Hjälp en blivande switcher; Behövs brandvägg och MS Office?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-29 11:24

Tjenare!

Första inlägget i forumet nu, så visa vad ni gamla macrävar går för!

Som en tidigare Windowsanvändare hade jag tänkt att switcha till studiestarten på UU, och undrar tre saker:

1. Fungerar den inbyggda brandväggen i Tiger så bra att det är det enda jag behöver, eller behöver jag lägga mitt surt förvärvade muck-bidrag på något extra som t.ex. ...

2. ... Norton Internet Security - är det sjyssta grejer? Slöar det ner burken mycket?

3. Klarar jag mig utan MS Office? (kostar ju 1500 på AS... *plånboken kvider*) Appleworks kan tydigen öppna och spara som .doc? Ordbehandlingen _måste_ fungera helt perfekt, eftersom det främst är det jag ska syssla med på datorn.

Ytterst tacksam för hjälpande svar!

PS. En 12" iBook blir det DS.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 11:34
Ursprungligen av Frood:

Tjenare!
1. Fungerar den inbyggda brandväggen i Tiger så bra att det är det enda jag behöver, eller behöver jag lägga mitt surt förvärvade muck-bidrag på något extra som t.ex. ...

2. ... Norton Internet Security - är det sjyssta grejer? Slöar det ner burken mycket?

3. Klarar jag mig utan MS Office? (kostar ju 1500 på AS... *plånboken kvider*) Appleworks kan tydigen öppna och spara som .doc? Ordbehandlingen _måste_ fungera helt perfekt, eftersom det främst är det jag ska syssla med på datorn.

1. Nej, skippa extern brandvägg, behövs inte

2. Nej, varför ska du ha det? Kom ihåg att det är OS X du ska köra, dvs inga virus etc.

3. Om du måste ha helt perfekt Word-kompatibilitet så är svaret ja. Om det är ordbehandling som är målet är min rekommendation att du tittar på något av de bättre alternativen som finns för OS X: Pages (rekommenderar varmt), Nisus Writer Express, Mellel, AbiWord... (se t ex versiontracker.com)

Lycka till!

1) Ja.

2) Nej

3) Nej. Jag förstår att kostnaden kan svida (även om det är ett hyggligt lågt pris) men det finns helt enkelt inget realistiskt alternativ till MS Office. Det finns andra vettiga ordbehandlare men ingen som konverterar perfekt från och till MS Office. Glöm vad anti-MS-talibanerna tycker, bit i det sura äpplet och köp Office så besparar du dig själv från en massa problem.

Mina två slantar

// Richard

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-29 12:08

Oj, snabba svar! Tackar!

Kanske måste skaffa Office dådå :S

Men jag är inte riktigt övertygad vad gäller säkerhetsbiten! Tydligen ska det cirkulera ganska mycket skit på Uppsalas student-nät...

Eller är det Windowsvanan som spökar? Finns det inga virus, maskar och allt vad det heter till mac?

En värld utan virus, det vore ju som........ glass utan chokladsås! den ska bara finnas där

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-29 22:29
Ursprungligen av Frood:

Men jag är inte riktigt övertygad vad gäller säkerhetsbiten!

Och många med dig, tyvärr, men det är faktiskt sant det vi skriver...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-07 13:52
Ursprungligen av Frood:

Men jag är inte riktigt övertygad vad gäller säkerhetsbiten! Tydligen ska det cirkulera ganska mycket skit på Uppsalas student-nät...

Du behöver inte vara orolig. Visst kan det finnas en del som cirkulerar runt, men har man en mac så behöver man inte bry sig.

Vad det gäller Office så tror jag det är en dum idé att köpa det. Använd NeoOffice. Om du inte behöver de allra värsta funktionerna i Excel så fungerar NeoOffice utmärkt. Den kan inte användas för att göra 3D-höjdkartor, vilket man kan göra i excel, men det är den enda bristen jag har upptäckt med den. Jag har även skrivit ett flertal inlämningsuppgifter i NeoOffice utan problem. Det borde inte vara några problem för dig att studera utan MS Office, men det kan skilja lite beroende på vilken fakultet och institution du pluggar.

/Jonas, UU-student med en iBook utan MS Office och Norton Internet Security

• Medlem
  • 2005-07-29 12:20

Det ryktas om att det finns några enstaka virus (motsvarande) för OS-X, men mig veterligen finns det inget som fått spridning överhuvudtaget. Hade Norton innan, men den hittade aldrig något så jag brydde mig aldrig om att installera det på min nya dator...

Nej det finns inga virus, maskar, trojaner eller annat. Självklart finns det dock andra program som kan ställa till jävelskap, men det är inget som Norton kan hjälpa dig med.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-07-29 21:40

Neo Office, byggt på Open Office, fungerar kalasfint på mac. Skrev hela min C-uppsats med Neo, gratis är det också.

Ursprungligen av Peth:

Neo Office, byggt på Open Office, fungerar kalasfint på mac. Skrev hela min C-uppsats med Neo, gratis är det också.

Skrev du din uppsats på Neo Office? Gick det bra? Var det inte buggigt och ostabilt?

Greenjuice

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-07-30 22:05
Ursprungligen av greenjuice:

Skrev du din uppsats på Neo Office? Gick det bra? Var det inte buggigt och ostabilt?

Greenjuice

Neo har krashat en gång när jag lekte med en massa kalkylfunktioner annars har det gått som ett spjut på min iBook G3 600 MHz, ett långsamt spjut måste erkännas men i stort sett bekymmersfritt. Ett par punktlistor fick punkterna utbytta mot streck efter att uppsatsen tagit en sväng över Microsoft office men det är också det enda vad jag kan minnas.

Jag körde med betan och nu är ju Neo släppt i skarp version och troligtvis ännu stabilare.

Gränssnittet ser som sagt ut som kriget, men för noll kronor så ska man inte klaga.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 22:55

1. Du behöver ingen annan brandvägg än den inbyggda.
2. Alla Norton-program ska du sky som pesten. Undvik!
3. Du behöver bara Office om du måste vara hundraprocentigt kompatibel med Office för Windows och om du behöver Excel. Annars duger Nisus Writer Express utmärkt. Mycket bra program f ö.

http://www.nisus.com/

Mina fem kopek.

• Medlem
  • 2005-07-29 22:59

Vänta med MS Office ett tag och se om du klarar dig utan, kör något av de andra alternativen som givits ovan så länge. Får du problem, skaffa isf Office. (Antagligen får du inte problem, tror jag)

Använd OS X-brandväggen, glöm virusen och var glad!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-30 09:37

En sak till: se bara till att alltid har minst en komplett och aktuell backup så är det lugnt. Helst dubbla backuper. Hårddiskar tenderar nämligen att gå sönder.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-30 14:11

Tack för all info!

MVH
Andreas

Annat bra word-program

Ursprungligen av Frood:

Tack för all info!

MVH
Andreas

Vill också rekommendera varmt ett bra word-prg - Mellel! Och det skall snart släppas i ny version 2.0 framöver. Det blir spännande!

Greenjuice

1. Ja, det är ju vanliga hederliga ipfw från FreeBSD så den är sjukt bra, skulle väl själv kalla den världens näst bästa brandvägg

2. Skippa.

3. NeoOffice är kraftfullt, stabilt, förvånansvärt snabbt (för att vara javabaserat) och räcker otroligt långt. Enda haken är att gränssnittet är dyngfult, men själv står jag gärna ut med det när jag faktiskt får ett fullfjädrat office-paket helt gratis...

Alla som kommunicerar med företagsvärlden där de använder Ofiice för Pc behöver Mac Office 2004 för en smärtfri kommunikation.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-31 14:37

Jag tror jag ska gå på linjen att köra gratis-program först och sen betala, om jag upptäcker att jag verkligen behöver Office 2004!

• Medlem
  • 2005-07-31 17:27
Ursprungligen av Frood:

Jag tror jag ska gå på linjen att köra gratis-program först och sen betala, om jag upptäcker att jag verkligen behöver Office 2004!

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!

MS Office eller inte det är frågan. Jag har själv MS Office (som jag betalat för nota bene) och det är en himlars bra ordbehandlare och som sagt är det ju helt kompatibelt med Win-Office, vilket är av yttersta vikt för mig då jag arbetar både hemma och på skolan (Mac och PC). Men de gratis ordbehandlare som finns är helt ok om man inte behöver arbeta med dokument och data på både Mac och PC om vartannat. Så kör gratis och blir det problem skaffa Office.

Vad gäller brandväggar finns det gratisvarianter där med som duger fint. Den inbyggda räcker till men för den som har svårt att släppa säkerhetsnojan finns det bot, Little Snitch exempelvis.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-08-07 15:28
Ursprungligen av Mattias H:

MS Office eller inte det är frågan. Jag har själv MS Office (som jag betalat för nota bene) och det är en himlars bra ordbehandlare och som sagt är det ju helt kompatibelt med Win-Office, vilket är av yttersta vikt för mig då jag arbetar både hemma och på skolan (Mac och PC). Men de gratis ordbehandlare som finns är helt ok om man inte behöver arbeta med dokument och data på både Mac och PC om vartannat. Så kör gratis och blir det problem skaffa Office.

Inga problem alls att köra gratis, Neo Office lirar bättre med Microsoft Office än vad Microsoft Office själv gör.

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-08-09 19:39

Får väl lägga till också att det på många ställen är så att OM du får lämna in elektroniskt så vill de ha dokumenten i pdf-format, och då spelar det ingen roll vilken ordbehandlare du använt innan.

Universitet brukar väl ha både Win-datorer och Unix-datorer, med lite olika programvaror på. På LiU har vi Word, StarOffice (har jag för mig..) och nåt annat.
Själv gillar jag Pages än så länge, men har inte skrivit några längre rapporter där ännu. För sådant är dock ändå inte Word att rekommendera, den brukar muppa ihop på dokument längre än 50 sidor eller så.

//anila

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-08-18 23:07
Ursprungligen av Anila:

Får väl lägga till också att det på många ställen är så att OM du får lämna in elektroniskt så vill de ha dokumenten i pdf-format, och då spelar det ingen roll vilken ordbehandlare du använt innan.

Universitet brukar väl ha både Win-datorer och Unix-datorer, med lite olika programvaror på. På LiU har vi Word, StarOffice (har jag för mig..) och nåt annat.
Själv gillar jag Pages än så länge, men har inte skrivit några längre rapporter där ännu. För sådant är dock ändå inte Word att rekommendera, den brukar muppa ihop på dokument längre än 50 sidor eller så.

//anila

Open Office finns att tillgå på LiU.

Ursprungligen av Peth:

Inga problem alls att köra gratis, Neo Office lirar bättre med Microsoft Office än vad Microsoft Office själv gör.

Det gör det definitivt inte.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det gör det definitivt inte.

Jag har varit med om att Word vägrat att öppna Word-filer. Oavsett om det var Word 98, 2001, v.X, 2004, 97 och 2000. Alla har på olika datorer vägrat att öppna ej nämna Word-filen. Jag testade med NeoOffice, vilket gick direkt och utan problem.

Tyvärr så ligger alltid NeoOffice en version efter OpenOffice. Men man kan ju om man vill köra OpenOffice genom X11 vilket inte är så illa.

1
Bevaka tråden