Köpa svenskt tangentbord i USA?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-07-30 11:04

Jag ska flytta till USA och skulle tycka att det var utmärkt om jag kunde köpa en bärbar mac där (till ung 75% av priset i sverige). dock vill jag ju fortfarande ha ett svenskt tangentbord, med åäö. Är det ngn som vet om man kan köpa macar i usa med svensk tangentbordslayout? kanske till och med köpa vanliga externa keyboards med svensk layout?

tacksam för hjälp!

/n

Vad är problemet?

Jag har spanskt tangenbord, med lång väntetid kunde jag få ett engelskt. Det är väl så bilden ser ut i den icke engelskspråkiga delen av världen. Eftersom Mac har funktionen "Visa Tangentbordsvisning" är det emellertid lätt att leta upp udda tecken. Den funktionen fanns redan på den första Macken.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-30 11:54

Nåt man däremot kommer störa ihjäl sig på är att de vanliga specialtecknen, &/()= osv inte har samma placering på siffertangenterna. Vissa har bytt plats, andra är förskjutna ett steg.

• Oregistrerad
  • 2005-07-30 12:52

jag tackar för Ert intresse.

Jag tror emelleretid att ni missuppfattar mig något.. jag kommer ju att kunna få åäö (och alla specialtecken [&/()= osv]) på rätt ställe då jag kan ställa in vilken (mjukvaru-)layout jag vill ha i OS:et.. men jag vill att det fysiska tangentbordet skall vara svenskt. inte att det ska stå "*" på den svenska "ö"-tangenten och och "/" på den svenska "-"-tangenten... finns det möjlighet att när man kontaktar apple store i USA få välja svenskt hårdvaru-tangentbord istället för engelskt?

tacksam för hjälp!

/n

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-31 09:16
Ursprungligen av helbro:

jag tackar för Ert intresse.

Jag tror emelleretid att ni missuppfattar mig något.. jag kommer ju att kunna få åäö (och alla specialtecken [&/()= osv]) på rätt ställe då jag kan ställa in vilken (mjukvaru-)layout jag vill ha i OS:et.. men jag vill att det fysiska tangentbordet skall vara svenskt. inte att det ska stå "*" på den svenska "ö"-tangenten och och "/" på den svenska "-"-tangenten...

Om det är mig du syftar på så förstår jag precis. Sitter nämligen med ett engelskt tbord här, med svensk layout i os x, och det är riktigt störande.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-07-31 12:27
Ursprungligen av memark:

Om det är mig du syftar på så förstår jag precis. Sitter nämligen med ett engelskt tbord här, med svensk layout i os x, och det är riktigt störande.

Instämmer. Jag har ett engelskt och ett svenskt, och hade ett amerikanskt. Det sistnämnda har en ytterst irriterande design av "return"-tangenten.

Varför inte skaffa ett svenskt tangentbord i Sverige, och ta med det? Mitt nya vita är till salu. Jag ska skaffa ett Macally Icekey.

• Oregistrerad
  • 2005-07-31 13:23
Ursprungligen av memark:

Ursprungligen av BoP:

Instämmer. Jag har ett engelskt och ett svenskt, och hade ett amerikanskt. Det sistnämnda har en ytterst irriterande design av "return"-tangenten.

Varför inte skaffa ett svenskt tangentbord i Sverige, och ta med det?.

Ok, då missuppfattade jag Er! Bra att vi är på samma sida nu iaf. Ni har helt rätt: det är vidrigt att ha utländska tangentbord även om man kan ha svensk layout. Jag insåg det du säger, BoP, och tog tag i saken och köpte en beggad powerbook i här sverige som jag ska ta med mig.

Däremot är jag på jakt efter ett externt tangentbord också (svenskt förstås). Skickar ett PM om det till dig, BoP!

/n

• Oregistrerad
  • 2005-07-30 14:14

ok... nu kan jag kryta ihop den här tråden och meddela hur det funkar för alla andra som funderar på samma sak som jag.

Jag ringde till apple store i usa. han sa att det går att fixa annat hårdvarukeyboard på en dator men det går inte att ändra några specialgreejer då. Inte byta disk eller lägga till BT eller WIFI eller mer minne el ngt sånt. Å andra sidan är grundmådellerna så pass bra nu (de har ju alla WIFI extreme och BT inbyggt) så det spelar inte så stor roll. Det skulle vara disk.. kan man iof byta själv.. men då dör garantin.. samma gäller väl minnet.

aja.. nu vet jag iaf.. och ni...

/n

1
Bevaka tråden