Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tisdag (26 juli 2005), händer det nåt?

Tråden skapades och har fått 238 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av apple4ever:

OBS! Detta är INTE Mobility-varianten, utan ett "full size" kort, så det går nog inte att lita på detta test…

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-07-26 15:44

Radeon 9550

Dom tester jag hittar av ATI Radeon 9550 gjorda på PC verkar vara från juli-september 2004.Prestandan verkar jämföras med GeForcce 4 MX.

Ursprungligen av sparrow:

Dom tester jag hittar av ATI Radeon 9550 gjorda på PC verkar vara från juli-september 2004.Prestandan verkar jämföras med GeForcce 4 MX.

9550 är att jämföra med 9600Se och ligger och kämpar i bottenträsket mot 5200. Dessa tester är för stationära men det ger en fingervisning. Korten är löjligt dåliga i spelsammanhang.

http://www.tomshardware.se/graphic/20041004/vga_charts-04.html#3dmark_2003

Edit:
Korten är mera att betrakta som jämnbra.
http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/tul9550/5.html

Senast redigerat 2005-07-26 16:07

Ta-da! Mac Mini's korrekta pris 4784,16 SEK inkl.moms, fast det är ju klar...Dom tar la betalt 500 spänn för postkostnaden nu med....

OM det såklart inte bar blir värre...

Har också lust på att köpa mig en PC faktist, om det bara gick att köra Mac OS X på den utan emulator osm tar 100 år att starta. För Windows, det vill jag inte ha i en dator som jag har betalat för!

  • Medlem
  • 2005-07-26 16:34
Ursprungligen av apple4ever:

Har också lust på att köpa mig en PC faktist, om det bara gick att köra Mac OS X på den utan emulator osm tar 100 år att starta. För Windows, det vill jag inte ha i en dator som jag har betalat för!

vad är emulator osm???

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 16:41
Ursprungligen av odaj:

vad är emulator osm???

Jag antar att han menade "emulator som".

Ursprungligen av odaj:

vad är emulator osm???

Oj, ska stå "som"

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2005-07-26 16:53

Jag är besviken på att de inte uppgraderade grafikkorten så att de stödjer deras senaste operativsystem. Apples bärbara, måhända fina, har stannat av helt i utvecklingen känns det som. iBooken fick vänta nästan ett år på en väl behövd uppgradering, men när den kommer så är det knappt man kan kalla det uppgradering.

Ursprungligen av ookk:

Jag är besviken på att de inte uppgraderade grafikkorten så att de stödjer deras senaste operativsystem.

Det är väl att hårddra det lite väl. Grafikkortet stödjer naturligtvis det senaste operativsystemet, bara inte vissa detaljer i det aboslut mest maxade läget (vilket man förstås hade önskat att det gjorde, men att säga att det inte stödjer OS:et är lite missvisande).

Ursprungligen av ookk:

Apples bärbara, måhända fina, har stannat av helt i utvecklingen känns det som. iBooken fick vänta nästan ett år på en väl behövd uppgradering, men när den kommer så är det knappt man kan kalla det uppgradering.

Det är nog på grund av att PB-utvecklingen stannat av som iBook-utvecklingen fått lida. Hoppas Apple skärper till PowerBook-serien i höst. Då kanske nästa iBook kan få lite mera fräs.

Japp riktigt mesuppdatering!

Många ggr har man tänkt switcha men dum som man är
Apple vet hur de skall hålla kvar sina kunder trots det kan dem inte leverera nya prylar i den takt som ny teknik släpps hos andra tillverkare.
Vet inte vad de håller på med ibland!

Min teori är att mac mini har sålts bättre än förväntat och Apple vill inte att minin skall äta marknadsandelar från Power Mac G5. För i de flesta hem så räcker en mini om den skulle haft lite bättre grafik också så hade den varit en dundermaskin.

Men Apple är som de är tyvärr

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-07-26 16:37

SNÅLT, SNÅLT, SNÅLT! Fortfarande samma antika grafikkort i Mac mini. Varför inte ett Radeon 9600 64 MB? Arrgghh!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 16:40

fan, jag kan inte vara mer missnöjd...lam uppdatering på ibooken och dessutom höjt pris?!?!

vad tänker de med?

Ursprungligen av ALi:

fan, jag kan inte vara mer missnöjd...lam uppdatering på ibooken och dessutom höjt pris?!?!

vad tänker de med?

Arslet ?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 16:45
Ursprungligen av motif:

Arslet ?

tydligen.

Ergo: no switch for me!

Ursprungligen av ALi:

fan, jag kan inte vara mer missnöjd...lam uppdatering på ibooken och dessutom höjt pris?!?!

vad tänker de med?

Priset är inte höjt i USA, så vitt jag vet (eller?). Därmed är det bara en justering för en svagare krona. Och en lam uppdatering var att vänta eftersom PowerBooken är så lam. (Men jag kan hålla med om att 64 MB grafikminne hade varit klart vettigare.)

Ska nog beställa en ny iBook nu. Det är bara den eviga frågan, AppleCare eller inte AppleCare?

Ni fattar inte min glädje i och med mac mini uppdateringen!!!! Läs bara detta brev och håll med att jag hade tur. (Fotnot: köpte min Mac Mini igår eftermiddag för det gamla, lägre priset!)

Mail:
Bästa Apple Store-kund!

Tack för att du handlar hos Apple Store.

Den 26 juli, 2005, presenterade Apple en ny Mac Mini.
Vi är glada över att utan extra kostnad kunna ersätta den ursprungliga produkt som du
nyligen beställde med den nya Mac Mini. Den nya produktens
konfiguration är lika bra som eller bättre än konfigurationen av den ursprungliga produkt
som du beställde.

Vi räknar med att kunna leverera den nya Mac Mini senast den 28:e juli, 2005.

Om du vill veta mer om Mac Mini-datorns nya spännande funktioner
kan du besöka vår webbplats för Beställningsstatus på adressen
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?orderStatusSelfService=yes

Skicka din betalning så snart som möjligt, om du inte redan skickat den, om du vill
dra nytta av erbjudandet. När betalningen bearbetats får du ett e-brev med bekräftelse.

Många frågor om köpta produkter besvaras på Apple Stores webbplats för
kundservice på adressen:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore

Med vänlig hälsning
Apple Store

Bara positivt! ! J-KLAR VILKEN TUR JAG HAR!!

Senast redigerat 2005-07-26 17:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 17:19

Grattis

Grattis Martin

Ska man betala Apples 2.110 kr för att få nya iBooken med 100 GB hårddisk eller ska man köpa en 100GB-disk separat 500 spänn billigare på t.ex. Dustin och mecka in den själv? Jag har visserligen bytt hårddisk två gånger på iBook, men att öppna en sprillans ny och bränna garantin känns inte lika lockande...

Och är det värt att satsa på 1,5 GB ram eller räck 1 GB ram gott och väl?

Ursprungligen av Adrian B:

Grattis Martin

Ska man betala Apples 2.110 kr för att få nya iBooken med 100 GB hårddisk eller ska man köpa en 100GB-disk separat 500 spänn billigare på t.ex. Dustin och mecka in den själv? Jag har visserligen bytt hårddisk två gånger på iBook, men att öppna en sprillans ny och bränna garantin känns inte lika lockande...

Och är det värt att satsa på 1,5 GB ram eller räck 1 GB ram gott och väl?

Hårddisk är nog lika bra att beställa med, men minne skulle jag köpa Kingston och sätta i själv. 1GB räcker.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 17:38

Ah, ska man vänta på PB-upgrade då?

Har precis beställt PB 15", men nu ligger inte ibook långt efter, när även den har fått lite lull-lull. Kanske kommer en PB-bump snart...?

Ursprungligen av Stefan Swales:

Hårddisk är nog lika bra att beställa med, men minne skulle jag köpa Kingston och sätta i själv. 1GB räcker.

Ok, vad bra, det var i dom tankarna jag gick själv (just Kingston till och med ).

Synd att 12-tummaren inte går att få med superdrive. Får skaffa en egen extern DVD-brännare, dom är ju inte så dyra numera.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-07-26 18:17
Ursprungligen av Adrian B:

Grattis Martin

Ska man betala Apples 2.110 kr för att få nya iBooken med 100 GB hårddisk eller ska man köpa en 100GB-disk separat 500 spänn billigare på t.ex. Dustin och mecka in den själv? Jag har visserligen bytt hårddisk två gånger på iBook, men att öppna en sprillans ny och bränna garantin känns inte lika lockande...

Och är det värt att satsa på 1,5 GB ram eller räck 1 GB ram gott och väl?

Varför inte köpa en 250 gb extern för samma pengar?

Eller köpa en 100 gb externt och ha roligt för pengarna?

Ursprungligen av Bjarte:

Varför inte köpa en 250 gb extern för samma pengar?

Eller köpa en 100 gb externt och ha roligt för pengarna?

Näe, det är skräp, det fungerar inte speciellt bra annat än för backup. Jag har redan en extern 200-giggare och en extern 30-giggare hemma, men man vill ha en vettig storlek på den interna hårddisken i en bärbar, annars blir man tokig. Jag gjorde mig till och med besväret att själv byta ut min 30-giggare i min iBook till en ny 100-giggare eftersom jag inte ens fick plats med mitt iPhoto-bibliotek på den gamla.

Däremot är jag sugen på att sätta upp en egen NAS-disk hemma, men det är en annan historia.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag gjorde mig till och med besväret att själv byta ut min 30-giggare i min iBook till en ny 100-giggare eftersom jag inte ens fick plats med mitt iPhoto-bibliotek på den gamla.

snabbare efter bytet?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-07-26 21:56
Ursprungligen av Adrian B:

Näe, det är skräp, det fungerar inte speciellt bra annat än för backup. Jag har redan en extern 200-giggare och en extern 30-giggare hemma, men man vill ha en vettig storlek på den interna hårddisken i en bärbar, annars blir man tokig. Jag gjorde mig till och med besväret att själv byta ut min 30-giggare i min iBook till en ny 100-giggare eftersom jag inte ens fick plats med mitt iPhoto-bibliotek på den gamla.

Däremot är jag sugen på att sätta upp en egen NAS-disk hemma, men det är en annan historia.

Då är det nog så att du och jag har olika syn på vad man ska ha plats för i sin bärbara

Men att folk vill ha mycket diskutrymme ska jag inte gnälla på, jag har inte mycket kvar på mina 500 gig i den stationära.

Ursprungligen av Code Red:

snabbare efter bytet?

Ja, jag tror det. Men jag bytte till Tiger i samma veva så det är svårt att veta vad som gjorde vad så att säga. Tiger har på vissa punkter segat ner min iBook en del (det laggar mera när jag skriver in text, till exempel). 10.4.2 var ett litet lyft, men ändå inte helt bra alltid.

Ursprungligen av Bjarte:

Då är det nog så att du och jag har olika syn på vad man ska ha plats för i sin bärbara

Jo, jag talar ju bara för mig själv. Men jag gör det av egen erfarenhet, eftersom jag både köpt extern disk och bytt hårddisk i min iBook, så jag har testat båda varianterna. Min erfarenhet av en iBook från 2001 (10 gig, bytt till 40 senare) och en från 2002 (30 gig, bytt till 100 gig senare) är att hårddisken är det första man växer ur, så det gäller att maxa den från början. Men jag sitter ofta på annan plats med min iBook och vill ha tillgång till mina digitala original och min musik även där, samt alla projekt jag jobbar med.

"Grattis"

"Grattis Martin"

Tack, tack

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-26 21:54

Jag blir en ny ägare av Ibook då uppdateringen kom lämpligt. Jag blir också en swicher i och med denna datorn. Jag har har inte så höga förväntningar med prestandan utan är nöjd med det man får. Lite synd är det ju att Appel inte hänger med i utvecklingen jämfört med bärbara PC datorer som är biligare och har mer prestanda men det är nu inte en ny Windows maskin man är ute efter utan nu vill jag testa Tiger och OSX. Jag hoppas att det blir en bra början på en lång vänskap.

/what som väntar på paket.

Bevaka tråden