Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya iBook (sommar '05)

Tråden skapades och har fått 691 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-08 14:42
Ursprungligen av Panic:

Mitt första inlägg på min mac

Ville bara säga att ibooken luktar så gott.

Adrian hoppas att du får din ibook snart!

Vad tycker du om skärmen då?

Ursprungligen av Ardri:

Vad tycker du om skärmen då?

Jodå jag är nöjd. Har arbetat lite med syrrans ibook tidigare så jag viste vad jag skulle få. Enda nackdelen är ju att betrakningsvinkeln är lite dålig. Har inga problem med att texten skulle vara suddig som vissa har klagat på. På min e den skarp.

Ursprungligen av what:

Jag bestälde ju som du Adrian B samma dag som den lanserades fattar inte att det ska ta så lång tid.

Ja, det verkar ju väldigt slumpmässigt hur ordergången går hos Apple. Och få leveranser verkar gå samma väg när de väl skickas. Du verkar ha haft ännu mera otur, om din fortfarande är kvar i Asien.

Ursprungligen av Panic:

Adrian hoppas att du får din ibook snart!

Tackar, jag har givit upp tanken på idag, men förhoppningsvis imorgon!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-08 16:55

Min är fortfarnade utom TNT:s räckholl, men vad är nu detta?

08 aug 05 | departed direct | CNSHA50 | 09 aug 05

Departed direct, låter inge vidare =/ Vad betyder detta? Kommer den 9 aug?

Ursprungligen av Michael Nord:

Beställde iBooken i tisdags, och idag har den anlänt i Malmö.

Hur kan den köra om min som jag beställde förra söndagen? för över en vecka sedan, nu blir jag besviken. *blöt i ögat*

Ursprungligen av ptz0n:

Min är fortfarnade utom TNT:s räckholl, men vad är nu detta?

08 aug 05 | departed direct | CNSHA50 | 09 aug 05

Departed direct, låter inge vidare =/ Vad betyder detta? Kommer den 9 aug?

Jag tror ETA som du har på just den raden (9 augusti alltså) är ETA för att anlända till Europa där TNT tar över.

Ursprungligen av ptz0n:

Hur kan den köra om min som jag beställde förra söndagen? för över en vecka sedan, nu blir jag besviken. *blöt i ögat*

Well, jag och what beställde för två veckor sedan (samma dag som den släpptes) och har inte heller fått våra ännu, så du är inte ensam.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-09 00:30
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror ETA som du har på just den raden (9 augusti alltså) är ETA för att anlända till Europa där TNT tar över.

Japp det stämmer ganska bra eftersom idag fick jag min första rad hos TNT och det stämmer med ETA som apecode hade tidigare. Min ibook är nu i Holland får väl den denna veckan.

08 aug 2005 21:44 Eindhoven Shipped From Originating Depot
08 Aug 2005 16:43 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
08 Aug 2005 16:43 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

Var idag med en polare och testade lite datorer och visade upp apple datorerna för en PC-Nisse han blev sugen så han kommer köpa en Imac. Känns skönt att man nu skaffar sin första mac och att sen kompisar blir avundsjuka och vill ha också.

uppdaterad med ny info ser ut som ibooken fortf är i Holland

Senast redigerat 2005-08-09 09:04
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-08 17:53

Nu har iallafall jag beställt min iBook! Jag beställde från grossisten Ingram Micro för att slippa moms
Dock var prel. leveransdatum 19/8, så jag måste vänta ännu mera

En 12" iBook med 1GB extra minne blev det, minnet gick bara på tusen spänn! Kan ni tänka er?!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-08 18:02
Ursprungligen av Toffelmannen:

Nu har iallafall jag beställt min iBook! Jag beställde från grossisten Ingram Micro för att slippa moms
Dock var prel. leveransdatum 19/8, så jag måste vänta ännu mera

En 12" iBook med 1GB extra minne blev det, minnet gick bara på tusen spänn! Kan ni tänka er?!

Jobbit. Men 1 GB minne går ju bara på dryga tusenlappen i vanliga fall. 12-13 00 eller så.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-08 19:58
Ursprungligen av Toffelmannen:

Nu har iallafall jag beställt min iBook! Jag beställde från grossisten Ingram Micro för att slippa moms
Dock var prel. leveransdatum 19/8, så jag måste vänta ännu mera

En 12" iBook med 1GB extra minne blev det, minnet gick bara på tusen spänn! Kan ni tänka er?!

Min kommer via ingram micro också, preliminärt leveransdatum 19/8 här med... har dom inte nåt eget lager i Finland? Jag hoppas och ber att den kommer tidigare dock.

Min ibook anlände till Malmö redan i fredags eftermiddag, efter att ha beställts på tisdagen (och då var den dessutom BTO). Är bra imponerad av det, men mindre imponerad av TNT. Den sitter nämligen på deras mottagning på Sturups flygplats och väntar sedan dess, eftersom de "har så mycket gods nu". Efter mycket tjat ska jag dock få den idag om de håller vad de lovade. Annars skulle den levererats i morgon.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-09 11:59

Det verkar som om jag, lite sen till tråden, faktiskt vann den lilla tävlingen... 11.30 den 4 augusti fanns iBooken i mitt knä.

Ursprungligen av oskar:

Det verkar som om jag, lite sen till tråden, faktiskt vann den lilla tävlingen... 11.30 den 4 augusti fanns iBooken i mitt knä.

De var som tusan, ett dygn före Jernberg alltså. Du missade att skryta om det här dock...

När beställde du?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 03:24
Ursprungligen av Adrian B:

De var som tusan, ett dygn före Jernberg alltså. Du missade att skryta om det här dock...

När beställde du?

Jag beställde den 26:e, nån timme efter de kommit upp på applestore.

Att jag fick min så snabbt kan nog bero på att den inte skickades med TNT utan med Flextronics och att jag bor i skåne.

Förresten så har jag inte lyckats få igång programmen som utnyttjar Sudden Motion Sensor till lite olika saker... har ni testat?

http://www.kernelthread.com/software/ams/

Ursprungligen av oskar:

Förresten så har jag inte lyckats få igång programmen som utnyttjar Sudden Motion Sensor till lite olika saker... har ni testat?

http://www.kernelthread.com/software/ams/

JAg har inte heller lyckats få igång dem.

Tackar!

Den är verkligen mycket vitare än min gamla iBook vars insida är mera i vitmetallisk finish. Den här nya är lite plastigare i färgen och i känslan även om det vita ser rent och fint ut. Tangentbordet är också vitare, på den gamla är det lite svagt genomskinliga tangenter, på den nya är de inte alls det.

Håller på att testa funktionen för att överföra information vid installation, så just nu tankar jag drygt 80 gig från den gamla iBooken till den nya, tar sin lilla tid.

100 GB-disken som Apple satt in är bara 4200 rpm, det är rätt kasst tycker jag.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-09 15:45

Har bokat min iBook hos Machuset i Borås - hoppas bara de hinner få in till den 20e!

  • Medlem
  • 2005-08-09 15:49

Har en liten fråga till er som precis fått era nya iBookar. Jag står nu i begrepp att köpa en 12" iBook och funderar på om jag skall göra mig besväret att köpa i butik, där jag bara får 6% studentrabatt, eller om jag skall våga beställa direkt från Apple och få 10%. Det är ju ändå pengar det handlar om.

Sen skulle det kanske kunna vara så att man har större möjligheter att göra en deal med en mer lokal handlare. T ex få mer RAM eller nåt. Jag pröjsar kontant, och det kanske är en fördel även när man köper mac......inte vet jag. Det som åtminstone initialt gjorde att jag tänkte köpa i butik, och förlora 4 procent av rabatten, var att jag hört att det är med mac som när man köper TFT-skärmar av andra tillverkare.

Köper jag i butik kan jag bara säga att, nä den där burken vill jag inte ha, för den har en död pixel. Köper via applestore finns det inget jag kan göra eftersom inte garantin omfattar en död pixel.......såvida jag inte har fel för mig. Vad tror ni?

Måste man ha den där extra försäkringen som kallas Apple Care?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-08-09 19:56
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Måste man ha den där extra försäkringen som kallas Apple Care?

Måste man helförsäkra bilen?

Man måste ingenting, men en del klantarslen skulle ju behöva försäkra stenar.
Själv skulle jag aldrig betala för AppleCare

  • Oregistrerad
  • 2005-08-09 22:25

Hejsan!
Nu har jag också blivit en switcher och beställt en 12" iBook med 60gb hdd samt 1gb extra minne från annat håll.
Beställde via mecenat och dom verkar lite sega Beställde i onsdags och betalade via bankgiro dagen efter. Men inte förrens idag vart statusen ändrad till Processing Order.

Hoppas att den kommer snart, längtar efter min första mac

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-10 12:05
Ursprungligen av tharkun:

Hejsan!
Nu har jag också blivit en switcher och beställt en 12" iBook med 60gb hdd samt 1gb extra minne från annat håll.
Beställde via mecenat och dom verkar lite sega Beställde i onsdags och betalade via bankgiro dagen efter. Men inte förrens idag vart statusen ändrad till Processing Order.

Hoppas att den kommer snart, längtar efter min första mac

Kul för dig att du beställt en iBook 12" ! Jag är också på väg att göra det, men inte ännu. Var köpte du 1 GB minne ifrån? Tänkte också göra det på annat håll, Macoteket tar 1395 kronor för det.
Jag har haft en Mac mini innan, så det blir kul att få byta till en bärbar.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 14:23
Ursprungligen av dayweed:

Kul för dig att du beställt en iBook 12" ! Jag är också på väg att göra det, men inte ännu. Var köpte du 1 GB minne ifrån? Tänkte också göra det på annat håll, Macoteket tar 1395 kronor för det.
Jag har haft en Mac mini innan, så det blir kul att få byta till en bärbar.

Beställde från Itbutikken.se, men inte för att det var billigast utan för att jag hade fått fel minne av dom när jag beställde till en annan dator, så dom gick med på att byta det mot ett annat. Men kostar iaf 1259 där, vet inte om det är det billigaste stället.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-10 21:12
Ursprungligen av tharkun:

Beställde från Itbutikken.se, men inte för att det var billigast utan för att jag hade fått fel minne av dom när jag beställde till en annan dator, så dom gick med på att byta det mot ett annat. Men kostar iaf 1259 där, vet inte om det är det billigaste stället.

Aha. Men det är i alla fall billigare än Macoteket! Ska kolla upp det. Låter inte svenskt? .. Itbutikken.. Haha.
:] Hur långt har din iBook kommit?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 21:29
Ursprungligen av dayweed:

Aha. Men det är i alla fall billigare än Macoteket! Ska kolla upp det. Låter inte svenskt? .. Itbutikken.. Haha.
:] Hur långt har din iBook kommit?

Itbutikken är danska, lite läskigt med orderstatusen på danska där, sen vågade jag inte riskera att få danskt svar från supporten så jag skrev på engelska

Inte en aning om vart iBooken befinner sig för tillfället, hittar inget på apecode och inget på tnt men har iaf fått shipped som status så den borde väl komma upp där snart.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-10 22:18
Ursprungligen av tharkun:

Itbutikken är danska, lite läskigt med orderstatusen på danska där, sen vågade jag inte riskera att få danskt svar från supporten så jag skrev på engelska

Inte en aning om vart iBooken befinner sig för tillfället, hittar inget på apecode och inget på tnt men har iaf fått shipped som status så den borde väl komma upp där snart.

Jo, okej. Kommer minnet på posten sen eller? Lite farligt ja, att inte beställa från något svenskt bolag. Men när man vill ha det billigt så ;p

Nä, okej. Du kanske beställde den alldeles nyligen och då har den inte kommit upp än på Apecode.
Det borde som sagt komma upp något snart.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 22:39
Ursprungligen av dayweed:

Jo, okej. Kommer minnet på posten sen eller? Lite farligt ja, att inte beställa från något svenskt bolag. Men när man vill ha det billigt så ;p

Nä, okej. Du kanske beställde den alldeles nyligen och då har den inte kommit upp än på Apecode.
Det borde som sagt komma upp något snart.

Jo kom på posten, beställde via postförskott. Men dom verkar ändå snälla eftersom minnet jag fick innan var till en annan dator var felmärkt, och jag frågade om jag fick byta och det gick bra att byta mot vadsomhelst annat så, hyffsat snabb support också.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-11 08:03
Ursprungligen av tharkun:

Jo kom på posten, beställde via postförskott. Men dom verkar ändå snälla eftersom minnet jag fick innan var till en annan dator var felmärkt, och jag frågade om jag fick byta och det gick bra att byta mot vadsomhelst annat så, hyffsat snabb support också.

Men det är ju bra, att du fick byta Även om det var till en annan dator.. Trevligt.

Hej alla nyblivna iBook-ägare!

Jag sitter idag med en Dell Latitude C640, 14,1´skärm, P4 M 1,8 Ghz, 768 mb RAM, 20 GB HDD, ATI Mobility Radeon 7500 (32mb), men tänker inom kort byta till mac.

Vad tror ni om prestanda? Är iBooken likvärdig, eller kanske rentav snabbare? Tänker i första hand på 12´-iBook.

Mvh

Andreas

  • Oregistrerad
  • 2005-08-12 10:35
Ursprungligen av Andreas Hagberg:

Vad tror ni om prestanda? Är iBooken likvärdig, eller kanske rentav snabbare? Tänker i första hand på 12´-iBook.

Har du oerhörd tur är den likvärdig.

Bevaka tråden