svart skärm & applecare?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Plötsligt dog skärmen på min PB12:a. Den är inte helt kolsvart men nästan. Man kan ana några ikoner och lite sånt. Har sökt lite på forumet här och sett att fler råkat ut för svarta skärmar.
Ingan aning om det är samma problem som jag har. Om jag lyser med en lampa direkt på skärmen så kan jag se vad som är där. Märkligt. Kopplar jag in en extern skärm så fungerar den fint.
Nu är det så att jag köpte min PB begagnad och den tidigare ägaren köpte Applecare till den.
Så är Applecare knuten till PB:n eller till han som köpte den? Eller följer den med automatiskt till nästa ägare?

Hur funkar det nu med Applecare - vem kontaktar/ringer man? Datorn är köpt på Applestore (Sverige) men jag bor i Köpenhamn. På Apple´s sida står det under Applecare: "global repair coverage for portable computers".
Kommer dom då hit och hämtar den?
Nån som vet om det finns nån möjlighet att få låna en dator av dom medan den andra är på lagning?
Hoppas nån har lust att förklara lite för mig då jag är helt grön på detta.

• Oregistrerad
  • 2005-07-29 08:44

Tråkigt att höra!
Det är ett ganska vanligt fel på bärbara. Det kallas att "backlighten" har gått sönder. Eller "är i sönder" som man säger i skåne... Alla bärbara datorer har "Global warranty" och dumt vore det ju annars. AppleCare ska gälla på datorn oberoende av ägarbyte om jag förstått saken rätt. Kolla så att AppleCare är registrerat på datorn och på dig för säkerhets skull. Lånedator är det bara Apple som kan ta fram åt dig. Ring till dem, 0771-198519, och begär det om du absolut inte kan vara utan datorn. Serviceställena är ju inte Apple själva, utan bara en verkstad som reparerar Apples produkter. Många kunder har svårt att skilja på det där med Återförsäljare, Mac, iPod, Apple, AppleCenter, MacSupport och Apples Support. Vem är vad och vilka är samma företag och vem har ansvar? Hursomhelst, du kan lämna in datorn hos vilken Apple Authorized Service Provider(AASP) i världen som helst.
Hitta den du vill ha på http://apple.via.infonow.net/locator/jsp/index.jsp?LOC=sv_SE eller så får vi se om någon här rekommenderar dig ett ställe.

Tack för infon mikotekniko. Uppskattas!
Ringde Apple och nu är AppleCare i mitt namn.
De skulle även skicka någon som hämtar den sen är det väl
bara att hålla tummarna och hoppas det löser sig.

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-24 00:23

Skärmen på min iBook blir svart på samma sätt ibland. Man kan då vika ihop datorn och sen öppna den igen så funkar det. Hur mycket kostar det att laga, någon som vet? Kan man förvänta sig att backlighten går sönder om det händer ofta, säg 1 gång per vecka?

Jag ska lämna in min MBP idag, för samma problem (död backlight). Min går under garantin, men jag kan fråga snubbarna hur mycket det skulle kosta annars, kan vara intressant att veta.

1
Bevaka tråden