Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Medlemsintäkter på 99mac

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-04 20:00

När kan man ladda upp egen avatar?
Gissar på att man ska ha skrivit visst många meddelanden?

Det kostar pengar att ha en avatar här på 99mac!
Sök under pluskonto

Senast redigerat 2005-08-04 20:52
  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-04 20:12
Ursprungligen av EricBradley:

Det kostar pengar att ha en avatar här på 99mac!
Sök under plus konto

300 kr. Nej, då får jag vara utan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-04 20:17

Var såg du det någonstans? Jag har också försökt få in en avatar, men det går tammehunna inte!
Ska de ta betalt för å visa en bild, då kan det kvitta för min del med!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-04 20:40
Ursprungligen av Picasso:

Var såg du det någonstans? Jag har också försökt få in en avatar, men det går tammehunna inte!
Ska de ta betalt för å visa en bild, då kan det kvitta för min del med!

Det är faktist en stor skandal här på 99mac.se, betala 300kr för att kunna ha en liten bild på sidan av sitt inlägg. Visst, man får med massor andra saker när man köper plus och pro och allt vad det nu heter, men det är inget som intresserar mig där.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-04 20:44
Ursprungligen av adzam 1:

Det är faktist en stor skandal här på 99mac.se, betala 300kr för att kunna ha en liten bild på sidan av sitt inlägg. Visst, man får med massor andra saker när man köper plus och pro och allt vad det nu heter, men det är inget som intresserar mig där.

Intresserar inte mig heller...

Ursprungligen av adzam 1:

Det är faktist en stor skandal här på 99mac.se, betala 300kr för att kunna ha en liten bild på sidan av sitt inlägg. Visst, man får med massor andra saker när man köper plus och pro och allt vad det nu heter, men det är inget som intresserar mig där.

Att avatar ingår i pluspaketet kommer nog inte med i 2005 års upplaga av denna lista. Och Expressen har inga större krav för att kalla något skandal...

Ursprungligen av adzam 1:

Det är faktist en stor skandal här på 99mac.se, betala 300kr för att kunna ha en liten bild på sidan av sitt inlägg. Visst, man får med massor andra saker när man köper plus och pro och allt vad det nu heter, men det är inget som intresserar mig där.

Om alla kunde bidra med en tjugolapp per år skulle det lösa många problem - tyvärr är det bara några få som är beredda att bidra oavsett vad vi erbjuder för tjänster.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-04 20:50

Det hade varit rakare att säga att man vill ha pengar för att driva forumet, och som jag förstår i detta fall att tjäna lite extra stålar också. Hur många medlemmar finns det här? 5000 någonting tror jag, och så tar vi det gånger 300:-, det blir ju en nätt liten summa det.

Oj, jag kollade nu....15117 medlemmar, summan svindlar....

Ursprungligen av Picasso:

Det hade varit rakare att säga att man vill ha pengar för att driva forumet, och som jag förstår i detta fall att tjäna lite extra stålar också. Hur många medlemmar finns det här? 5000 någonting tror jag, och så tar vi det gånger 300:-, det blir ju en nätt liten summa det.

Oj, jag kollade nu....15117 medlemmar, summan svindlar....

Fatta vilken grym sajt vi hade kunnat bygga!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 20:50

Det här med att man bara får ha avatar om man är Pro eller Plus är lite korkat tycker jag. Jag menar, man har ju inte avatar så mycket för sin egen skull som för att det blir enklare att identifiera andra användare om dom har en egen avatar. Tror att det gör mycket för känslan på ett forum. Som det är nu är det svårt att skapa en relation till dom andra användarna, tycker jag.

Är det en fråga om bandbredd? I sådant fall skulle 99Mac ändå kunna erbjuda möjligheten att använda avatar om man har den på en egen server.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-04 20:52
Ursprungligen av Kristjan:

Det här med att man bara får ha avatar om man är Pro eller Plus är lite korkat tycker jag. Jag menar, man har ju inte avatar så mycket för sin egen skull som för att det blir enklare att identifiera andra användare om dom har en egen avatar. Tror att det gör mycket för känslan på ett forum. Som det är nu är det svårt att skapa en relation till dom andra användarna, tycker jag.

Jag kan bara hålla med.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-04 22:31
Ursprungligen av Kristjan:

Det här med att man bara får ha avatar om man är Pro eller Plus är lite korkat tycker jag. Jag menar, man har ju inte avatar så mycket för sin egen skull som för att det blir enklare att identifiera andra användare om dom har en egen avatar. Tror att det gör mycket för känslan på ett forum. Som det är nu är det svårt att skapa en relation till dom andra användarna, tycker jag.

Håller med, att avatarer kostar 300 spänn gör forumet sämre för alla och är således inget jag vill stödja.

Ursprungligen av tjogin:

Håller med, att avatarer kostar 300 spänn gör forumet sämre för alla och är således inget jag vill stödja.

Om du tecknat medlemsskap på 99mac för att få ha en avatar och inget annat så finns det en massa andra 'bättre' och 'billigare' forum.

För min del överstiger värdet med 99mac vida de 300:- om året sett till all den hjälp jag fått här. Jag vågar inte gissa hur många timmars arbete jag sparat in tackvare 99mac och den fantastiska kunskapsbank dess databas utgör.

Den här tråden är så provocerande att jag bestämt tror jag återupplivar mitt plus-konto som jag nyligen högdraget lät bli att förlänga för att hela supporten gick på semester...

Senast redigerat 2005-08-04 22:51
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-04 22:47
Ursprungligen av David Slättne:

Om du tecknat medlemsskap på 99mac för att få ha en avatar och inget annat så finns det en massa andra 'bättre' och 'billigare' forum.

För min del överstiger värdet med 99mac vide 300:- om året sett till all den hjälp jag fått här. Jag vågar inte gissa hur många timmars arbete jag sparat in tackvare 99mac och den fantastiska kunskapsbank dess databas utgör.

Den här tråden är så provocerande att jag bestämt tror jag återupplivar mitt plus-konto som jag nyligen högdraget lät bli att förlänga för att hela supporten gick på semester...

Helt rätt David! Vad skulle Sverige vara utan 99mac?

Jag är övertygad om att jag redan fått igen de pengarna jag lagt ner på mitt Pluskonto flerfaldigat i sparad tid och ökade kunskaper.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-04 22:51
Ursprungligen av David Slättne:

Om du tecknat medlemsskap på 99mac för att få ha en avatar och inget annat så finns det en massa andra 'bättre' och 'billigare' forum.

Det där ville du missförstå å det grövsta, det finns inte en chans att du är så puckad att du verkligen drog den slutsatsen.

Ursprungligen av tjogin:

Det där ville du missförstå å det grövsta, det finns inte en chans att du är så puckad att du verkligen drog den slutsatsen.

Jag utgick mest från vad du skrev i ditt inlägg. Då var det svårt att tolka det som något annat än att du uppfattade att kostnaden om 300:- var avgiften för en avatar

Ursprungligen av tjogin:

Håller med, att avatarer kostar 300 spänn gör forumet sämre för alla och är således inget jag vill stödja.

Själv tolkar jag avataren som ett litet snullit kvitto på att man för en spottstyver supportar ett storartat och arbetsintensivt gratis initiativ.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-04 23:12
Ursprungligen av David Slättne:

Jag utgick mest från vad du skrev i ditt inlägg. Då var det svårt att tolka det som något annat än att du uppfattade att kostnaden om 300:- var avgiften för en avatar

Jag instämmer med andra som skrivit tidigare i tråden att det är ingenting annat som ingår i plus/pro som överhuvudtaget är intressant. Det värsta är dock att det gör hela forumet sämre för alla, inklusive de som betalar, eftersom avatarerna gör det lättare att känna igen folk. Det är det beslutet -- att göra forumet sämre för alla -- som jag inte vill stödja. Jag är alltså av åsikten att även om jag pyntar 300 spänn för att få avatar och det där andra skiten jag inte vill ha så är forumet fortfarande sämre än om avatarerna vore fria som på mer eller mindre alla andra forum. Jag skulle dock mycket väl kunna donera t.ex. hundra spänn utan att förvänta mig någonting överhuvudtaget tillbaka, men det förutsätter att avatarerna är fria.

Ursprungligen av tjogin:

Jag instämmer med andra som skrivit tidigare i tråden att det är ingenting annat som ingår i plus/pro som överhuvudtaget är intressant. Det värsta är dock att det gör hela forumet sämre för alla, inklusive de som betalar, eftersom avatarerna gör det lättare att känna igen folk. Det är det beslutet -- att göra forumet sämre för alla -- som jag inte vill stödja. Jag är alltså av åsikten att även om jag pyntar 300 spänn för att få avatar och det där andra skiten jag inte vill ha så är forumet fortfarande sämre än om avatarerna vore fria som på mer eller mindre alla andra forum. Jag skulle dock mycket väl kunna donera t.ex. hundra spänn utan att förvänta mig någonting överhuvudtaget tillbaka, men det förutsätter att avatarerna är fria.

OK, jag förstår din synpunkt... ...men jag håller inte med

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-04 23:29

Ujjj, min lilla tråd inbjöd visst till heta diskussioner...

Hur som haver tycker jag att varje användare borde få ha en avatar. Speciellt om man nu lägger upp den på egen server. Det skulle väl inte kosta forumet något? Enbart förbättra det.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-04 20:52

Det är nog inte det som är problemet serru.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 20:53
Ursprungligen av Picasso:

Det är nog inte det som är problemet serru.

Vad är problemet då?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-04 20:58

Problemet är att någon vill tjäna pengar på detta. Fast det egentligen inte kostar så mycket att driva tror jag. Det där med att ta betalt för en sketen avatar är ju bara ETT sätt.....får man inte in det den vägen, så hittar man andra stigar.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 21:17
Ursprungligen av Picasso:

Problemet är att någon vill tjäna pengar på detta. Fast det egentligen inte kostar så mycket att driva tror jag. Det där med att ta betalt för en sketen avatar är ju bara ETT sätt.....får man inte in det den vägen, så hittar man andra stigar.

Jag tror ju inte att Martin B. ljuger oss upp i ansiktet när han berättar om fakturor på 45 000 kr.

Jag hade gärna haft ett Mac.se-konto, men inte för 300 kr/år. 100 kr/år och jag hade inte tvekat.

dessutom är det praktiskt taget gratis och inte särskilt arbetsintensivt att hålla igång en sånt här stort forum och den serverpark som går åt för det. Allt liksom funkar av sig självt på nåt sätt. Jäkligt smidigt faktiskt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-04 21:05
Ursprungligen av David Slättne:

dessutom är det praktiskt taget gratis och inte särskilt arbetsintensivt att hålla igång en sånt här stort forum och den serverpark som går åt för det. Allt liksom funkar av sig självt på nåt sätt. Jäkligt smidigt faktiskt!

Jo, om jag tar detta kvartalet, så kan väl du ta nästa! Picasso & Frida kan väl ta det tredje då.

Jag misstänker att ni är garanterade avatar resten av livet då.....

Edit: Om nu någon inte skulle förstå vad jag menar med detta så är jag djupt ironisk.

Senast redigerat 2005-08-04 21:23

Om ni vill ha svar på era funderingar istället för att spekulera är det bara att göra en sökning eller två och läsa alla trådar om ämnet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-04 21:05

Orkar inte.....och se´n vet jag, precis som David Slättne säger, att det inte kostar särskilt mycket att driva.

Ursprungligen av Picasso:

Orkar inte.....och se´n vet jag, precis som David Slättne säger, att det inte kostar särskilt mycket att driva.

Antingen så sa det just swoosh över huvudet på mig eller så vet du betydligt mindre än du tror. Jag hoppas på det första...

Ursprungligen av Picasso:

Orkar inte.....och se´n vet jag, precis som David Slättne säger, att det inte kostar särskilt mycket att driva.

Vilken tur!

Vi köpte en ny server häromdagen för att snabba upp MySQL - kolla gärna priset på en HP Proliant DL380 3.0GHz med SA6i kontroller, 5st 15.000rpm 36GB Ultra320 hårddiskar och 3GB RAM. Lägg till licens för operativsystemet också

Nästa vecka ska vi förnya licensen för brandväggen, kommer kosta ca 5.000kr. Förnyade licensen för forumet idag för en femhundring. Som jag tidigare skrev fick vi en räkning för serverracket på 45.000kr häromdagen.

Då har vi inte ens börjat snacka om kostnaderna för att uppdatera till 99mac version 6 - måste hyra in utvecklare för att genomföra jobbet. Arvid kommer inte jobba med 99mac i fortsättningen nämligen.

Låt oss inte gräva oss ner i detaljer - ni kommer aldrig haja min situation och jag har svårt att förstå att ni inte hajar

Bevaka tråden