Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maxtor OneTouch II eller La Cie BigDisk Extreme??

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska beställa en extern disk till min PB nu i veckan, och har fastnat för antingen denna Maxtor OneTouch-disk, eller denna La Cie-disk. Är det ngn som kan säga nånting om dessa två gentemot varandra? LaCie'n är något större, har endast FW-anslutningar samt är lite billigare. Maxtor'n har USB 2.0 och större cache. Den ska användas främst som backup och lagringsutrymme. Vilken passar mina behov bäst? Kommer jag sakna USB-kontakterna om jag kör på maxtor'n? Låter dom mycket när dom är i drift?

Tack på förhand,

- Erik

  • Medlem
  • 2005-07-28 16:48

Vet inte hur det är med Maxtorn, men jag tycker det är vrickat att LaCies diskchassin är plomberade, svårt att byta disk om man skulle vilja göra det... En kompis köpte en LaCie Porche-disk som kraschade häromdagen. Han fick den inte utbytt på garantin eftersom det var "mjukvaran" till disken som var paj (?!?!?!).

Både FW & USB kan vara bra om du tänkte föra över filer till PC (FW förekommer inte alltid, disken bör dessutom vara FAT-formaterad för smidigast överföring).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-07-28 17:09

Jag har hört lite negativt kring Lacie så därför hoppade jag över dem denna gången.

Fördelen med Maxtorn är att den är tyst. Jag har en 250GB samt en 300GB. Båda med FW och USB2. Fungerar ypperligt. Till och med "spindown" fungerar så de somnar in som de skall.

300GB disken är formatterad MS-DOS så jag kan ta med den till en Peze. Då kör jag USB. På macen går de FW.

/Fred

Finns det några nackdelar med att ha FAT-formatering på disken? Lite segare överföring eller sånt? Den kommer 99% av tiden stå hemma med min PB som enda klient, men den kanske vill föja med hem till föräldrarna nån gång och då kan det vara kul att kunna komma åt filerna från en PC.
Det lutar åt maxtorn nu måste jag säga. Plus att jag ändå ska köpa minne från Komplett så då kan jag ta det i samma veva.

En nackdel är att du inte kan ha filer större än 4 GB på FAT32.

Jag har använt både OneTouch, LaCie d2, och LaCie porsche diskar. flera porsche diskar har krashat. maxtors diskarna har även de inte varit felfria, men d2 diskarna jag använt har alla altid fungerar perfekt. kanske bara tur, men jag använder d2 diskar när det gäller backup.

1
Bevaka tråden