Är min order på väg eller har den blivit shanghaiad?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 18:11

I min väntan på att min beställda pb 15" skall komma så har jag roat mig med att väldigt frekvent besöka apecode.com. Jag blir dock lite förvirrad av vad som står där om min order:

"08 Aug 2005 20:23 Shanghai Consignment Received At Transit Point
08 Aug 2005 19:04 Shanghai Shipped From Originating Depot
08 Aug 2005 14:29 Shanghai Consignment Received At Transit Point
08 Aug 2005 13:44 Shanghai Consignment Received At Transit Point"

För det första, varför står det "Consignment..." två gånger på rad. Skall det vara så?
För det andra, de två nedre raderna tillkom efter de två övre!?
Är det här skäl att ringa (apple, TNT) och fråga vad de håller på med? eller är det bara jag som är onödigt stimmig?

Ursprungligen av marsium:

I min väntan på att min beställda pb 15" skall komma så har jag roat mig med att väldigt frekvent besöka apecode.com. Jag blir dock lite förvirrad av vad som står där om min order:

"08 Aug 2005 20:23 Shanghai Consignment Received At Transit Point
08 Aug 2005 19:04 Shanghai Shipped From Originating Depot
08 Aug 2005 14:29 Shanghai Consignment Received At Transit Point
08 Aug 2005 13:44 Shanghai Consignment Received At Transit Point"

För det första, varför står det "Consignment..." två gånger på rad. Skall det vara så?
För det andra, de två nedre raderna tillkom efter de två övre!?
Är det här skäl att ringa (apple, TNT) och fråga vad de håller på med? eller är det bara jag som är onödigt stimmig?

Otroligt kul information. Jag har själv undrat vart det går att hitta, så tack för infon. Nu ville du väl inte ha en följdfråga, men vet du vad ETA står för? Inte är det väl den baskiska separatiströrelsens hemliga kodsystem!?

Estimated Time of Arrival

Ursprungligen av leonardo:

Estimated Time of Arrival

Misstänker att det kunde betyda det... eller snarare hoppas.

• Oregistrerad
  • 2005-08-11 17:17

Blir lätt tokigt när facktermer inte förklaras. ETA är en väl etablerad term bland logistiker men det betyder ju inte att det är begripligt när man öppnar systemen för track and trace.

Kühne & Nagel flyger hem datorerna till Europa så det ETA som anges på Apecodesökningen i Kühne & Nagels system avser när de lämnar över till TNT för "lokal" distribution i Europa. När man får upp en länk under "Delivery Note" till TNT:s system så fortsätter processen där med två-tre dagars leveranstid från Holland till mottagaren i Sverige.

Räkna alltså inte med att Kühne & Nagels ETA är detsamma som när du får prylarna.

Ursprungligen av Macx:

[...]
Räkna alltså inte med att Kühne & Nagels ETA är detsamma som när du får prylarna.

Jag har listat ut detta... då den lämnade shanghai idag, och den förväntas (ETA) vara framm imorrn. Lite overkligt, däremot skulle det vara rysligt kul om de skickade den med privatflyg till mig!

Lite intressant är också det som står nedanför alla de produkter jag beställde, nämligen: "skickas vanligen inom 24h" (ungefärligt citat från apple-stores svenska sida). Det visade sig vara helt taget från skyarna. Allt med betalningen och hanteringen av ordern var klar inom de tre dagarna. Så då skulle ordern ha skickats den 8:e... idag lämnades den in på flyget. Ni har säkert alla varit i min sits också. Alla jag pratat med säger "räkna med minst två veckor", så "vanligen" är tydligen ovanligen.

Skulle vara rätt kul om det stod: "skickas ovanligen inom 24h" Hehe

Står samma på min emac fast dom skickade den via TNT

• Oregistrerad
  • 2005-08-11 11:49

akronymet ETA har jag varken hittat på apecode eller i något mail från Apple fast den beräknade ankomsttiden nämns ju. Förövrigt så befinner sig min order i Arnhem nu och har gjort det sedan igår.

Euskadi Ta Askatasuna!

akronymet ETA har jag varken hittat på apecode eller i något mail från Apple fast den beräknade ankomsttiden nämns ju. Förövrigt så befinner sig min order i Arnhem nu och har gjort det sedan igår.

Euskadi Ta Askatasuna!

Nu har mitt ETA ändrats från 17aug till 12:e. PB har precis lämnat Shanghai om jag förstått informationen rätt.

Jag flyttar till San Sebastian i Baskien om cirka 2 veckor. Så jag ska förhoppningsvis inte göra mig ovän med denna "klubb"!

• Oregistrerad
  • 2005-08-15 14:59

okej jag ringde till tnt idag. De sa att jag får min powerbook på onsdag. Jaha vad är det med det då? tänker ni. Ja pb´n registrerades i örebro 07:00 i fredags! Det tar alltså +3 dagar för "poståkeriet" att snirkla sig upp genom sverige till Luleå. Serviceminded? nej! Så, nu har jag också fått spy mental galla över apple´s leveranser.

okej jag ringde till tnt idag. De sa att jag får min powerbook på onsdag. Jaha vad är det med det då? tänker ni. Ja pb´n registrerades i örebro 07:00 i fredags! Det tar alltså +3 dagar för "poståkeriet" att snirkla sig upp genom sverige till Luleå. Serviceminded? nej! Så, nu har jag också fått spy mental galla över apple´s leveranser.

De kanske bara går enstaka leveranser åt det hållet. Då kommer vi att få våra vackra burkar samtidigt ungefär! Var jobbig med TNT jag också.

• Oregistrerad
  • 2005-08-15 21:51

Jo så kan det vara. Jag kommer ju faktiskt hursomhelst att få bita i det söta äpplet snart!

Fick min för c:a två timmar sedan. Detta är det första inlägget jag skriver från datorn. Det känns bra.

1
Bevaka tråden