Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Störande ljud från Cinema HD 23"

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 10:18

Okej, jag fick min Cinema HD 23" igår och har gjort lite snabba tester. Den verkar som tur är inte lida av samma färgskiftningsproblem som jag läst om (och själv sett hos ÅF). Skall kolla detta mer, men däremot har jag upptäckt en annan irriterande grej:

Ibland när skärmen uppdateras, t.ex. när man plockar fram Dashboard eller kör ett bildspel i fullskärmsläge, hörs ett svagt men ändå klart hörbart ljud, typ ett elektriskt surrande. Kan inte beskriva det bättre, men är det någon som har varit med om samma sak (eller snubblat på info på nåt forum)?

Jag har provat att köra på lägre upplösningar och då verkar ljudet försvinna. Några felsökningstips? Skärmen är kopplad till en PowerMac G5 och kör 10.4.2. om det kan ha nån betydelse.

Vore väldigt skönt att bli av med detta, nu när skärmen inte verkar ha några färgproblem. Vill ogärna skicka tillbaka den och få en tyst skärm med rosa gråskala...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 10:28

Har du testat olika (typer av) kablar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 10:33

Nej, har bara kopplat in skärmen med standardkabeln som följde med. Finns det andra du kan rekommendera? (Har för övrigt inte heller hunnit prova andra DVI-kontakten i datorn.)

Annan info som ev. kan vara relevant: i datorn sitter ett ATI Radeon 9650 (256 MB).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 10:36

Jag har läst om TFT-skärmar som ger irfån sig ett svagt hummande när de är kopplade till datorn med en VGA-kabel. Det enda jag kan rekommendera är att testa med DVI-kabel...

Eller se till att kabeln för strömförsörjning inte korsar signalkabeln.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 11:56

OK, tack för tipsen! Får testa att mixtra lite med kablarna och se om det hjälper. Blir i värsta fall först om ett par dagar på grund av lite praktiska omständigheter, men jag återkommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 13:20

Var inne på Macoteket och fick tipset att det förmodligen är ett problem med datorn. Skall gå att lösa genom att installera CHUD-modulen i Developer Tools och sedan kryssa ur "Allow Nap" i processorinställningarna.

Googlade fram mer info själv, verkar som att just detta är mitt problem:
http://www.caddpower.com/B2123803424/C1171734915/E1761886165/
http://forums.macnn.com/printthread.php?t=259781

Skall prova detta tips också och hoppas att processorerna inte brinner upp...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-03 13:13

Jag har varit med om samma sak på en del bärbara PC-datorer. Jag skulle gissa på att TFT-skärmar ibland låter av någon anledning.

1
Bevaka tråden