Köpvånda; iMac G5 20' eller Power Mac G5?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-05 00:38

Funderar på att köpa en stationär mac ( har en powerbook ) och jag skulle behöva lite råd.
Jag väljer mellan en 20 tums imac eller en Power Mac + en 20-23 tums skärm.
Den skall användas till fram för allt grafiskt arbete, photoshop, illustrator och indesign.
Powermacen + en skärm kostar ju ganska mycket mer, är det värt pengarna ?
Räcker grafikkortet i imacen till ?

Med andra ord, vilken borde jag köpa ?

Tack på förhand !

• Oregistrerad
  • 2005-08-05 00:41

Kan inte mycke om de program du tänker använda men tror att iMacen räcker till. Fördelen med Powermacen är att det kommer gå att uppgradera i framtiden, sätta i fler interna hårddiskar, nytt grafikkort, PCI platser för utbyggbad mm...

Jag har också funderat angående iMac G5 20" vs. Power Mac G5 2,0 GHz och jag väljer en Power Mac då den är mer lämpad för krävande arbete. Bare Feats har gjort en jämförelse här:
http://www.barefeats.com/imacg52.html

iMacens hårddisk kan även bli väldigt varm:
http://www.barefeats.com/heatsink.html

Mats

• Oregistrerad
  • 2005-08-07 10:44

Jag satt i samma sits tidigare i år, när rev b av imacen kom rådde ingen tvekan längre, imacen (20")kändes mer prisvärd. När sedan intelryktet bekräftades kändes det spontant rätt skönt att inte satsat på powermacen. Vad gäller prestandan räcker det mer än väl till till de applikationer du efterfrågar. Men samtidigt kan det ju alltid gå snabbare

Vill du dock som Mats skriver bygga ut datorn så har man ju inte så många valmöjligheter. Jag kan dock rekommendera iMacen ur min synvinkel.

Lycka till med valet.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-07 11:31
Ursprungligen av jsalo:

När sedan intelryktet bekräftades kändes det spontant rätt skönt att inte satsat på powermacen.

Hej!

För att PowerMac:en är dyrare än iMacen?

/Johnnie

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-07 11:15

Tack för all input och länkarna ! Har fått en del att fundera på. En sak som för min del talar för iMacen är att den tar relativt lite plats, har det ganska trångt i min lilla 1a =).
Vem vet, intel burkarna kanske har hunnit komma innan jag lyckats bestämma mig

Tack igen !

Daniel

• Oregistrerad
  • 2005-08-07 12:57

Nja, delvis, känns fel att satsa på en topend-maskin när man vet att det kommer att komma en helt ny arkitektur som förmodligen kommer att vara en hel del snabbare (kanske även billigare?) inom något år eller så (nu är det ju ingen som vet när intelbaserade powermacar kommer..).

iMacen känns för mig som ett bättre köp, den kommer att hänga med bra i ett antal år och när den börjar kännas rejält seg så kommer troligen de intelbaserade produkterna att ha mognat.

iMacen (återigen för mig personligen) kändes som en bra "kompromiss" och väldigt bra pris/prestandaförhållande för pengarna. Nu har jag en PC också så vill jag spela tex Doom 3 med bra drag så kan jag göra det, det ska väl tilläggas

Men visst, klart att en powermac _alltid_ är en bättre dator än iMacen så länmge man inte tar in variabler som utrymmeskrav osv, så finns pengarna är det väl bara att slå till. Men funderar man på ekonomin så tycker jag, för min del, att iMacen är ett kanonköp.

Hur är det med (fläkt)ljud från din iMac jsalo? Jag har själv beställt en 20"-are med hopp om att den ska vara knäpptyst...

Hörs datorn om du, låt säga har safari, mail, ichat och word igång? Vad hörs, hårddisk eller fläktar?
Vid vilka tillfällen drar den igång och låter mycket?

• Oregistrerad
  • 2005-08-07 16:09
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Hur är det med (fläkt)ljud från din iMac jsalo? Jag har själv beställt en 20"-are med hopp om att den ska vara knäpptyst...

Hörs datorn om du, låt säga har safari, mail, ichat och word igång? Vad hörs, hårddisk eller fläktar?
Vid vilka tillfällen drar den igång och låter mycket?

Jag har egentligen inte reflekterat så mycket över det där, knäpptyst är den ju inte, man hör ett svags sus och ibland kan det varvas upp dock inte vid normalanvändande som du nämner. Jag har en LaCie Big disk kopplad till iMacen och den låter betydligt mycket mer än datorn. Men helt klart är ju att slipper man det ökända moppeljudet som det talas om så är det en mycket tyst dator.

Jag har ställt in den så att den står på högsta processorprestanda hela tiden också under strömsparning.

Men kom ihåg om du ska arbeta med viktiga saker, köp antingen en extern hårddisk eller gör skiv(dvd eller cd) back-upper på allt!!
Skivor är säkrare, men hårddiskar är billigare.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-07 18:06

Fördelen med PowerMac, och som är en väldigt stor fördel, är att du kan uppgradera den. Det kan du inte göra med iMac överhuvutaget istort sett. Är du i behov av nytt grafikkort...inga problem, behov av nytt RAM är inte heller några problem, behov av extra intern hårdisk, inga problem där heller, extra nätverkskort...inga problem. Det ända interna, vad jag vet, som du kan uppgradera i iMac'en är RAM'et. O andra sidan får du en jävligt bra skärm, men har du redan en bra skärm så köp PowerMac.

Jag ska köpa en iMac efter jul när det kommer nya. Jag hade tänkt köpa en Powermac, just pga det ez0r4y säger, men sen dök Intel-nyheten upp och även om vissa säger att man inte har nåt att oroa sig för, så tar jag det säkra före det osäkra.
Jag köper en lite billigare dator och köper en ny antingen när den inte riktigt orkar med mer, eller när det börjar sluta komma program för den, vad som nu kommer först.
Jag kör utan problem Illustrator och Indesign på en eMac 700 Mhz och Photoshop funkar bra om jag inte har för stora bilder, så jag hyser inget tvivel om att en iMac G5 med maxat minne kommer klara det och mer galant.

(det går att uppgradera hårddisken på en iMac, vad jag vet)

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-07 20:09
Ursprungligen av Laseranders:

Jag ska köpa en iMac efter jul när det kommer nya.

källa? jag står nämligen i valet och kvalet att köpa en imac, och om det kommer nya efter jul så kanske man ska vänta.

Ursprungligen av xtimmyx:

källa? jag står nämligen i valet och kvalet att köpa en imac, och om det kommer nya efter jul så kanske man ska vänta.

OK, jag kan inte garantera att det kommer nya efter jul, men jag brukar gå efter Macrumors köpguide som till största delen är baserad på statistik om hur ofta olika macar uppdateras.
iMacen uppdateras cirka var 200:de dag och nu har snart hälften av den tiden gått, så tipset för stunden är Neutral - Mid product cycle.
Jag personligen kommer inte ha råd förrän den gått upp i Buy Only If Needed och då kan jag lika gärna vänta tills den kommer tillbaks till Buy - Product Recently Updated (om den nu gör det)

http://buyersguide.macrumors.com/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-08 07:51

asså....

Om man ska köra tunga dokument tex indesign/Quark 100 sidiga katalloger etc - köp ppc - ska du lattja lite i illustrator och photoshop - och har lite risigt med pengar köp iMacén

/Tangen

Ursprungligen av Laseranders:

det går att uppgradera hårddisken på en iMac, vad jag vet)

ja, det går ju såklart, men man kan bara ha en hårddisk i den medans man kan ha flera i en PowerMac.

Ursprungligen av apple4ever:

ja, det går ju såklart, men man kan bara ha en hårddisk i den medans man kan ha flera i en PowerMac.

Förvisso, men lösa tomma fw-hårdisklådor finns ju att köpa till en rimlig penning.. man bör nog ställa sig själv frågan hur mycke hårdisk som man egentligen kan tänkas behöva de närmsta 2-3 åren, dvs. en G5-tower är då kanske inte en nödvändig lösning. Man får hemskt mycke lösa FW-diskar för den merkostnad som följer med G5-towern. Det är i runda slängar 2.000 kronors skillnad mellan dyraste 20" iMacen och billigaste G5-towern ( 16.245 inkl. inbyggda monitorn - 18.495 exkl. monitor) och då medföljer som sagt vad även 20"-monitorn.

Det finns en STOR fördel med Powermac. Dubbla processorer.....

Skall du använda datorn till grafiskt arbete kommer du vilja ha två processorer och en rejäl bunt med RAM. Det kan du som sagt inte få in i en Imac.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-07 22:39
Ursprungligen av ghost9999:

Det finns en STOR fördel med Powermac. Dubbla processorer.....

Skall du använda datorn till grafiskt arbete kommer du vilja ha två processorer och en rejäl bunt med RAM. Det kan du som sagt inte få in i en Imac.

Gör det verkligen stor skillnad med två processorer istället för en när man jobbar med photoshop eller illustrator ? Jobbar med en singel G5 på jobbet med 2 GB ram och det flyter oftast bra. Trodde att det var framförallt när man jobbade med rendering av film och liknande som man tjänade mycket på två processorer.

Ursprungligen av Docko:

Gör det verkligen stor skillnad med två processorer istället för en när man jobbar med photoshop eller illustrator?

Grejen är att du inte jobbar med Photoshop ELLER Illustrator, utan Photoshop OCH Illustrator. Och InDesign. Och Safari. Samtidigt. Och då är alltid två processorer bättre än en även om själva programmen inte är optimerade för två processorer. Dessutom: även om man bara har ett program öppet kan ju OS X köras på en propp medan programmet körs på den andra.

Sedan är det upp till dig om denna prestandaskillnad är värd pengarna. För hemmabruk kanske nej, för proffsbruk definitivt ja.

1
Bevaka tråden