hej,

Jag funderar på att köpa en ibook och har lite funderingar kring detta med en andra skärm. Vad jag har förstått går det väl endast att spegla den skärmen som man har på ibooken?
Vad händer då om man har 12" modellen och kör en stor skärm till ex 20-23"? Kan man då ha maximal rekomenderad upplösning på den stora skärmen och alltså få plats med mer på den?
Och iså fall hur ser det då ut på ibookens skärm? Eller tvingas man köra låg upplösning (samma som på 12") även på den stora?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-10 19:27

Du tvingas köra samma låga upplösning som ibooken har även på den stora.

MEN
Det finns ett hack för detta
http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html

Vet dock ej om garantin ryker då. Borde inte göra det för det enda som hacket fixar är att ändra lite i open firmware eftersom grafikkortet i ibooken faktiskt rent fysiskt stödjer 2 skärmar med olika upplösning.
Använd på egen risk dock.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-08-10 21:36

Garantin ryker knappast. Min hackade iBook har varit inne på rep. hos Apple och inte sa de nåt. Vill man kan man ju återställa hacket före rep. Dessutom förändras ju inte hårdvaran, så vad ska de säga? Hacket fungerade perfekt för mig, dock vet jag inte hur hög upplösning man kan ha.

Jag sitter just nu med min splitternya iBook med Screen Spanning Doctor kopplad till en 22" Iiyama Vision Master Pro 514 inställd på 2048x1536 i 85Hz (fast jag föredrar 1600x1200@100Hz).

Jag tror inte heller att garantin skulle försvinna, det skulle ju vara helknasigt i så fall.
Dessutom kan man ju undanröja alla bevis hur enkelt som helst genom att zappa nån pram, eller hur det var.

lite off topic kanske men:

"Åh, ni fantastiska män
som vet hur man angör en brygga
Ni som med solbarkad hand
håller skotet i spänn
Ni starka, ni tysta, ni lugna, ni trygga."

  • Oregistrerad
  • 2005-08-22 19:24

Lite mindre OT kanske men:
Min iBook blir tokvarm när jag kör med extern skärm, har en 17" med 1280 i upplösning och sitter och kollar på film på den samtidigt som jag surfar, då blir grafikkortet 68grader, brukar det bli så varmt eller? iBooken kanske inte riktigt är byggd för att använda dubbla skärmar till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-22 20:21

i Tiger kan man köra med extern skärm utan spegling med en iBook. Jag gör det med en DELL 20,1" wideskärm. Man behöver inget 3e-partsprogram...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-22 22:37
Ursprungligen av hicke:

i Tiger kan man köra med extern skärm utan spegling med en iBook. Jag gör det med en DELL 20,1" wideskärm. Man behöver inget 3e-partsprogram...

Du får gärna lägga upp en bild på din skärm och ibook. Är själv lite sugen på att köpa en just sådan skärm och en ibook. Frågan är ju hur det ser ut med en svart skärm och en vit dator. Passar det tro?

1
Bevaka tråden