Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag: markera problemtrådar

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-07-31 21:25

Hur vore det med en möjlighet att sätta en sorts sökbar flagga på trådar som innehåller ett tydligt definierat problem som kan tänkas ha en eller flera lösningar? Jag har min egen tråd om typsnittsproblem i Safari som nyligen löstes med Anders Täpps benägna bistånd i färskt minne.

Om man kunde markera trådar när man skapar dem så kan de som inte är intresserade av spekulationstrådar, jämförelsetrådar, nyheter, jag-har-beställt-en-ibook-trådar etc få sortera ut de trådar som har ett problem och förhoppningsvis en lösning. Man kan tänka sig att dessa flaggor ska tas med i sökfunktionen när man letar efter en lösning på ett problem man har som kan tänkas vara löst.

Man kan också tänka sig olika flaggor med tex ovan nämnda kategorier, så kan man bredda eller mer noggrannt precisera sin sökning enligt modellen "Nya inlägg" eller "Dagens inlägg" osv. Kategorierna ska alltså inte skapas efter ämne utan efter typ av tråd. Det som känns mest angeläget i den flod av mer eller mindre substanslösa trådar om varför applestore ligger nere, eller om beställda datorers förmodade leveransdatum, är "problem" och gärna med en möjlighet att flagga om den med "problem med lösning" eller nåt liknande.

Är detta möjligt? Är det önskvärt?

  • Medlem
  • 2005-07-31 21:32

Önskvärt och en bra ide'

Och så var det den där iden om att trådskaparen förses med möjligheten att markera tråden som 'löst'. Det vore en fantastisk tillgång för den som söker svar på sina problem i databasen om denne vet vilka trådar som givit resultat.
På samma vis framgår det tydligt vilka problem som ännu är olösta och då kan den som känner sig storsint och kunnig knalla dit, kanske lösa problemet och bli hjälte.
Jag har föreslagit det här ett antal gånger men det blir liksom alltid tyst efteråt
Det är defenitivt inte omöjligt, det finns på andra forum (tex )phpportalen

Dessutom kan man bygga ut funktionen så att trådskaparen kan markera vilket av svaren i tråden som löste problemet. På så sätt kan den som bidrog till lösningen få kred som han kan växla in mot ett plus-konto tex.

(btw - jag kan ta ett pluskonto för den här smarta idén )

1
Bevaka tråden