Om igen - Hur var det med 17" iMac-skärmen?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-07-31 09:30

Kan inte någon en gång för alla förklara vad som skiljer 20" mot 17" skärmen förutom storleken? Nu har jag hört från så många håll att 17" skärmen är så himla dålig. Jag var inne i en butik och kollade och såg väl inte någon större skillnad. Måhända att 20-tummaren är något ljusstarkare. Däremot så passar ju storleken på 20" bättre med mängden vit plast under till skillnad från 17" som dras med exakt lika mycket plast, vilket får den att nästan se ut som 50/50 plast och skärm.

/fredrik

Det är bara när de står bredvid varann som man ser någon skillnad... att 20-tummaren är lite mer ljusstark och har lite bättre kontrast.

Förut när jag hade en iMav G4 17" blev jag överraskad första gången jag såg en 20"are. Den var ljusstarkare och hade mycket bättre betraktningsvinkel. Just det med betraktningsvinkeln störde mig ibland för jag hittade aldrig nåt läge där hela skärmen var skarp och ljus. Det var liksom alltid nåt område som var lite mörkare. Det har jag aldrig sett på 20"aren. Jag upplevde lite samma sak när jag såg iMac G5 första gången.

Ingen kan påstå att 17"aren är dålig men 20"aren är bättre.

Typical viewing angle:
17-inch models
120° horizontal
90° vertical
20-inch model
170° horizontal
170° vertical
Typical brightness: 200 cd/m (17-inch models); 230 cd/m (20-inch model)

• Medlem
  • 2005-08-02 17:54

Eh...120 grader är dunderdåligt jämfört med många andra TFT-skärmar i den storleken. Brukar väl ligga kring 160 grader nånting.

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Eh...120 grader är dunderdåligt jämfört med många andra TFT-skärmar i den storleken. Brukar väl ligga kring 160 grader nånting.
/Fredrik

Jo men många andra tillverkare brukar överdriva både vad gäller betraktningsvinkel och responstid många kunder köper bara på specar och pris

ja, 120 och 90° är väldigt dåligt faktist må jag säga.(det förfärligaste jag sett hittills)
Ljus styrkan duger för mig annars eftersom jag bara får ont i huvet av ljust sken.

Ursprungligen av Nifo:

Jag var inne i en butik och kollade och såg väl inte någon större skillnad. Måhända att 20-tummaren är något ljusstarkare.

Jag tyckte nog det var ganska stor skillnad dem emellan när jag såg dem sida vid sida. Tänke först att det hade med betraktningsvinkeln att göra men det spelade liksom ingen roll hur jag än vände och vred på 17":aren, bilden blev ändå aldrig bra. Jag upplevde den som väldigt "suddig".
Men vem vet, kanske var den dåligt inställd.

1
Bevaka tråden