Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Distribuera ip-adresser??

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 13:24

Hej.

Vad innebär det att distribuera ip-adresser?
Fick tipset att stänga av det i min airport då jag har problem med en multiplayer funktion i ett spel.

Men vad gör detta?
Jag trodde att det hade med att göra att airporten ger mina datorer (3 st, 2 st aiport extreme kort och ett vanligt airportkort) i mitt egna nätverk interna ip-adresser. Har det inget med det att göra? Riskfritt att stänga av?

Martin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-04 16:00

Jo, så skulle jag nog också i nödfall kunna tolka det, som "utdelning av dynamiska adresser på insidan". Alla annan distribution av IP-adresser är nog förbehållen IANA, och kanske ISP:er beroende på hur man ser det.

Men det innebär ju också att om du stänger av funktionen i din Airport-station, så får dina maskiner inga adresser... och då kommer spelet att funka ännu sämre, tror jag.

Säkrast att fråga Tipsaren vad han/hon egentligen menade.

Om din ISP delar ut flera IP-adresser så kan det funka. Vad har du för nätverksutrustning och ISP?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 16:26

jag har vad jag vet bara en ip adress. Har telia adsl 8Mb.

Det som är lustigt i detta och därför jag vill exprimentera är att det går att komma in i en av mina datorer men inte den andra. Vi kör alltså ett spel med multiplayer, i mitt nätverk har jag en powerbook och en G5a. Han kan komma in i min powerbook när jag är "host" men han kan inte komma in i min G5a och jag fattar inte varför. Vill ju hellre köra på G5an men det går inte nu. Han får alltså felmeddelande när han kopplar upp sig mot mitt ip.nummer när jag är "host" på G5an.
G5an ligger på 10.0.1.3 och powerbooken ligger på 10.0.1.4. Samma portar är öppnade till både interna ipnumren. Vad jag ser är inställningarna dom samma i båda burkarna gällande feldelningar och internetinställningar och appletalk och sånt. Ändå funkar det inte.
Ip-adresserna är automatiskt utdelade av airporten som är en extremeport. Båda burkarna har extremekort i sig.

Någon som har en förklaring??

Martin

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 16:29

Nu såg jag en kosntig sak i airporten, vet inte vad det innebär.

Den skriver att min ip-adress är xxx.xx.xx.4, MEN sen har jag en routeradress som är samma nummer men en 1a på slutet. Var får han den från?
När han kopplar upp sig mot min powerbook använder han det första numret.
Har testat själv här och det är likadant. Jag kan koppla upp mit från G5an via externa ipnumret och in i powerbooken, men inte från powerbooken och in i G5an. Då blir det ett felmeddelande, precis som han får.
Hm

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 16:29

Jag vet inte riktigt om jag läste helt rätt men du kan inte peka samma port till flera datorer.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 16:31

vad menar du?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 16:32

måste jag väl kunna. Jag har alltså öppnat tex XX34 till internt ip 10.0.1.3 och gjort samma procedur en gång till och öppnat XX34 till 10.0.1.4.
I airportens portkoppling alltså.

Fick förresten tipset om att stänga av distribuera ipadresser här http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=81640 men har inte fått svar från honom sen.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 16:43

Det som står i den tråden är att du ska stänga av DHCP-servern (=distribuera ip-adresser) i din Airport om du har en annan router som distribuerar dessa. Du ska alltså ha en enhet som delar ut ip-adresser i ditt nätverk, men inte fler än en.
Och nej, du kan bara skicka vidare en port till en ip-adress. Jmf. vidarekoppling av telefon, du kan bara vidarekoppla till ett nummer. Vad du får göra är att vidarekoppla olika ip-nummer till dina olika burkar. I den mjukvara som ansluter till någon av dina datorer får sen rätt porten anges beroende på vilken dator man vill ansluta mot.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 16:56

Ok, hade jag ingen aning om. kanske kan vara en förklaring till att bara en burken kan ta emot, om den nu hamnat först i kön på något sätt.

Ska testa.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 17:07

Tack för hjälpen. Det verkar som om det funkar, åtminstone här hos mig. Powerbooken kom in i g5an nu när jag riktat portarna enbart till den istället för att dom var riktade till båda burkarna.

Lite underligt tycker jag nog det är. Jag menar det kan väl finnas tillfällen när man skulle behöva ha samma portar riktade till olika datorer.

Men tack!!

Martin

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-08-04 18:37

Jag börjar misstänka en sammanblandning av begreppen portkoppling (Port forwarding) och portöppning. Det är inte samma sak.
Portkoppling innebär att man ställer in routern att skicka all trafik utifrån som kommer på en specifik port till en viss dator (t.ex. inkommande webtrafik om man har en egen server).
Portöppning innebär att man öppnar brandväggen för trafik överhuvudtaget på en specifik port, alltså både in- och utgående, oavsett vilken maskin trafiken kommer från.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 19:19

I airporten finns det enbart något som heter portkoppling och man gör det genom att köra det till ett speciellt internt ipnummer så det är väl just den portkopplinen du menar.
Vad jag kan se i airporten så går det i så fall inte att öppna portar rent allmänt.
Men jag är kanske blind :).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-08-04 21:54
Ursprungligen av Martino:

I airporten finns det enbart något som heter portkoppling och man gör det genom att köra det till ett speciellt internt ipnummer så det är väl just den portkopplinen du menar.
Vad jag kan se i airporten så går det i så fall inte att öppna portar rent allmänt.
Men jag är kanske blind :).

Portkoppling hänför sig till routern men portöppning till brandvägg. Men nu vet jag inte om det finns brandvägg i Airporten eller om Apple förlitar sig på den inbyggda brandväggen i Mac OS X.
Själv har jag en Linksys WRT54G.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-05 11:06
Ursprungligen av Gunnar B:

Portkoppling hänför sig till routern men portöppning till brandvägg. Men nu vet jag inte om det finns brandvägg i Airporten eller om Apple förlitar sig på den inbyggda brandväggen i Mac OS X.

Airport har NAT.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-08-05 18:04

Ur svenska Wikipedia:
"NAT står för Network Address Translation eller nätadressöversättning. Det är ett sätt att ansluta många datorer till en internetanslutning och samtidigt råda bot på den förmenta bristen på IP-adresser."

Har egentligen ingenting med brandväggen som sådan att göra.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-06 13:41
Ursprungligen av Gunnar B:

Ur svenska Wikipedia:
"NAT står för Network Address Translation eller nätadressöversättning. Det är ett sätt att ansluta många datorer till en internetanslutning och samtidigt råda bot på den förmenta bristen på IP-adresser."

Har egentligen ingenting med brandväggen som sådan att göra.

Mja, en del kallar ju NAT-enheter för brandväggar, även fast de inte är det egentligen. Det beror helt enkelt på hur man definierar vad en brandvägg är. NAT ger ju ett visst skydd av vissa saker, nämligen inkommande trafik som inte initierats inifrån nätverket, vilket torde räcka om de datorer som står bakom NAT-enheten inte är helt vidöppna.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-06 16:20

Och vilket har airport extrem?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-06 16:35

Alla aktuella Airport-enheter har NAT.

1
Bevaka tråden