Garanti på iBooken?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Ligger just nu i fejd med min hemförsäkringsbolag som hävdar att jag inte kan få ut något på min försäkring eftersom min dator (ibook) är yngre än två år och hänvisar till Apple.
Men Apple har ju bara garanti i 12 månader om man inte köper till extra - vilket jag aldrig gjorde för jag trodde att Apple datorer var av bättre kvalité än andra och att dne inte skulle paja efter 13 månader. Men tji fick jag!!

Försäkringsbolaget hävdar dock att tillverkaren skall stå för produktionsfel. Och en ev. total havererad hårddisk räknas till dit säger dom.

Vem har rätt eller fel?

/Anna

• Oregistrerad
  • 2005-08-09 15:42

Försäkringingen gäller oftast inte om datorn bara går sönder. Det måste ju vara någon form av olycka inblandad. Att en hårddisk packar ihop efter två år är inget ovanligt och heller inte något som Apple tar ansvar för. Det är ett års garanti på Apples produkter och det är svårt att få ett undantag. Du kanske minns att du tappade datorn i golvet?

Du har 2 års reklamationsrätt enl. svensk köprättslag (heter det så?). Kontakta Konsumentombudsmannen för mer information. Apple ska ge dig garantireparation så länge felet är ett produktionsfel som faller inom garantiramarna. (sök här på forumet för mer info)

Har du som någon nämnde tappat den eller hällt vatten i så skall försäkringsbolaget stå för det.

Problemet är att efter garantins utgång så är det du som ska kunna bevisa att hårddisken har gått sönder på grund av ett fel som funnits där sedan datorn köptes. Det bästa du kan göra är att ringa Apple och försöka övertyga dem om att disken borde ha hållit längre (vilket kan bli tufft eftersom diskar slits så snart de snurrar och i en bärbar dator utsätts de för mer påfrestning).

Antar att Apple kanske skulle kunna skicka ner den till Holland för reparation. Anser holländarna att det inte är produktionsfel så får de väl skicka upp en offert som sedan förs.bolaget får kolla på.

Men jag hade lätt ringt KO och sedan hänvisat till dem när du pratar med Apple.

Och om man nämner KO för Apple skulle det hända vadå? Folk kör ju med det larvet hela tiden så det lär inte ha den minsta effekt alls. Precis som ohennig skriver ligger det på konsumenten att bevisa att felet funnits där hela tiden och går inte det ja då står man där. Det vet KO om bättre än nån annan.

Nej det bästa man kan göra är att prata med Apple och övertala dem att disken borde hållt längre.

Ursprungligen av Rickard A:

Och om man nämner KO för Apple skulle det hända vadå?

Det som händer är att Apple inte kan säga att man bara har 1 års garanti för att sedan lägga på luren. Givetvis står det upp till en själv att övertyga dem att det verkligen är ett garanti- (reklamations-)ärende. Men genom att nämna att man vet att det är 2 års reklamationsrätt så har man kommit ett bra steg längre på vägen att övertyga dem. Skillnaden ligger väl mellan ett 15 minuter långt samtal istället för 30 minuter eller liknande.

Att kanske prata med KO innan och höra vad de säger kanske kan ses lite som att läsa på innan en tenta... Min synvinkel på det.

1
Bevaka tråden