Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internetuppkoppling med 3G hos Vodafone

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag införskafffade en 3G telefon igår, en Sonyericsson V600, det är samma telefon som K600 eller K608i. Vodafone har dock varit inne i den och rumsterat runt lite i menyerna.
Efter 5 samtal med Vodafone's support och ideliga försök till att tala om för dem att detta inte gäller vare sig uppringd internet eller GPRS utan 3G så övergav jag dem och letade fram lite info i detta utmärkta forum. Modeskript laddades ner och det fungerade perfekt med vissa ändringar.
Som tidigare påpekats, hämta nya modemskript här http://www.taniwha.org.uk/
Jag har provat de första 3 CID och de fungerar lika bra allihop i min mobil som har Internet inställningen som nummer 1.
Som telefonnummer skriver du internet.vodafone.net, inte services.vodafone.net. Det skall tydligen gå snabbare då. Här kvarstår dock samma irriterande problem som med GPRS, alla bilder och logotyper skalas ner och blir suddiga i webläsaren. Dessutom går det riktigt långsamt att surfa när Vodafone ska hålla på att skala informationen. Ändrar du telefonnummer till internet så fungerar det mycket snabbare och med rätt bildkvalitet.
Användarnamn och lösenord skall vara guest.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-03 14:39

Jobbar själv på Vodafone.
APN:et services används endast vid uppkoppling på WAP eller då du tar emot och skickar MMS.
Internet-APN är apn:et som skall användas då du använder telefonen som modem och kopplar upp via GPRS/3G.

Du behöver inte ange något lösenord i fjärranslutningen om du skapat ett internetkonto i telefonen.
Om internet-kontot ligger under CID = 1 är numret du ringer upp:
*99#
Är CID = 2 är numret du ringer upp
*99***2#
Är CID = 3 är numret du ringer upp
*99***3#
osv...

Då fjärranslutningen är densamma både för GPRS och 3G så har troligtvis vår kundtjänst informerat dig rätt.
När du inte har 3G-täckning på telefonen så kommer telefonen automatiskt koppla ner på GPRS. Debiteringen sker på samma vis, paketförmedlad data, alltså mängddebiterat.
Hastighetsmässigt är det ingen skillnad mellan services och internet. Men som sagt så fungerar endast services till WAP och MMS.

Ursprungligen av heinz_p:

Jobbar själv på Vodafone.
APN:et services används endast vid uppkoppling på WAP eller då du tar emot och skickar MMS.
Internet-APN är apn:et som skall användas då du använder telefonen som modem och kopplar upp via GPRS/3G.

Du behöver inte ange något lösenord i fjärranslutningen om du skapat ett internetkonto i telefonen.
Om internet-kontot ligger under CID = 1 är numret du ringer upp:
*99#
Är CID = 2 är numret du ringer upp
*99***2#
Är CID = 3 är numret du ringer upp
*99***3#
osv...

Då fjärranslutningen är densamma både för GPRS och 3G så har troligtvis vår kundtjänst informerat dig rätt.
När du inte har 3G-täckning på telefonen så kommer telefonen automatiskt koppla ner på GPRS. Debiteringen sker på samma vis, paketförmedlad data, alltså mängddebiterat.
Hastighetsmässigt är det ingen skillnad mellan services och internet. Men som sagt så fungerar endast services till WAP och MMS.

Roligt att någon på Vodafone bryr sig om att svara.
När jag försökte mig på *99# som telefonnummer så stänger min telefon av sig direkt, alternativt hänger sig.
Så du menar alltså att någon APN inte behöver anges i datorn om det är korrekt inställt i telefonen? Jag har själv inte gjort några inställningar eftersom man, citat Vodafone support: " Man skall inte röra inställningarna i en Vodafon terminal".
Kan du kommentera att Vodafone förvanskar alla bilder och logotyper då? Borde man inte godkänna ett sådant förfarande som kund först? Det går ju dessutom exeptionellt långsamt att låta Vodafone skala om allting.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-03 15:55
Ursprungligen av Johan Hellström:

Roligt att någon på Vodafone bryr sig om att svara.
När jag försökte mig på *99# som telefonnummer så stänger min telefon av sig direkt, alternativt hänger sig.
Så du menar alltså att någon APN inte behöver anges i datorn om det är korrekt inställt i telefonen? Jag har själv inte gjort några inställningar eftersom man, citat Vodafone support: " Man skall inte röra inställningarna i en Vodafon terminal".
Kan du kommentera att Vodafone förvanskar alla bilder och logotyper då? Borde man inte godkänna ett sådant förfarande som kund först? Det går ju dessutom exeptionellt långsamt att låta Vodafone skala om allting.

Vad gör man inte för en 99-macare:)

I telefonen om du går in under kommunikation => datakomm. => datakonton (el liknande, har inte kollat igenom menyerna på V600 än..är oftast liknande på alla SE-tfner), så ska det finnas ett konto med namn "Internet". Kolla vad det har för CID och APN.
Finns det inte så skapa ett konto, det enda du behöver lägga in är APN:et.
Alltså internet.vodafone.net, döp kontot till exempelvis "internet" lr liknande.

Troligtvis så har du redan installerat telefonen som ett modem?

Är telefonen VF-brandad?

Sitter inte på jobbet nu, men jag har för mig att du inte behöver ange något APN i fjärranslutningen eftersom den ska "plocka" det kontot (gällande principen med CID och uppringda nummer som jag angav i inlägget ovan) automagiskt.

När du beskriver att bilder och text förvrängs, ska höra med teknikerna imorgon på jobbet. Skicka ett PM så kommer jag ihåg det. Jag vet att det ska finnas ett sätt att undkomma detta, dock har jag inte lösningen här hemma.

Ursprungligen av heinz_p:

Vad gör man inte för en 99-macare:)

I telefonen om du går in under kommunikation => datakomm. => datakonton (el liknande, har inte kollat igenom menyerna på V600 än..är oftast liknande på alla SE-tfner), så ska det finnas ett konto med namn "Internet". Kolla vad det har för CID och APN.
Finns det inte så skapa ett konto, det enda du behöver lägga in är APN:et.
Alltså internet.vodafone.net, döp kontot till exempelvis "internet" lr liknande.

Troligtvis så har du redan installerat telefonen som ett modem?

Är telefonen VF-brandad?

Sitter inte på jobbet nu, men jag har för mig att du inte behöver ange något APN i fjärranslutningen eftersom den ska "plocka" det kontot (gällande principen med CID och uppringda nummer som jag angav i inlägget ovan) automagiskt.

När du beskriver att bilder och text förvrängs, ska höra med teknikerna imorgon på jobbet. Skicka ett PM så kommer jag ihåg det. Jag vet att det ska finnas ett sätt att undkomma detta, dock har jag inte lösningen här hemma.

Den är VF brandad, därav namnet, V600
Lösningen är alltså om man inte vill ha förvrängda bilder att ha "internet" som APN, inte "internet.vodafone.net".

  • Oregistrerad
  • 2005-08-03 18:08
Ursprungligen av Johan Hellström:

Den är VF brandad, därav namnet, V600
Lösningen är alltså om man inte vill ha förvrängda bilder att ha "internet" som APN, inte "internet.vodafone.net".

Haha, got me:)

Talade precis med en kollega. Lösningen för att inte ha förvrängda bilder är att endast använda "internet" som APN. Dock krävs det ett samtal till ktj för att dom ska lägga på en speciell produkt som möjliggör uppkopplingen via APN:et "Internet".

Hoppas man varit till någon hjälp iaf!

Tala med ktj nu innan techsup stänger för dagen så fixar dom det omedelbums.

Det kommer garanterat att gå att unbranda den till originalmjukvara om man till varje pris vill ha den snyggaste 600-modellen som lanserats, men ändå vill ha vanlig SE-mjukvara.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Det kommer garanterat att gå att unbranda den till originalmjukvara om man till varje pris vill ha den snyggaste 600-modellen som lanserats, men ändå vill ha vanlig SE-mjukvara.

Ja det vore inte fel att få en riktig K600 mjukvara istället, jag kommer åt Vodafone live knappen av misstag ett par gånger om dagen. Vidare måste man säkert skicka in telefonen till Vodafone för att få uppdateringar osv. Det lär behövas, den har hängt sig två gånger idag, andra dagen jag har den.
Vet du var man normalt kan hitta upplåsningsprogram? Du kan ju alltid PM:a mig

Oj oj

Hej hej!

Nu har jag försökt med min 6630 och får det inte att funka...jag vill alltså få internet uppkopplingen at funga med min 6630 och via 3G...

Någon här som kan skriva en enkel manual för hur man gör? Jag förstår inte det här med CID och annat....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-27 12:03

Jag gjorde såhär för att få det att fungera med v600i:

* kolla i telefonen; Inställningar -> Kommunkiation -> Datakomm. -> Datakonton
- Jag hade två konton i listan "internet" och "Vodafone Live!"
- Min gissning var då att "internet" var det som folk här kallar CID 1 efter som det ligger på plats i listan
* Ladda ner scipten från http://www.taniwha.org.uk/
* Stuffa upp och lägg scipten i Library/modem scripts
* Lägg upp en koppling med CID 1 enligt instruktionerna som finns i read me filen tillsammans med scripten.
- APN = internet.vodafone.net
- user/pass = guest/guest
* Koppla upp med Internet Connect.

Kanon! Jag märker inte av komprimerade bilder och så, men jag kollar anske inte tillräckligt...

  • Medlem
  • 2006-07-27 23:32

Man behöver inte ladda ner de där scripten.

Välj bara "Ericsson R520", tuta och kör...

Jag kom upp i strax över 20kB/s när jag testade och det är väl normal 3G-fart?

1
Bevaka tråden